Aquest any 2024 que acaba de consumir-se ha estat el del 125 aniversari del Barça, però també el del centenari d’una entitat cabdal al país, Ràdio Barcelona. De com una iniciativa catalana finançada amb capital privat va acabar en mans castellanes (primer Unión Radio, ara Cadena Ser) per la via de la força ja en parlarem un altre dia, però de l’evolució imparable de la ràdio toca parlar avui. I és que aquest mitjà ha estat amenaçat de mort en moltes ocasions, però sempre ha ressorgit amb força gràcies a la seva capacitat per mutar: no el va matar la televisió, ni tampoc ho ha fet internet... ben al contrari.
"No la va matar la televisió, ni tampoc ho ha fet internet... ben al contrari"
El món del podcàsting, que inclou tant ràdio comercial a la carta com productes de creadors independents, és tot un univers gairebé infinit que val la pena analitzar. Començarem per la que és possiblement la plataforma de podcàsting més arrelada tant a Catalunya com a l’Estat, i que duu per nom Ivoox. La seva història comença el 2008, quan l’emprenedor Juan Ignacio Solera Bastero va crear-la davant d’una necessitat personal de disposar d’un repositori en línia de pòdcasts. Segons ell mateix ha comentat sovint, li agradava acompanyar les llargues hores de conducció escoltant programes de ràdio i per això va pensar en Ivoox com a solució. Aquest físic madrileny havia treballat a diferents multinacionals, com Tuchenhagen, Unilever (gran consum), LM Wind Power (fabricants de molins eòlics) i Varpe (tecnologia de control de pes i detecció per raigs x), però ara fa prop de disset anys va endegar el seu propi projecte amb seu a Sant Cugat del Vallès.
Les primeres passes de la plataforma van ser gràcies al suport de l’empresa d’informàtica Intercom, ubicada també a Sant Cugat del Vallès i presidida per Antonio González-Barros Bellsolà, un empresari històric de la internet catalana. Els 200.000 euros aportats per Intercom van ser la llavor del que avui dia és Ivoox, reconeguda com la principal plataforma de podcàsting de parla hispana. Dos anys després d’encetar el projecte, es va constituir la societat que en l’actualitat explota el negoci. Però de tenir èxit amb el producte a guanyar-hi diners hi ha molta distància, i en un món on el públic s’ha acostumat als recursos gratuïts, aconseguir que Ivoox arribés a ser rendible un dia va costar sang, suor i llàgrimes.
L’any 2023 l’empresa Ivoox Global Podcasting Service va superar els 3,5 milions d’euros de facturació, amb unes pèrdues d’uns 360.000 euros. Els ingressos tenen tres orígens diferents, on el més important és la publicitat (1,76 milions d’euros), seguit dels serveis prestats a oients (1,45 milions d’euros) i, en darrer lloc, els serveis prestats als pòdcasters, que són els creadors de contingut (una mica menys de mig milió). Els ingressos que no són de publicitat es corresponen a les quotes que voluntàriament poden pagar els oients, en general per accedir a contingut extra. Si mirem alguns exercicis anteriors veiem que hi ha certa progressió en les vendes, però els beneficis no acaben d’arribar. El 2022 van facturar 3,5 milions amb lleugeres pèrdues, el 2021 van tenir unes vendes de 3,3 milions (amb un benefici de gairebé mig milió), el 2020 van ingressar 2,2 milions, mentre que el 2019 es van quedar en 1,9 milions. Aquests dos exercicis, el 2020 i 2019, van tancar gairebé en paus.
Tot i que no resulta especialment senzill conèixer el repartiment accionarial de la companyia, sí que es pot dir que el fundador reté un 12,5% del capital (a través de la societat patrimonial Ediciones y Contenidos, MTD), mentre que el seu soci inicial, Intercom, és posseïdor d’un 16%. Al consell d’administració, a banda de Solera (president i conseller delegat), s’hi asseuen, González-Barros (representant d’Intercom), Enric Batlle Rius (representant de Tempobridge) i Fernando Clariana Gortázar.
Atès que existeixen moltes duplicitats de contingut entre les diferents plataformes de pòdcast, aquests darrers anys Ivoox ha posat en funcionament el concepte “Ivoox Originals”, consistent a penjar continguts exclusius de la plataforma.
Com hem dit, Ivoox és la marca més reconeguda en parla hispana, però també volem esmentar dues de les seves competidores, que són Podimo i Podium Podcast. La primera d’elles és una firma d’origen danès fundada l’any 2019 per Morten Strunge, Nikolaj Koppel, Sverre Dueholm, Andreas Sachse i Eva Lægdsgaard. La segona, Podium Podcast, és la branca en aquest sector del conglomerat Prisa, propietaris de Cadena Ser, i va entrar en funcionament el 2016. Lògicament bona part de la programació d’aquesta cadena d’emissores es pot trobar allotjada a Podium, però també hi ha molt contingut de creadors independents, amb la característica de tenir certa vocació per presentar una producció professional. De fet, a Podium es defineixen com una barreja entre productora, mitjà digital i plataforma de pòdcast.
Per descomptat qui també ofereix serveis de podcàsting són Apple Podcast (antic iTunes) i Spotify, però són dues companyies tan conegudes que hem preferit obviar-les en aquest petit catàleg d’avui. Altres firmes del sector que també operen amb cert èxit són Soundcloud, Audible, Pocket Casts i Castbox.