Comprar polvorons en ple mes d’octubre no és cap disbarat. Si fa cinc anys els consumidors deien que les compres de Nadal arribaven massa d’hora per culpa del Black Friday, què haurien de dir ara? Només cal adonar-se que les grans superfícies pràcticament van emplenar els lineals alhora de moscatell, panellets i castanyes que de torrons i neules. Així que no és cap sorpresa que any rere any les xifres de vendes d’aquest dolç fet amb farina de blat, llard, sucre i ametlla s’enfili més. El 2018 no va ser excepció i va registrar un volum de 22.000 tones de mantecados i polvorons, un 5% més que l’any anterior, segons el Consell Regulador d’Estepa.
Precisament aquesta ciutat sevillana té el títol de ser el bressol del dolç nadalenc. De fet, és el seu principal motor econòmic: el darrer Nadal les 22 empreses que s’hi dediquen van tancar amb 70 milions de facturació, tot i que només 19 d’elles formen part del Consell Regulador del Polvoró i Mantecada del municipi i poden etiquetar amb la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) d’Estepa.
Les 19 empreses amb IGP d’Estepa facturen 70 milions d’euros per la venda de polvorons
Menjar aquest dolç és tradició a Andalusia des del segle XIX. S’atribueix el seu naixement a un excedent de farina i de llard, una combinació d’èxit que amb el temps ha aconseguit establir-se a l’Estat espanyol com un producte típic i, fins i tot, vendre’l a l’exterior. I parlem de la regió andalusa perquè a només 50 km d’Estepa hi ha una altra localitat amb experiència en l’elaboració del polvoró: Antequera (Màlaga), qui està en disputa per aconseguir que se li reconegui ser-ne l’origen.
Qui i què trobem als supermercats?
Les 22 empreses que treballen a Estepa van engegar la campanya de Nadal el 2 de setembre i no s'acabarà fins al gener. Aquí es produeix el 95% dels polvorons que es venen a l’Estat espanyol, pel que és pràcticament impossible que no hi hagi una llar on no entri un dolç de farina i ametlla fet al municipi sevillà des de fa 150 anys,
Les empreses d’Estepa produeixen el 95% dels polvorons que es venen a l’Estat espanyol
A les grans superfícies trobem marques conegudes com La Estepeña, Delicias de Antequera, E. Moreno, Dulcestepa, Delaviuda, San Enrique, La Patriarca o La Fortaleza, entre altres. La majoria de supermercats tenen marques diverses, però no passa per alt pel consumidor que cada cadena té una empresa predilecta amb qui treballar.
En el cas de la valenciana Mercadona, es poden trobar paquets d’assortiments fets per La Fortaleza (Estepa), així com també venda a granel. Però també es troben els clàssics bombons de coco i xocolata, però fets per Sanchis Mira (Alacant), comercialment conegut com a Antiu Xixona. Seguint la seva estratègia, la cadena de Juan Roig només distribueix polvorons de la marca esmentada.
El monopoli de Carrefour el té E. Moreno (Estepa). La companyia sevillana hi ven els assortiments etiquetats amb la seva marca, tot i que també és el proveïdor de la línia Nuestra Tierra i de la marca pròpia del supermercat francès.
A Lidl es ven sota la marca blanca D’Or el producte elaborat per Dulces La Biblia (Estepa), mentre que per a Alcampo i Hipercor qui produeix els polvorons és Galván Fernández Hermanos (Estepa), més conegut com La Estepeña.
Tot i que la tradició prové d’Andalusia, es poden trobar obradors que quan arriben les dates de Nadal augmenten la producció i amplien la gamma de productes per a aquestes festes. I entre les novetats que inclouen al catàleg s’hi troben els polvorons, com és el cas de Casa Graupera.