• Economia
  • Les exportacions del Port de Barcelona resisteixen l'impacte de la covid-19

Les exportacions del Port de Barcelona resisteixen l'impacte de la covid-19

Els contenidors plens d’exportació es mantenen en nivells similars als del 2019, amb un descens del 3,4%, percentatge més baix que la caiguda patida pel trànsit

Uns quants contenidors al Port de Barcelona | Cedida
Uns quants contenidors al Port de Barcelona | Cedida
Redacción VIA Empresa
Barcelona
22 de Setembre de 2020

Les exportacions que es vehiculen a través del Port de Barcelona continuen aguantant l’impacte que la covid-19 està tenint en l’economia mundial, demostrant l’esforç que està fent el teixit industrial del hinterland per mantenir la seva competitivitat a escala internacional. Segons informen en un comunicat, tot i que el tràfic total de contenidors registra entre el mesos de gener i agost una caiguda del 19,6%, amb un moviment d’1,83 milions de TEU, els contenidors plens d’exportació es mantenen en nivells similars als del 2019, amb un descens del 3,4%, percentatge molt més baix que la caiguda patida pel trànsit (-29,9%), principal causa de la davallada d’aquests tràfics.

Si fem l’anàlisi per països, en el cas de les exportacions Xina (50,1%), Turquia (16,2%), Aràbia Saudita (14,2%) i la Índia (10,1%) es mostren com els mercats més dinàmics en els primers vuit mesos de l’any. En el cas del bon comportament de les exportacions a la Xina, la principal raó és el constant creixement de les vendes de la indústria càrnica al país. Quant a les importacions, segueixen en positiu els intercanvis amb països com Estats Units (7,2%), Grècia (14,9%) o Indonèsia (1,2%).

Pel que fa al tràfic total de mercaderies al Port de Barcelona, aquest ha sumat 37,7 milions de tones en els vuit primers mesos de l’any, xifra que suposa una caiguda del 18,6% respecte al tràfic comptabilitzat en el mateix període de 2019. La davallada del comerç internacional a conseqüència de la pandèmia de la covid-19 segueix, doncs, impactant de forma negativa en els intercanvis comercials que es realitzen a través del Port, en línia amb la tònica internacional i les prediccions fetes per l’Organització Mundial del Comerç (OMC) per aquest any.

La crisi originada per la pandèmia té un especial reflex en el passatge, per les diverses restriccions d’entrada als ports de l’Estat espanyol que s’han aplicat des de març i que encara continuen vigents en tràfics com els creuers. Així, entre els mesos de gener i agost, els passatgers que han transitat pel Port de Barcelona han caigut un 78%. En el cas concret dels creuers, el descens acumulat fins a l’agost és del 90,2% (198.842 passatgers) i del 55,9% en el cas dels ferris (497.755 passatgers), un tràfic que ha iniciat una certa recuperació en els darrers dos mesos.

Mentrestant, en el cas del sector de l’automòbil es manté en xifres similars a la dels últims tres mesos. Així, el tràfic de vehicles al Port de Barcelona entre els mesos de gener i agost ha estat de 285.097 unitats, un 45,3% menys que en el mateix període del 2019.