El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha donat aquest dimecres dades sobre l'impacte econòmic de la instal·lació portuària a l'economia catalana. Durant una conferència organitzada per la Cambra de Comerç de Barcelona, Cambra ha estimat que l'activitat del Port genera més de 9.200 milions d'euros i el 5,4% de l'ocupació de manera induïda a l'economia catalana.
En termes d'activitat estrictament econòmica, la instal·lació genera de manera directa 3.500 milions d'euros i l'1,1% de l'ocupació de Catalunya. Alhora, el president del Port ha avançat que la instal·lació portuària ha crescut aquest gener per sobre del 50% interanual en el tràfic de tones total i en el de contenidors TEU i un 60% més pel que fa a creueristes. D'aquesta manera, ha apuntat que la institució no preveu que aquests creixements del 50% "siguin la tònica de l'any", però ha destacat que si que han d'ajudar "a consolidar aquest 2018 el posicionament de 2017", en què el Port ha assolit rècords de tràfics totals.
Per a Cambra, els dos grans reptes del futur del Port són "la consolidació del salt d'escala" fet el darrer 2017 i la "millora de la connectivitat terrestre", concretament dels accessos viaris i ferroviaris, que "malauradament han donat moltes voltes". En aquest sentit, també ha recordat que la setmana passada el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar modificacions en els projectes d'aquests accessos. "Totes les parts estem d'acord en recuperar el projecte original i espero que això es faci amb la màxima celeritat", ha afirmat.
Més que extraordinari
Cambra ha aprofitat l'ocasió per repassar els resultats de 2017 presentats pel Port de Barcelona, en què la instal·lació portuària ha incrementat en un 26% interanual el seu tràfic total i ha superat per primera vegada els 61 milions de tones. Amb aquestes xifres, el Port de Barcelona s'ha convertit en el que més creix de tot Europa pel que fa al tràfic total. En la aquesta línia, Cambra ha qualificat les dades de "més que extraordinàries" tenint en compte que s'han millorat els tràfics en tots els apartats (contenidors, líquids i sòlids a granel i passatgers, entre d'altres), excepte en automòbils.
Cambra ha atribuït el creixement del Port d'aquests darrers anys a l'ampliació de la infraestructura, el "port en xarxa" i la relació amb el seu hinterland i la competitivitat de la cadena logística que utilitza la instal·lació portuària. De la mateixa manera, ha destacat també la importància dels mercats que s'abasteixen a través del Port, amb una "aposta pel transport ferroviari", que ha assolit una quota del 13% el 2017, quan fa deu anys només representava el 2,5%. "Volem arribar al 20%", ha sentenciat. Sobre la cadena logística, ha citat l'eficiència dels operadors o l'estabilitat laboral de les empreses del Port com a elements positius per a la instal·lació.
Un model de gestió atípic
Cambra ha reiterat que, quan es formi un nou Govern a Catalunya, abandonarà el càrrec de president del Port de Barcelona i ha aprofitat per comentar que la infraestructura es regeix per "un model de gestió atípic", en què la Generalitat nomena el president, però les competències portuàries recauen en el ministeri de Foment.