![Un creuer estacionat al Port de Barcelona | ACN Un creuer estacionat al Port de Barcelona | ACN](https://www.viaempresa.cat/uploads/s1/26/94/33/91/966ef69e-6eea-4b51-b5e5-1b71d576643e.jpeg)
El Port de Barcelona ha tancat l’any 2024 amb un nou rècord en el subministrament de GNL (gas natural liquat) com a combustible per a vaixells, reafirmant-se com un referent europeu en la promoció de combustibles més sostenibles. L’any passat es van subministrar 229.750 metres cúbics de GNL, aconseguint un increment del 60,5% respecte al 2023 i situant a Barcelona com el port líder de l’Estat -amb un 40% del total de metres cúbics de GNL subministrats- i un dels primers d’Europa en bunkering de GNL.
Aquest creixement és fruit de l’aposta del Port de Barcelona pel GNL com a combustible de transició cap als combustibles zero emissions, una aposta que s’emmarca en el Pacte Verd Europeu i en l’estratègia legislativa Fit for 55 de la Unió Europea. El GNL elimina el 100% de les emissions d'òxids de sofre (SOx) i les partícules en suspensió i redueix fins a un 70% les emissions d'òxids de nitrogen i un 20% les emissions de CO2.
El GNL elimina el 100% de les emissions d'òxids de sofre (SOx) i les partícules en suspensió i redueix fins a un 70% les emissions d'òxids de nitrogen i un 20% les emissions de CO2
L’increment en el subministrament de més del 60% ha estat possible per diversos factors: la presència de la gavarra de subministrament de GNL amb base al port Haugesund Knutsen, de la companyia Knutsen-Scale Gas; l’aposta de la naviliera Baleària pel GNL, proporcionat per diversos camions cisterna al mateix temps; i per la incorporació de noves tipologies de vaixells que utilitzen GNL al port, destacant els car carriers. El vaixell Lake Herman, de la naviliera japonesa MOL, va ser el primer portavehicles a realitzar bunkering de GNL al Port de Barcelona, seguit per quatre vaixells més del mateix servei, als quals s’han incorporat dos vaixells nous a l’inici d’aquest 2025. Aquestes operacions marquen una fita en la descarbonització de la cadena logística dels vehicles nous, un sector clau per a l’activitat portuària de Barcelona.
Durant el 2024 també s’ha incorporat el fast ferry Margarita Salas, impulsat per motors duals de GNL. Operat per Baleària, aquest vaixell va començar a funcionar el passat mes de juny, connectant Barcelona amb Mallorca i Menorca en alta velocitat. Aquesta nova connexió reforça el compromís d’integrar el GNL en el transport de passatgers i redueix significativament les emissions generades en aquesta ruta.
El 2024 s’han realitzat un total de 491 operacions de subministrament de GNL com a combustible per a vaixells, de les quals 402 han estat a través de camions cisterna (TTS i MTTS), amb 45.427 metres cúbics subministrats, i 89 des de gavarra (STS), amb 184.324 metres cúbics. De les 8.398 escales de vaixells al Port de Barcelona durant el 2024, 822 escales han estat de vaixells que usen GNL, pràcticament el 10% de les escales totals al port.
Durant el 2024, un total d’1.664.712 creueristes (45,5%) van passar per Barcelona a bord d’un creuer impulsat per GNL
Els vaixells que han realitzat operatives de bunkering de GNL a Barcelona han estat principalment creuers i ferris, assolint percentatges propers al 23% i 19% de les escales d’ambdós tipus de vaixells i contribuint a una reducció d’emissions d’òxids de nitrogen (NOx) del 20% pels creuers i del 18% pels ferris. Les primeres companyies de creuer del món (MSC, Costa Crociere, Carnival Corporation, Aida Cruises, etc.) han incorporat a les seves flotes vaixells impulsats per GNL, bona part dels quals operen regularment a Barcelona. Durant el 2024, un total d’1.664.712 creueristes (45,5%) van passar per Barcelona a bord d’un creuer impulsat per GNL.
Nous estudis per ampliar l’ús del GNL
![Tres creuers amarrats al Port de Barcelona, en una imatge d'arxiu | ACN Tres creuers amarrats al Port de Barcelona, en una imatge d'arxiu | ACN](/uploads/s1/25/41/77/33/tres-creuers-amarrats-al-port-de-barcelona_11_640x380.jpeg)
El GNL continua essent el combustible de transició més madur per al transport marítim fins que s’incrementi la implementació de solucions neutres en carboni, com el biometà o el gas natural sintètic, o altres combustibles alternatius com el metanol verd, que permetran reduir encara més la petjada de carboni de l’activitat portuària. El Port de Barcelona seguirà facilitant la introducció del GNL amb mesures com la simplificació administrativa per facilitar l’autorització de les operacions de bunkering de GNL; i la disponibilitat d’anàlisis de riscs genèrics per a poder ampliar aquestes operatives a altres tipus de vaixells.
Durant el 2025 es duran a terme noves anàlisis de riscos per permetre el subministrament de GNL a portacontenidors, pels quals el port ja ha rebut l’interès dels operadors de subministrament
Durant el 2025 es duran a terme noves anàlisis de riscos per permetre el subministrament de GNL a portacontenidors, pels quals el port ja ha rebut l’interès dels operadors de subministrament. Aquestes fites s’emmarquen dins del Pla de Transició Energètica del Port de Barcelona, que té com a objectiu principal la reducció d’un 50% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle per al 2030 i l’assoliment de la neutralitat climàtica el 2050.