• Economia
  • El Port de Barcelona inaugura el seu primer sistema OPS a la terminal BEST

El Port de Barcelona inaugura el seu primer sistema OPS a la terminal BEST

L’OPS és el primer que es desplega en el marc del pla Nexigen, que amb 200 milions d’euros d’inversió permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona i reduir les emissions de l’activitat portuària

Foto de grup de totes les autoritats que han assistit a l’acte | Cedida
Foto de grup de totes les autoritats que han assistit a l’acte | Cedida
Redacción VIA Empresa
15 de Juliol de 2024

El Port de Barcelona ha inaugurat avui el seu primer sistema Onshore Power Supply (OPS) a la terminal de contenidors HutchisonPorts BEST. L’equip, el primer en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània, permet subministrar electricitat d’origen 100% renovable als vaixells, de forma que poden aturar els motors mentre són al Port de Barcelona i reduir així les seves emissions.

L’OPS és el primer que es desplega en el marc del pla Nexigen, que amb 200 milions d’euros d’inversió permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona i reduir les emissions de l’activitat portuària. Es tracta d’un projecte pilot que amb el seu funcionament servirà per conèixer de primera mà les necessitats d’aquest servei pioner i permetrà als clients del Port de Barcelona ser més sostenibles i avançar conjuntament cap a la descarbonització.

Amb 200 milions d’euros d’inversió permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona i reduir les emissions de l’activitat portuària

L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès; la consellera de Territori, Ester Capella; el secretari general de Transports Aeri i Marítim del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, Benito Núñez; l’alcalde del Prat del Llobregat, Lluís Mijoler; la primera tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, i el president de Puertos del Estado, Álvaro Rodríguez Dapena, així com el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. També han assistit a l’acte el director general de Hutchison Port Holdings Europa i el president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchison, Clemence Cheng, i el CEO de Hutchison Ports BEST, Guillermo Belcastro, entre d’altres.

La primera tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha declarat que "a Barcelona hem assumit el compromís d’assolir la neutralitat d’emissions l’any 2030. El repte és enorme, i tots ens hem de corresponsabilitzar i fer tot allò que tenim a l’abast per reduir emissions". "Aquest sistema OPS és un molt bon exemple de què passa quan l’objectiu és clar i compartit. La d’avui és una notícia històrica. I precisament per això no pot quedar-se en una anècdota, Barcelona necessita ser el port amb més terminals d'aquestes característiques", ha afegit.

Bonet (Ajuntament de Barcelona): "A Barcelona hem assumit el compromís d’assolir la neutralitat d’emissions l’any 2030"

Equip pioner

Instal·lat en paral·lel a les obres d’ampliació de la terminal, la construcció de l’OPS ha implicat el desplegament d’una xarxa de mitja tensió amb 3.000 metres de cable fins a la mateixa vora del moll, on s’han instal·lat tres caixes de connexió dissenyades específicament per ser compatibles amb l’operativa de la terminal. Aquests punts de connexió, combinats amb la capacitat de l’OPS per subministrar fins a 8MW de potència, permeten connectar dos vaixells de forma simultània.

Primer pas del pla Nexigen

Amb un cost de gairebé 5 milions d’euros, l’OPS de BEST ha estat finançat en part a través del Programa de Suport al Transport Sostenible i Digital del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. És el primer dels que, durant els pròxims cinc anys, es desplegaran gràcies al pla Nexigen per electrificar els principals molls del Port de Barcelona. Aquest desplegament no només instal·larà OPS a totes les terminals, també implica la construcció d’una nova subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una nova xarxa de mitja tensió per tot el port, incloent-hi una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l’Energia i el moll Adossat, que permetrà l’electrificació de les terminals de creuers.