El port de Barcelona es vol convertir en la porta d'entrada del Japó a Europa. Àngels Chacón, consellera d'Empresa i Coneixement, i Damià Calvet, titular del Departament de Territori i Sostenibilitat, han acompanyat la presidenta del port, Mercè Conesa, a una trobada d'empresaris a Tòquio. Hi han participat el director general de l'organisme públic Ports and Harbours Bureau del Japó, Masayuki Takada, i 225 empresaris nipons.
Tots han coincidit en destacar l'estreta relació que hi ha entre Catalunya i el Japó: en els darrers 10 anys, les exportacions catalanes s'han triplicat, fins arribar als 848,8 milions d'euros l'any passat. "Les previsions apunten a un augment dels intercanvis en tràfics com els automòbils, el vi o el sector carni", ha dit Takada.
La directora general del port de Tòquio, Hiromi Furuya, i la presidenta del de Barcelona han signat un acord de cooperació entre infraestructures. Calvet ha lamentat que no hi hagi un vol directe entre Barcelona i Tòquio i ha assegurat que "estem treballant per aconseguir aquesta connexió directa, que seria molt important per donar servei a un mercat de 190.000 passatgers".
Tràfic de mercaderies
Chacón ha afirmat que cada vegada més empreses catalanes aposten pel Japó. "Els nostres idiomes són molt diferents, però en l'àmbit dels negocis fa més de 30 anys que vam demostrar que parlem el mateix llenguatge", ha dit la consellera. Més de 2.600 empreses catalanes exporten al país asiàtic. D'aquestes, 1.000 són exportadores regulars, segons Chacón.
Per la seva part, Mercè Conesa creu que el port de Barcelona "és el millor node per a la redistribució a tot Europa de les mercaderies provinents d'Àsia". Segons la presidenta del port, les empreses que opten per aquesta fórmula estalvien un 15% en costos de distribució si es compara amb altres infraestructures del nord d'Europa. Un altre dels avantatges que ha destacat Conesa és la reducció de la petjada de carboni d'un 20%.
El tràfic de mercaderies entre el port de Barcelona i el Japó va augmentar un 17,9% l'exercici passat, fins a arribar a les 457.000 tones. El creixement va ser especialment acusat pel que fa als contenidors, d'un 24,8%. Conesa ha ressaltat el tràfic d'automòbils: "Barcelona és un dels principals hubs europeus de la indústria de l'automoció, un sector en el qual Japó és capdavanter".