Entre els mesos de gener i novembre, el Port de Barcelona ha registrat un tràfic total de 59 milions de tones. Aquesta xifra representa una caiguda d’un 9,2% en comparació amb el mateix període de l’any 2022. Tot i les dades negatives, el Port visualitza un escenari “de recuperació”. Els sòlids a granel han sumat 4,4 milions de tones, amb un increment del 8,8% impulsats pels bons resultats dels cereals i farines, ciment i clínquer, sal comuna i fava de soja. Tot i el creixement dels productes químics, els líquids a granel retrocedeixen un -14% degut a la baixada de tots els hidrocarburs.
El tràfic de vehicles segueix creixent amb molta força, amb 723.838 unitats (48%) mostrant increments en totes les operacions: importació, exportació i trànsit. El tràfic de passatgers ha superat els 5 milions. El número de persones que han viatjat a les Illes Balears segueix estable, amb un creixement de l’1,7%, mentre que continua l’augment notable del tràfic amb els ports italians (25,8%) i els del nord d’Àfrica (39%). Els creuers han assolit els 3,4 milions de passatgers durant aquest període.
Els tràfics amb els principals forelands del Port de Barcelona segueixen reflectint la complexitat de l’entorn econòmic. El tràfic de contenidors plens cap a la Xina, els Estats Units o Turquia pateix descensos de dos dígits, mentre que els contenidors plens d’importació s’apropen cada cop més a les xifres positives. Vietnam destaca un mes més com el foreland amb un creixement més alt (30%) gràcies al bon comportament de les importacions i les exportacions. El Port de Barcelona ha estrenat una nova ruta ferroviària directa per transportar mercaderies des de la terminal BEST fins a Toulouse i Lió. La novetat de l’itinerari, el primer d’aquestes característiques a l’Estat, és que pot travessar la frontera sense cap mena de transbordament o canvi de locomotora. “Hem arribat aquí després de molts entrebancs logístics i operatius”, descriu Lluís Salvadó.
El president del Port celebra “el salt competitiu i el pas endavant per la descarbonització” que representa l’activació de la ruta ferroviària. Els combois tindran una llargària de 750 metres i l’objectiu és treure 800 camions, cada setmana, de les carreteres. En clau de sostenibilitat, Salvadó afirma que el moviment ferroviari reduirà un 10% les emissions de CO2 al recinte portuari. Setmanalment, hi haurà quatre rutes d’anada i tornada entre Barcelona i França, tres a Toulouse i una a Lió.