• Economia
  • Barcelona es consolida com a port exportador i bat rècords d’activitat

Barcelona es consolida com a port exportador i bat rècords d’activitat

El tràfic de mercaderies arriba als 67,7 milions de tones i creix un 10% anual gràcies a la bona marxa de les relacions comercials amb la Xina

Vista aèria de les terminals de contenidors del Port de Barcelona | Puertos del Estado
Vista aèria de les terminals de contenidors del Port de Barcelona | Puertos del Estado
Xavi Fernández de Castro (TOT Barcelona)
Barcelona
04 de Febrer de 2019

El Port de Barcelona ha batut el seu rècord d’activitat per segon any consecutiu i es consolida com una instal·lació clau per a les exportacions catalanes. El 2018 el tràfic de mercaderies va arribar als 67,7 milions de tones, el que suposa un augment del 10% respecte a l’any anterior, però s’ha de tenir en compte que el port ja venia de créixer un 26% el 2017. Això vol dir que en dos anys el Port de Barcelona ha disparat gairebé un 40% la seva activitat i mou 20 milions de tones més que el 2016.

"L'any passat va ser clau per consolidar el gran salt d'escala que el port va fer el 2017", ha declarat la presidenta de l'Autoritat Portuària de Barcelona, Mercè Conesa. L'alentiment de l'economia mundial i les incerteses polítiques a mercats clau pel port fan pensar que hi haurà un augment molt més moderat. "Aquest any seguirem creixent, però no serà a un ritme com l'actual, tot i que ens agradaria mantenir els dos dígits", ha vaticinat. Malgrat tot, les expectatives són bones.

Un port exportador

Un dels apartats que registra millors xifres és el tràfic de contenidors, un dels millors termòmetres de l'economia de l'entorn del port –que va molt més enllà de Catalunya–. L'any passat es van superar els 3,4 milions de contenidors, un 15% més que el 2017, quan ja havien crescut un 32,5%. "Barcelona ha canviat el seu rol des de la crisi i ara és un port fonamentalment exportador", ha explicat el director general de l'APB, José Alberto Carbonell.

El segment més actiu és els dels contenidors de transbordament –és a dir, aquells que es descarreguen i es tornen a carregar cap a una destinació final–, que van créixer un 35%. Es tracta de tràfics que no generen impacte econòmic directe, però que són fonamentals per mantenir obertes rutes comercials que sí que ajuden a impulsar les exportacions de les empreses. És una estratègia similar a la que segueix l'Aeroport del Prat amb els passatgers de connexió, que no trepitgen Barcelona, però ajuden a mantenir una ocupació alta en vols internacionals.

Pel que fa al comerç exterior, els contenidors d'exportació van superar els 750.000 TEU –unitat equivalent a un contenidor de 20 peus–, un 6,6% més, mentre que els d'importació van arribar als 580.000 TEU (+3,5%). Aquests bons números se sustenten sobretot en l'intercanvi comercial amb la Xina, que suposa al voltant del 25% del comerç exterior amb contenidor del port. Després del gegant asiàtic la resta de països es mouen en xifres molt inferiors, però destaca el dinamisme d'Algèria, Estats Units, Vietnam o Tailàndia.