• Economia
  • Anticipació, caiguda i oportunitat: l'impacte covid-19 al Port de Tarragona

Anticipació, caiguda i oportunitat: l'impacte covid-19 al Port de Tarragona

Tot i la baixada dels tràfics durant el primer semestre, el Port de Tarragona es reivindica com a motor de recuperació econòmica

El ZAL del Port de Tarragona. | Cedida
El ZAL del Port de Tarragona. | Cedida
Barcelona
13 de Juliol de 2020

Durant els primers sis mesos de l'any, el Port de Tarragona va registrar una caiguda del 25% dels tràfics. D'aquest percentatge, d'un 6% a un 8% s'atribueix als efectes directes de la pandèmia del coronavirus i de l'aturada del tràfic de mercaderies. També hi han influït altres imprevistos, com el temporal Glòria, que va aturar el Port durant gairebé dues setmanes; l'accident d'IQOXE, que va fer baixar la producció de les empreses químiques de Tarragona; o qüestions com el conflicte internacional del cru o l'alt nivell de producció nacional de cereals, que ha frenat les importacions. A més, també s'han reduït alguns tràfics que ja s'havien previst, com el del carbó o el de la sal potàssica. Els creuers, de moment, continuen suspesos.

Per 2020 ja estava contemplada la caiguda d'alguns d'aquests tràfics, que en el passat havien estat estructurals per a la infraestructura tarragonina. Però ni els imprevistos ni la pandèmia formaven part del calendari. Tot i això, el president del Port, Josep Maria Cruset, assegura que "l'actitud d'anticipació davant dels factors previstos" ha permès que el descens general estigui en la mitjana de la reducció de la resta de ports de l'estat. Una teoria que ha defensat en una conferència virtual organitzada per la Cambra de Comerç de Tarragona titulada Impacte de la Covid-19 en el tràfic portuari i propostes de futur.

Cruset reivindica "l'actitud d'anticipació" del Port de Tarragona davant dels "factors previstos" 

Tot i la situació de parada econòmica i empresarial que ha comportat la pandèmia, Cruset explica que el Port de Tarragona no ha aturat la seva activitat durant aquests mesos de confinament. Per exemple, s'ha reforçat el transport de cereals per ferrocarril, s'ha fet la primera càrrega de fava de soja de la seva història o s'han acollit vaixells d'enormes dimensions, de fins a 275 metres d'eslora.

També hi ha hagut dues operatives de rècord, com la càrrega més gran d'animals vius de la història del Port de Tarragona: 21.000 caps de bestiar amb destinació a l'Aràbia Saudita. O l'operativa més gran de pasta de paper. A part, s'han posat en marxa un project cargo nou, i un nou servei de bunkering a la zona de fondeig.

Les inversions no s'aturen

Una de les decisions més important que s'han pres durant la pandèmia ha estat mantenir en marxa totes les inversions estratègiques que hi havia sobre la taula abans de l'arribada del coronavirus.

Per exemple, les obres de construcció del nou Moll de Balears, la remodelació de l'antiga seu de l'Autoritat Portuària de Tarragona (APT), la renovació del Museu del Port o els projectes més estratègics a llarg termini, com la futura Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), la Terminal Indermodal de Guadalajara, el Moll de la Química o el contradic dels Prats.

Al mateix temps, per fer front a la crisi sanitària s'han pres diferents mesures, com un pla per transformar el Tinglado 1 en un hospital de campanya en cas que hagués estat necessari, l'actualització del Pla d'Inversions, la bonificació de taxes o la mobilització de 25 milions d'euros en liquiditat a les empreses.

Una finestra d'oportunitats

El president del Port de Tarragona creu que el territori té al davant una "finestra d'oportunitat". En primer lloc, per la saturació d'altres àrees metropolitanes de l'Arc Mediterrani, on hi ha falta sòl industrial per usos empresarials i logístics.

Però també per altres motius, com la conjunció d'infraestructures com el Port, l'aeroport, l'estació de l'AVE, el ferrocarril, o vies com l'A-27, l'AP-7, l'A-7 o la T-11; una massa crítica poblacional gran, una universitat de prestigi, un sector petroquímic clau al sud d'Europa i un sector turístic amb gran potencial. A part, Cruset afirma que Tarragona té una posició "privilegiada" com a unió del centre de la Península amb el Corredor Mediterrani.

Cruset: "L'estratègia del Port de Tarragona passa per posar en valor la realitat en l'entorn europeu"

"L'estratègia del Port de Tarragona passa per posar en valor aquesta realitat en l'entorn europeu", explica. Una estratègia que contempla els serveis que ja s'ofereixen, els projectes que hi ha en curs i també les noves inversions com la ZAL, el Moll de la Química, la intermodalitat o el contradic dels Prats.

Tot i que la situació actual sigui preocupant, Cruset demana "confiança en la fortalesa econòmica i inversora del Port com a motor de recuperació econòmica del territori".