L'aeroport del Prat ha aconseguit el 2019 una xifra rècord de 177.300 tones de càrrega aèria, una dada que suposa un augment moderat del 2,5%. Tot i que el creixement és inferior al d'anys anteriors, Barcelona és un dels sis únics aeroports d'Europa del top25 en càrrega aèria que creix, malgrat l'alentiment causat per la tendència global a la baixa derivada de les tensions entre els Estats Units i la Xina i l'estancament del comerç mundial.
D'acord amb un informe de l'Observatori de Tràfic Aeri de Barcelona, el creixement del 2,5% d'aquest darrer any és més moderat respecte al registrat en els anys anteriors. Així, el 2018 l'augment del volum de càrrega a Barcelona va ser del 10,8%, el 2017 del 14,9% i el 2016 del 15,9%, percentatges lluny del 2,5% actual, i que indiquen una tendència clarament a la baixa en els últims mesos.
De fet, durant els primers trimestres de l'any passat va haver-hi un retrocés de la demanda, que va caure un 4,2% respecte al 2018. En canvi, entre el 2017 i el 2018 el creixement va ser del 3,6%. "L'estancament del comerç mundial, la disputa comercial entre els Estats Units i la Xina i l'alentiment de l'economia xinesa es postulen com a principals causes d'aquest retrocés", afirma l'informe.
Tot i la xifra rècord, l'aeroport de Barcelona ha perdut una posició en el rànquing de transport de carrega aèria a l'Estat espanyol, i Saragossa, amb 182.700 tones, l'ha superat per primera vegada, situant-la en tercera posició. Madrid, líder, va transportar el 2019 unes 558.600 tones.
Guanya Qatar Airways
Durant l'any passat, Qatar Airways es va posicionar com a companyia líder en càrrega a Barcelona, amb el 12,2% de la quota i 21.600 tones transportades, superant per primer cop Emirates (20.900 tones i 11,8% de quota). D'altra banda, les tres grans empreses repartidores de transport urgent, UPS, DHL i FedEX, tenen un 22% de la quota a l'aeroport.
D'altra banda, l'estudi indica que des de la posada en marxa de rutes directes a Seül i Hong Kong, l'any 2017, s'han incrementat de forma "espectacular" les exportacions des de Barcelona, amb creixements del 91% i el 76%, respectivament. L'Observatori apunta també que l'entrada d'Etihad a Barcelona pot situar Abu Dhabi com una ruta amb forts creixements en el futur en volum de mercaderies.