• Economia
  • El Prat, dels pocs aeroports d'Europa que creix en càrrega aèria

El Prat, dels pocs aeroports d'Europa que creix en càrrega aèria

L'aeroport de Barcelona bat el rècord de transport de mercaderies el 2019 tot i l'alentiment global del comerç

L'avió de càrrega que cobrirà la ruta entre Mèxic, el Prat i Dubai | ACN
L'avió de càrrega que cobrirà la ruta entre Mèxic, el Prat i Dubai | ACN
ACN
Barcelona
17 de Febrer de 2020

L'aeroport del Prat ha aconseguit el 2019 una xifra rècord de 177.300 tones de càrrega aèria, una dada que suposa un augment moderat del 2,5%. Tot i que el creixement és inferior al d'anys anteriors, Barcelona és un dels sis únics aeroports d'Europa del top25 en càrrega aèria que creix, malgrat l'alentiment causat per la tendència global a la baixa derivada de les tensions entre els Estats Units i la Xina i l'estancament del comerç mundial.

 

D'acord amb un informe de l'Observatori de Tràfic Aeri de Barcelona, el creixement del 2,5% d'aquest darrer any és més moderat respecte al registrat en els anys anteriors. Així, el 2018 l'augment del volum de càrrega a Barcelona va ser del 10,8%, el 2017 del 14,9% i el 2016 del 15,9%, percentatges lluny del 2,5% actual, i que indiquen una tendència clarament a la baixa en els últims mesos.

 

De fet, durant els primers trimestres de l'any passat va haver-hi un retrocés de la demanda, que va caure un 4,2% respecte al 2018. En canvi, entre el 2017 i el 2018 el creixement va ser del 3,6%. "L'estancament del comerç mundial, la disputa comercial entre els Estats Units i la Xina i l'alentiment de l'economia xinesa es postulen com a principals causes d'aquest retrocés", afirma l'informe.

Tot i la xifra rècord, l'aeroport de Barcelona ha perdut una posició en el rànquing de transport de carrega aèria a l'Estat espanyol, i Saragossa, amb 182.700 tones, l'ha superat per primera vegada, situant-la en tercera posició. Madrid, líder, va transportar el 2019 unes 558.600 tones.

Guanya Qatar Airways

Durant l'any passat, Qatar Airways es va posicionar com a companyia líder en càrrega a Barcelona, amb el 12,2% de la quota i 21.600 tones transportades, superant per primer cop Emirates (20.900 tones i 11,8% de quota). D'altra banda, les tres grans empreses repartidores de transport urgent, UPS, DHL i FedEX, tenen un 22% de la quota a l'aeroport.

D'altra banda, l'estudi indica que des de la posada en marxa de rutes directes a Seül i Hong Kong, l'any 2017, s'han incrementat de forma "espectacular" les exportacions des de Barcelona, amb creixements del 91% i el 76%, respectivament. L'Observatori apunta també que l'entrada d'Etihad a Barcelona pot situar Abu Dhabi com una ruta amb forts creixements en el futur en volum de mercaderies.