• Economia
  • AMB: Una hora per demanar un VTC

AMB: Una hora per demanar un VTC

L'Àrea Metropolitana amplia el temps de precontractació mentre Unauto avisa que Uber i Cabify tornaran a Barcelona "en menys d'un any"

Els taxistes aturats durant la vaga contra Uber i Cabify | Àngel Bravo
Els taxistes aturats durant la vaga contra Uber i Cabify | Àngel Bravo
Redacció VIA Empresa
Barcelona
26 de Febrer de 2019

El Ple de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) té previst aprovar una ampliació de 45 minuts del període de precontractació dels vehicles VTC, temps que se suma al quart d'hora que ja va establir la Generalitat en el decret per regular el sector, aprovat fa unes setmanes. A més, el reglament inclou sancions de fins a 300 euros per a infraccions lleus, de 301 a 1.400 euros per a les greus, i fins a 6.000 euros per a les molt greus o el precinte del vehicle si, per exemple, no està donat d'alta al Registre de Vehicles VTC -o si ho està en nom d'una altra persona-; negar-se a l'actuació dels serveis d'inspecció o conduir amb el permís caducat per sentència judicial o manca de punts. Això mentre des d'Unauto s'avisa que Uber i Cabify podrien tornar a Barcelona en menys d'un any.

El reglament també inclou sancions de fins a 6.000 euros en cas d'infraccions molt greus

Entre les infraccions greus, hi haurà l'ús de vehicles diferents als que consten al registre, intentar captar clients a la via pública, com a l'andana d'una estació, port o aeroport o a mà alçada, i que el conductor del vehicle no estigui donat d'alta a la Seguretat Social. També estarà tipificada com a sanció greu si els serveis no consten en el Registre de serveis, és a dir, moment de la sol·licitud, dia i hora de recollida, l'origen i la destinació i els recorreguts mínim i màxim previst. Per últim, com a sancions lleus, hi ha el no tenir visible la documentació del vehicle VTC o retenir més de dos dies objectes sense avisar l'autoritat competent.

D'altra banda, el reglament de l'AMB tampoc permet "implantar ni practicar" la geolocalització amb caràcter previ a la contractació els vehicles, tot i que sí podrà saber la ubicació una vegada acordat el servei perquè el client pugui identificar el vehicle. Així mateix, tampoc es permet l'estacionament i fixa que quan aquest sigui necessari per carregar o descarregar passatgers es faci "de manera que es minimitzi l'afecció al trànsit rodat i a l'ocupació de l'espai públic d'estacionament" i d'acord amb la normativa vigent de trànsit.

Un cop va entrar en vigor el text de la Generalitat fa un mes aproximadament, les plataformes Uber i Cabify van decidir suspendre la seva activitat a Barcelona i anunciar un ERO per a més de 3.000 conductors, segons la patronal Unauto.

Uber i Cabify tornaran a operar a Barcelona "en menys d'un any"

El president d'Unauto a Catalunya, Josep Maria Goñi, ha pronosticat aquest dilluns al vespre que Uber i Cabify tornaran a operar a Barcelona "en menys d'un any", després que el Consell de Garanties Estatutàries hagi conclòs que el requisit dels 15 minuts de precontractació per als VTC i l'habilitació als ens locals perquè puguin ampliar aquest període no s'ajusten a la Constitució, concretament a l'article 38 sobre el dret a la llibertat d'empresa. Goñi també opina que hi ha una "enorme preocupació" al Govern davant la "certesa que al final s'hauran de pagar indemnitzacions multimilionàries a empreses i operadors".