Els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per al 2019 multipliquen la promesa d'inversions del Ministeri de Foment en Rodalies i Corredor Mediterrani i redueixen la inversió en la construcció de l'AVE. Dels 1.875 milions d’euros que contenen per al total de projectes del Ministeri de Foment, 650 milions són per a Rodalies, segons ha apuntat el ministre del ram, José Luis Ábalos. És una xifra molt superior als dels pressupostos de l’any passat (331 milions en Rodalies) que se suma a l’increment de les partides per al Corredor Mediterrani, que passen de 36,5 milions al 2018 a 319,525 milions al 2019.
Són 259,447 a la demarcació de Barcelona, 60,078 milions a la de Tarragona (14,5 milions al 2018). S'hi afegeixen inversions a l’Alta Velocitat, que passen de 150,5 a 277,2 milions. Una de les millores per a Rodalies és el fort increment de la despesa d’Adif en el manteniment de la línia, que passa de 98,5 milions al 2018 a 250,91 milions d’euros al 2019. També hi ha 64,845 milions d’euros per a l’accés de Rodalies a la nova terminal de l’Aeroport de Barcelona. Pel que fa a les inversions per a la millora de la línia per part d’Adif, dels 250,91 milions d’inversió 229,846 es faran a la demarcació de Barcelona (73,5 al 2018), 17,784 a la de Girona (21,1), 1,289 a la de Lleida (1,6), i 2,1 a la de Tarragona (1,5).
A més, els pressupostos de l’Estat destinen 125,686 milions d’euros a la construcció d’edificacions noves del Centre Intermodal de Logística, 4,5 milions a la urbanització del polígon de la Zona Franca de Barcelona, 5,7 a la Zona Franca Duanera.
Menys inversió en carreteres
Pel que fa a la direcció general de carreteres, en canvi, el pressupost preveu un descens. Si l'Estat va preveure invertir 176.289 milions d'euros l'any 2018 i, en canvi, en el projecte de pressupostos per al 2019 la inversió cau fins als 124.872 milions d'euros, un 51.000 euros menys. Es tracta de partides per a noves infraestructures o per a la conservació de les carreteres estatals existents.
Pel que fa als aeroports, la xifra global prevista per als aeroports de Girona, Reus, Sabadell i El Prat arriba als 65,5 milions d'euros (El Prat en té 52,5, Girona quasi 11 milions d'euros i Tarragona no arriba als dos milions d'euros). En canvi, el 2018 el govern del PP va preveure fins a 76,2 milions d'euros per als aeroports situats a Catalunya.
4,1 milions per a les terminals.
A Barcelona, a més d’aquestes inversions destaquen els 4,784 milions d’euros per als estudis de TVE a Sant Cugat i un reguitzell d’inversions a l’Aeroport de Barcelona, entre les que n’hi ha una de 4,1 milions per a les terminals T1 i T2. També 25 milions d’euros per a la creació de l’accés ferroviari al Port de Barcelona amb ample de via internacional (UIC), que contrasten amb els 2 del 2018.
A banda d'això, i a escala estatal, el ministre de Foment ha anunciat que reduiran un 2% la inversió en construcció de línies d'alta velocitat, mentre que s'incrementarà un 160% la destinada al manteniment dels trens convencionals.