El preu dels aliments i les begudes no alcohòliques durant el mes d'abril a Catalunya ha crescut un 3,9% respecte al mateix mes de l'any anterior, una variació que no es registrava des del 2013. Factors com un increment de la demanda o una reducció de la mà d'obra al camp durant l'estat d'alarma han influït en l'encariment dels productes, tot i que hi ha un altre factor que ha estat molt més determinant. Segons els experts consultats per l'ACN, la inversió dels supermercats en mesures de prevenció davant la covid-19 ha estat l'element que més pes ha tingut a l'hora d'explicar la pujada de preus. Durant l'estat d'alarma, l'última baula de la cadena de distribució ha hagut d'incrementar tant els costos salarials com els logístics.
"Durant les últimes setmanes, els supermercats no hem fet l'agost, sinó que hem hagut de fer front al major repte logístic de la nostra història", assegura Ignacio García, director general de l'Associació Espanyola de Distribuïdors d'Autoservei i Supermercats (ASEDAS). En la mateixa línia s'expressa el professor col·laborador dels estudis d'Economia i Empresa de la UOC, Juan Carlos Gázquez-Abad, qui també recorda que l'increment dels preus abans de la crisi del coronavirus se situava per sota el 2% interanual.
"Els supermercats han fet un esforç molt important en matèria laboral, multiplicant torns i incrementant els costos salarials", diu. Alhora, "la compra de mascaretes i mampares protectores quan encara hi havia escassetat de material [...] o la reorganització de la mateixa superfície comercial han generat una despesa molt significativa", afegeix.
García: "Durant les últimes setmanes, els supermercats no hem fet l'agost, sinó que hem hagut de fer front al major repte logístic de la nostra història"
Per altra banda, els supermercats també s'han vist obligats a incrementar els preus arran del canvi en les preferències dels consumidors. "Durant les últimes setmanes, la gent no ha comprat productes exclusius, un fet que no ha sigut beneficiós pel marge de les empreses", segons comenta el director general d'ASEDAS. Per Gázquez-Abad, els resultats de Mercadona són un bon reflex de la situació que viuen els supermercats. Durant el mes de març, la cadena va registrar unes vendes rècord de 2.331 milions d'euros però va reduir el seu benefici un 95%, fins als 5 milions d'euros, segons va detallar en un comunicat intern.
Davant l'escenari actual, els experts coincideixen que l'increment de preus s'ha produït principalment en l'última part de la cadena de distribució. Malgrat tot, la majoria destaquen que l'import dels productes alimentaris ha evolucionat de forma "estable" i que la cadena ha aconseguit evitar escenes de desproveïment.