El preu i el fet que un producte sigui de proximitat són els elements que més valoren els consumidors a l'hora de comprar. Així ho revela un estudi de l'Agència Catalana del Consum, que detalla que un 87% d'enquestats consideren molt o força important el preu que paguen per un producte i un 40% donen molta importància al fet que tingui algun descompte. Pel que fa a la proximitat, gairebé la meitat dels compradors ho valoren en les seves compres.
A més, al voltant de set de cada deu consumidors consideren que l'idioma de l'etiqueta és força o molt important. L'estudi també apunta que la publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa a la ciutadania i gairebé la meitat dels consumidors reconeix haver-ne estat víctima. L'enquesta destaca que un 45,5% dels consumidors manifesten sentir-se protegits davant de possibles incidències, percentatge que augmenta entre la població de més edat.
En relació amb les qüestions que més preocupen a la ciutadania, a banda de la publicitat enganyosa destaquen els augments injustificats de preu (45%), els problemes relacionats amb l'atenció postvenda (43%), els enganys (40%) o la inclusió de clàusules abusives en els contractes (31%).
La publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa a la ciutadania
Per sectors, destaca que en l'energètic la pujada de preus és la preocupació principal dels consumidors (78,5%), seguit dels canvis no autoritzats de tarifes (44,4%) o la manca d'atenció presencial (35,8%). En relació amb els serveis bancaris, els consumidors mostren preocupació sobretot pel cobrament de comissions (49,7%), la manca d'oficines (45,6%) o els horaris d'atenció presencial (44%). L'estudi s'ha elaborat a partir d'entrevistes telefòniques a 1.000 persones durant el novembre del 2022.