• Economia
  • Privacitat de les dades: com les regulacions de privacitat afecten les estratègies de màrqueting

Privacitat de les dades: com les regulacions de privacitat afecten les estratègies de màrqueting

La cultura de la dada aportarà més valor al client i s'adaptarà de manera més ràpida a l'arribada de noves tecnologies

Tenim la necessitat de generar una autèntica cultura de la dada | iStock
Tenim la necessitat de generar una autèntica cultura de la dada | iStock
Emma Pivetta, professora d'ESIC Barcelona
Barcelona
28 d'Octubre de 2024

Quan cursava la meva llicenciatura de sociologia, la meva professora de sociologia del dret acostumava a dir que el dret sempre anava darrere dels canvissocials, que arribava tard, però que sempre arribava. Aquesta frase apareix pel meu cap cada vegada que he d'endinsar-me en l'àmbit de l'aplicació de la normativa europea en la protecció de dades i, molt en especial, de dades personals en l'entorn digital. El motiu és simple: soc sociòloga i la meva anàlisi sol partir sempre des d'un punt de vista social i en relació amb el canvi social, no únicament des d'un punt de només legal.  

 

Per què m'interessa aquest punt de partida? Perquè cada vegada més som conscients, després d'una adopció massiva i acrítica de noves tecnologies, dels riscos associats respecte a la nostra privacitat. Però què sabem nosaltres, com a usuaris, al respecte? Quan imparteixo classes sobre ètica i legalitat de la dada, m'agrada iniciar amb un senzill exercici durant el qual pregunto als meus estudiants que em diguin què és una dada personal, en l'àmbit digital. La majoria de les vegades, les respostes es corresponen amb "El meu nom i cognoms, el meu DNI, el meu email, el meu número de targeta bancària", però poques vegades parlen d'altres tipus de dades que sí que estan subjectes a aquesta protecció en considerar-se dades personals.

Cada vegada més som conscients, després d'una adopció massiva i acrítica de noves tecnologies, dels riscos associats respecte a la nostra privacitat

Per començar a desgranar aquest tema, m'agradaria que pensessin en un concepte clau que, segurament, han escoltat moltes vegades: el concepte de la transició digital.  És més que possible que la gran majoria de vostès  descriguin aquest concepte amb la digitalització de processos interns de les empreses, processos que requerien suports físics i que ara es realitzen de manera digitalitzada. I si els digués que podríem considerar aquest procés com a part de la primera onada de digitalització i que avui integrem en el concepte de transformació digital moltes altres coses? Perquè és el que tenim avui dia i, encara que no vegin encara la connexió, està directament relacionat amb l'impacte de l'ètica i legalitat de la dada i, per descomptat, l'impacte en l'àmbit del màrqueting digital. 

 

L'eclosió de les plataformes digitals, comerç electrònic, aplicacions, etc. ha modificat de manera substancial les interaccions que tenim amb les empreses i amb les administracions públiques i, per tant, el concepte de transició digital. I és precisament avui dia que el concepte de transició digital està molt relacionat en com les empreses, a través de l'ús d'aquestes tecnologies per interactuar amb els clients, milloren l'experiència d'aquests usuaris o clients. De fet, en integrar el component tecnològic com a part fonamental de l'experiència dels nostres clients, han canviat literalment les estratègies que hem de desenvolupar per dirigir-nos-hi.

Aquesta interacció es basa a rebre (i utilitzar de manera extensa) les dades dels nostres clients. Per tant, part d'aquesta experiència i noves estratègies estan relacionades amb l'aplicació de l'ètica i la normativa i en com emmagatzemem, explotem i fem servir dades personals. Aquestes interaccions estan protegides, entre altres lleis, pel Reglament Europeu de Protecció de Dades. 

I a què ens porta tot això? A la necessitat de generar una autèntica cultura de la dada. Com? Tornant al vell – que no antiquat- concepte d'"ètica empresarial" i, en aquest cas, ètica aplicada a les dades.  

I a què ens porta tot això? A la necessitat de generar una autèntica cultura de la dada

Això és el que realment ens permetrà adaptar-nos a aquesta nova transició en què les empreses hauran de crear i implementar, de manera transparent i inequívoca, una estratègia, cultura i governança clares sobre la dada dins de l'empresa, i hauran de comunicar a les seves audiències, de manera clara, proactiva i, una vegada més, molt transparent sobre el com i per què utilitzen les seves dades. Mitjançant aquesta cultura i estratègia de la dada, aportaran més valor al client, milloraran les interaccions i s'adaptaran de manera més ràpida a l'arribada de noves tecnologies, així com de noves regulacions i, sobretot, als canvis que s'estan donant, de manera progressiva, quant a la conscienciació social respecte a l'ús de dades de caràcter personal i la privacitat.