29
de Juliol
de
2016
Act.
29
de Juliol
de
2016
Encara que sembli el nom d'una nova tribu urbana, sota el terme de "nòmadesdigitals" o Digital Nomads s'hi identifica un estil de vida: el de professionals independents, inquiets i viatgers, que gràcies a les noves tecnologies, poden compaginar les ganes de descobrir món amb la seva feina. Però no es tracta només de fer viatges: els nòmades digitals valoren la seva llibertat per sobre de tot i es mouen segons les seves pròpies normes i objectius vitals. Tal com afirma Stuart Jones, són gent que "aprofiten la tecnologia per combinar viatge i feina" i que volen "viure segons la seva passió", cosa que porten fins a l'extrem.
Stuart Jones és el creador de Coworkation, una incubadora d'idees i tècniques d'innovació per a emprenedors i freelancers que volen desenvolupar la seva activitat des de qualsevol lloc del món. Empresari especialitzat en lifestyle, australià d'origen i actualment a Barcelona, Jones ha estat fundador de diverses empreses del sector del turisme i l'hostaleria arreu del món i ha compaginat aquesta trajectòria emprenedora amb l'estil de vida nòmada.
Jones distingeix entre els conceptes de nòmada digital i el de Location Independent. Segons el promotor de Coworkation, "un Location Independent és el professional que té la llibertat de treballar des de diferents ubicacions i emplaçaments", ja siguin coworkings o cafeteries, però sovint a la seva pròpia ciutat o en una base més o menys fixa. Un nòmada digital és un location independent que ha convertit el nomadisme en el seu estil de vida, que combina el viatge amb la feina i que després d'estar-se uns mesos en un lloc, ja busca una nova destinació on traslladar-se. El que tenen en comú és "la recerca de la llibertat i l'aventura", diu Jones.
Segons DianaMoret, fundadora de PandoraHub, el nòmada digital "té una necessitat d'explorar i canviar de lloc" que el fa moure's i buscar llocs diferents per treballar. Ella mateixa n'és un exemple: cada any marxa un parell de mesos a treballar a Bali, i quan torna a Barcelona, intenta canviar cada dia d'emplaçament "per tenir la sensació d'estar cada dia a un lloc diferent". Moret també reconeix que hi ha diferències entre els Location Independents i els nòmades digitals: "en els casos més bèsties, els d'aquells que salten de país en país, hi ha un component psicològic d'escapada", afirma.
Presentació de Coworkation al Parc Natural del Montseny. Diana Keisa
A casa, al coworking o viatjant
Queda clar que hi ha diferents graus de nomadisme digital. Hi ha gent que treballa des de casa tot l'any, altres que combinen la feina a casa amb algunes temporades de viatges, i d'altres que no tenen cap base permanent i es passen l'any amunt i avall buscant nous indrets per descobrir i treballar.
En general, els nòmades digitals responen a un perfil determinat. La majoria són freelancers, formen part de la generació dels millennials (aquells que tenen entre 20 i 35 anys), no depenen d'un cap i treballen per a diferents clients. Fan feines online, des de màrqueting a informàtics o bloggers. Molts d'ells, com és el cas d'Stuart Jones, tenen un passat de backpackers, motxillers que han acabat convertint aquesta forma de viure i viatjar en un modus de vida professional. Altres, com Diana Moret, han adoptat aquest estil de vida després d'uns anys absolutament lligats a una empresa i feina estable.
"Jo vinc del món corporatiu i de la consultoria, en el que estàs completament enfocat al client i lligat 24 hores. Aprens molt, però acabes molt fart", explica la promotora de PandoraHub, un moviment de reactivació i repoblació rural que busca atraure startups, nòmades digitals i makers a pobles on es puguin crear comunitats professionals en zones rurals.
La idea li va sorgir després de participar en l'experiència Scape to Umbria, un cap de setmana que li va servir per replantejar-se la seva carrera professional i maquinar, literalment, la seva "escapada corporativa". I el més important, l'experiència també li va permetre detectar la seva passió per la naturalesa, que ha estat un dels motors que l'ha portat a impulsar el concepte de PandoraHub.
La clau per triomfar en aquest canvi de vida, explica Moret, radica en ser "genuí i autèntic". Dit d'una altra manera: s'ha de portar a la sang.
Com s'organitza la feina un nòmada digital?
Stuart Jones explica que aquest estil de vida respon a un canvi de paradigma: "ja no parlem de treballar de 9 a 5, hi ha un altre equilibri entre feina i treball". Jones reconeix que aquests professionals "ja no distingeixen tant entre la vida personal i la feina", tot i que remarca la importància de saber desconnectar. "T'has d'estructurar el teu propi horari i treballar segons les teves capacitats. Jo treballo millor al matí però un altre pot decidir treballar en un altre horari", explica.
Segons Jones, encara que aquest estil de vida sigui més fàcil per a professionals independents i freelancers, fins i tot un treballador d'una empresa més tradicional s'ho pot arribar a plantejar: "s'ha de saber reestructurar el negoci per poder viatjar, i tenir un soci pot ajudar".
Moret també coincideix en què cal organitzar-se la feina d'una altra manera, concentrant les tasques offline per quan estàs al teu país i deixant tota la tasca digital pels mesos que es passen fora. No obstant això, considera que en els negocis més tradicionals el nomadisme pot ser complicat, "a no ser que et plantegis una transformació radical del teu negoci".
Nòmades digitals a Bali. Diana Keisa
Treballant amb vistes a Bali
Els nòmades digitals poden treballar en cafeteries, espais coworking o fins i tot a piscines, barets i platges. Només necessiten un ordinador i connexió a internet. Això és el que ha fet possible que destinacions que a priori associem amb el turisme i la relaxació, com Bali o Tailàndia, s'hagin convertit avui en autèntics hubs innovadors en concentrar en les seves platges a un important nucli de nòmades digitals.
Ubud, a Bali, s'ha convertit en un emplaçament de referència per als nòmades digitals, un Silicon Valley entre camps d'arròs on han sorgit espais coworking que atrauen els Location Independents desitjosos de compaginar la feina amb la natura, l'espiritualitat i també el low cost. Són el que Diana Moret anomena "refugiats d'Occident", gent cansada de l'estrès i el consumisme que impera a Europa o els Estats Units, que volen tirar endavant un projecte de negoci "amb un cost of líving molt més baix" i que també es mouen amb una idea filosòfica i buscant una certa espiritualitat i wellness. O com diu Stuart Jones, que tenen "una visió holística de la vida".
Stuart Jones és el creador de Coworkation, una incubadora d'idees i tècniques d'innovació per a emprenedors i freelancers que volen desenvolupar la seva activitat des de qualsevol lloc del món. Empresari especialitzat en lifestyle, australià d'origen i actualment a Barcelona, Jones ha estat fundador de diverses empreses del sector del turisme i l'hostaleria arreu del món i ha compaginat aquesta trajectòria emprenedora amb l'estil de vida nòmada.
Jones distingeix entre els conceptes de nòmada digital i el de Location Independent. Segons el promotor de Coworkation, "un Location Independent és el professional que té la llibertat de treballar des de diferents ubicacions i emplaçaments", ja siguin coworkings o cafeteries, però sovint a la seva pròpia ciutat o en una base més o menys fixa. Un nòmada digital és un location independent que ha convertit el nomadisme en el seu estil de vida, que combina el viatge amb la feina i que després d'estar-se uns mesos en un lloc, ja busca una nova destinació on traslladar-se. El que tenen en comú és "la recerca de la llibertat i l'aventura", diu Jones.
Segons DianaMoret, fundadora de PandoraHub, el nòmada digital "té una necessitat d'explorar i canviar de lloc" que el fa moure's i buscar llocs diferents per treballar. Ella mateixa n'és un exemple: cada any marxa un parell de mesos a treballar a Bali, i quan torna a Barcelona, intenta canviar cada dia d'emplaçament "per tenir la sensació d'estar cada dia a un lloc diferent". Moret també reconeix que hi ha diferències entre els Location Independents i els nòmades digitals: "en els casos més bèsties, els d'aquells que salten de país en país, hi ha un component psicològic d'escapada", afirma.
Presentació de Coworkation al Parc Natural del Montseny. Diana Keisa
A casa, al coworking o viatjant
Queda clar que hi ha diferents graus de nomadisme digital. Hi ha gent que treballa des de casa tot l'any, altres que combinen la feina a casa amb algunes temporades de viatges, i d'altres que no tenen cap base permanent i es passen l'any amunt i avall buscant nous indrets per descobrir i treballar.
En general, els nòmades digitals responen a un perfil determinat. La majoria són freelancers, formen part de la generació dels millennials (aquells que tenen entre 20 i 35 anys), no depenen d'un cap i treballen per a diferents clients. Fan feines online, des de màrqueting a informàtics o bloggers. Molts d'ells, com és el cas d'Stuart Jones, tenen un passat de backpackers, motxillers que han acabat convertint aquesta forma de viure i viatjar en un modus de vida professional. Altres, com Diana Moret, han adoptat aquest estil de vida després d'uns anys absolutament lligats a una empresa i feina estable.
"Jo vinc del món corporatiu i de la consultoria, en el que estàs completament enfocat al client i lligat 24 hores. Aprens molt, però acabes molt fart", explica la promotora de PandoraHub, un moviment de reactivació i repoblació rural que busca atraure startups, nòmades digitals i makers a pobles on es puguin crear comunitats professionals en zones rurals.
La idea li va sorgir després de participar en l'experiència Scape to Umbria, un cap de setmana que li va servir per replantejar-se la seva carrera professional i maquinar, literalment, la seva "escapada corporativa". I el més important, l'experiència també li va permetre detectar la seva passió per la naturalesa, que ha estat un dels motors que l'ha portat a impulsar el concepte de PandoraHub.
La clau per triomfar en aquest canvi de vida, explica Moret, radica en ser "genuí i autèntic". Dit d'una altra manera: s'ha de portar a la sang.
Com s'organitza la feina un nòmada digital?
Stuart Jones explica que aquest estil de vida respon a un canvi de paradigma: "ja no parlem de treballar de 9 a 5, hi ha un altre equilibri entre feina i treball". Jones reconeix que aquests professionals "ja no distingeixen tant entre la vida personal i la feina", tot i que remarca la importància de saber desconnectar. "T'has d'estructurar el teu propi horari i treballar segons les teves capacitats. Jo treballo millor al matí però un altre pot decidir treballar en un altre horari", explica.
Segons Jones, encara que aquest estil de vida sigui més fàcil per a professionals independents i freelancers, fins i tot un treballador d'una empresa més tradicional s'ho pot arribar a plantejar: "s'ha de saber reestructurar el negoci per poder viatjar, i tenir un soci pot ajudar".
Moret també coincideix en què cal organitzar-se la feina d'una altra manera, concentrant les tasques offline per quan estàs al teu país i deixant tota la tasca digital pels mesos que es passen fora. No obstant això, considera que en els negocis més tradicionals el nomadisme pot ser complicat, "a no ser que et plantegis una transformació radical del teu negoci".
Nòmades digitals a Bali. Diana Keisa
Treballant amb vistes a Bali
Els nòmades digitals poden treballar en cafeteries, espais coworking o fins i tot a piscines, barets i platges. Només necessiten un ordinador i connexió a internet. Això és el que ha fet possible que destinacions que a priori associem amb el turisme i la relaxació, com Bali o Tailàndia, s'hagin convertit avui en autèntics hubs innovadors en concentrar en les seves platges a un important nucli de nòmades digitals.
Ubud, a Bali, s'ha convertit en un emplaçament de referència per als nòmades digitals, un Silicon Valley entre camps d'arròs on han sorgit espais coworking que atrauen els Location Independents desitjosos de compaginar la feina amb la natura, l'espiritualitat i també el low cost. Són el que Diana Moret anomena "refugiats d'Occident", gent cansada de l'estrès i el consumisme que impera a Europa o els Estats Units, que volen tirar endavant un projecte de negoci "amb un cost of líving molt més baix" i que també es mouen amb una idea filosòfica i buscant una certa espiritualitat i wellness. O com diu Stuart Jones, que tenen "una visió holística de la vida".