• Economia
  • Quant costa una cervesa a Barcelona?

Quant costa una cervesa a Barcelona?

La radiografia del sector de la restauració a la capital catalana analitza els números del dia a dia dels 7.000 bars i restaurants de la ciutat

La cervesa és la beguda per excel·lència, sobretot en època estival
La cervesa és la beguda per excel·lència, sobretot en època estival
Neus Navarro
18 de Juliol de 2016
Act. 18 de Juliol de 2016
"Cambrer, una canya!", escoltem quasi cada dia a algun dels 7.000 bars i restaurants de Barcelona. Una cervesa costa a la capital catalana, de mitjana, 1,58 euros, 40 cèntims més que un cafè i 10 cèntims menys que un refresc. Són preus que ens permeten prendre el pols a l'oferta de restauració de la ciutat en plena temporada alta, quan els seus carrers, monuments i platges bullen de turistes.

Segons les dades del primer trimestre del 2016, el nombre d'establiments de restauració a Barcelona ha augmentat un 2,5%, respecte el mateix període de l'any passat i prop del 10% dels punts comercials oberts al públic a la ciutat es dediquen a la restauració. Però no és l'única xifra sobre el sector, ja que aquest dilluns la presentació del pla d'impuls i promoció del sector de la restauració de la regidoria que dirigeix Jaume Collboni també ha revelat altres xifres interessants sobre la restauració barcelonina. Per exemple, de mitjana, el preu dels menús ha augmentat en els últims anys, ja que actualment se situa en els 9,88 euros i el 2013 era de 9,68 euros. En plena era digital, el pagament amb targeta només suposa el 30,4% del volum de cobraments, tot i que a pràcticament tots els restaurants, el 94,9%, és possible.

Aquest dilluns, dia laborable tot i que de vacances per a molts, cada establiment de Barcelona pot servir de mitjana uns 29 coberts, tres més que el 2014, quan se servien 26-27 en total. I com es paga als restaurants barcelonins? La majoria, amb efectiu o diners, doncs, només el 19,7% dels establiments disposa de xecs restaurants.

Una ciutat de restaurants
L'Anàlisi de les xifres del sector de la restauració revela també que Barcelona és una ciutat de taula ben parada, ja que el 50,3% dels serveis de menjar i begudes són restaurants, el 38,3% bars i només l'11,4% són càterings, segons les xifres d'afiliats al Règim General i d'Autònoms de la Seguretat Social.

El 77,7% dels establiments del sector de la restauració són societats civils particulars i el 17,6% són societats limitades, més pròpies de restaurants. La mitjana d'antiguitat del negoci, sense canvi d'activitat ni propietat, s'ha anat reduint i se situa entorn de 10 anys; la meitat dels establiments són relativament nous (oberts entre 2010 i 2015). Les raons les dóna el Gremi de Restauració de Barcelona en paraules de RogerPallarols, el seu director general, qui considera que s'han produït dos fenòmens: "Veníem d'una restauració en què convivien diferents generacions i ara s'ha produït un relleu generacional, amb propietaris nous, alguns d'ells estrangers; i altre fenomen és l'efecte devastador de la crisi". Tal com explica Pallarols a VIA Empresa, aquesta situació també demostra que "el sector és capaç d'acollir iniciatives empresarials".

Valoració de la campanya d'estiu
En el sector de la restauració els mesos de més feina són juny, juliol (sobretot), agost i desembre. Els dies més concorreguts són divendres i dissabte. "És així, en la campanya d'estiu fem la facturació de tot l'any", declara Pallarols. Segons el director general del Gremi, l'èxit de la marca Barcelona ha fet que la campanya s'hagi anat ampliant i que comenci a l'inici de Setmana Santa. "Sense dubte, quan arriba l'època d'estiu i augmenten les hores de gaudi dels barcelonins és la millor època", manté.

A la pregunta de si el sector espera un augment del turisme en aquestes dates com a efecte de la situació de Niça i Istanbul, altres destinacions turístiques destacades del Mediterrani, Pallarols assegura que "ens agrada guanyar competitivitat sense aquests fenòmens, Barcelona és competitiva per ella mateixa". Pallarols defensa que Barcelona és una marca "potentíssima" per ella mateixa i celebra que "des del govern municipal hi hagi un gran canvi d'opinió. És positiu perquè és una font d'ingressos de la que depenen milers de famílies, per tant, és un bon moment per endreçar els motors econòmics", manifesta.

L'ombra de la crisi
Més de la meitat dels establiments, el 52,4%, estan oberts els set dies de la setmana, una xifra que contrasta amb el que passava el 2012, quan l'obertura de tota la setmana era executada pel 46,0% dels establiments. Actualment, el 74,5% dels establiments obren de dilluns a divendres per esmorzar, el 96,2% per dinar i el 85,2% per sopar. La mitjana d'hores d'obertura a la setmana és de 85:15 hores, menys hores que el 2013, quan sumaven un total de 87:46 hores. Per dia, als bars i restaurants de Barcelona es treballa 13:11 hores.

La situació de crisi econòmica, social i política viscuda els darrers anys encara pesa sobre l'opinió dels responsables quan són preguntats de forma suggerida sobre la marxa del seu negoci i del sector de la restauració, ja que el 89,6% es manifesten en aquest sentit. No en va, segons el Gremi de Restauració de Barcelona, des de la crisi han caigut 3.000 punts de restauració a la ciutat. "Encara estem molt lluny de recuperar-nos d'on estàvem el 2012, el consum local va caure i la restauració ha sobreviscut d'aquella manera, sobretot per la demanda externa, però ara hi ha una recuperació del consum local i per tant necessitem l'ajut de l'Ajuntament", remarca.

En aquesta situació, l'estudi estima que el tipus d'interès és una dificultat afegida segons el 46,9%, una percepció que ha disminuït entre els hostalers, ja que el 2013 era del 63,4%. Per remuntar el negoci principalment creuen en el turisme, el 61,7%; el factor climàtic, un 56,6%, i la creació d'àrees d'oci, un 36,4%.