El Racc ha presentat els primers resultats dels tests de sostenibilitat de Green NCAP del 2021, el programa europeu d’avaluació de vehicles que mesura l’impacte ambiental dels automòbils amb l’objectiu de promoure l’ús de cotxes més nets. Dels 25 vehicles analitzats aquest any, els més ben puntuats han estat el Volkswagen ID.3 PRO elèctric i el Hyundai Nexo propulsat per hidrogen. Els dos cotxes han rebut cinc estrelles de cinc possibles gràcies al seu mínim impacte ambiental.
El programa examina el rendiment dels vehicles en condicions de circulació real i els sotmet a proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. A més, ajuda a comprendre les diferències que existeixen entre les diverses estratègies de control d’emissions de les marques i crea un estàndard de referència per als usuaris. "La finalitat de Green NCAP és promoure vehicles menys contaminants, més eficients energèticament i que suposin un major estalvi de combustible", ha explicat el Racc en un comunicat.
El protocol Green NCAP combina diversos tests en laboratori, en conducció en fred o en mode eco, així com avaluacions en condicions de circulació reals per tal de valorar les emissions reals de cada vehicle. En els últims sis mesos, Green NCAP ha revisat íntegrament el seu sistema d’avaluació per incloure les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Conclusions principals de l'estudi
D’acord amb els resultats d’aquest estudi i dels anteriors, l'estudi ha conclòs que els cotxes elèctrics són l’opció més sostenible per als usuaris perquè representen l’elecció més eficient i neta de totes les que hi ha disponibles al mercat. Tot i això, encara s’aprecien diferències entre els cotxes elèctrics en matèria de consum d’energia i eficiència, sobretot en entorns freds.
Els vehicles híbrids endollables reben qualificacions que varien de dues a quatre estrelles. Les diferències són atribuïbles a la massa, la grandària, l'aerodinàmica, així com a la implementació òptima de l'arquitectura electrificada. Aquests vehicles esdevenen una part central en les estratègies dels fabricants d'automòbils per complir amb els requisits d'emissions de la flota de la UE, però també solen ser més pesats i complexos, ja que han d'adaptar la seva estructura a dues tecnologies de propulsió.
D'altra banda, quatre dels cinc vehicles que reben una valoració més baixa pertanyen a la categoria de Suv popular. Aquests són els automòbils impulsats per gasolina o dièsel que combinen elements propis d'un tot terreny i d'un turisme convencional.