• Economia
  • Rambla de l'Art, l’oasi del cinema europeu a Cambrils

Rambla de l'Art, l’oasi del cinema europeu a Cambrils

L’empresa reviu l’activitat d’un antic local d’oci, que va tancar el 2013, gràcies a un préstec de l’ICF pel finançament de les pimes culturals

El cinema Rambla de l'Art, ubicat a Cambrils | Cedida
El cinema Rambla de l'Art, ubicat a Cambrils | Cedida
Cambrils
18 de Març de 2025

A finals de l’any 2013, en plena crisi econòmica, l’Ajuntament de Cambrils es va veure forçat a tancar el cinema municipal. Eren moments en els quals la realitat exigia digitalitzar els sistemes de projecció i el consistori no disposava de prou capacitat pel manteniment de l’equipament, que ascendia a uns 100.000 euros anuals. És en aquest context, en què Toni Badimon tracta de desplegar un vell somni que el perseguia: oferir un espai on es poguessin projectar pel·lícules europees, allunyades dels canons comercials, i en versió original subtitulada. Una oferta que fins a aquell moment, era inexistent a la zona del Camp de Tarragona. Com a impuls, Rambla de l’Art, tal com es diu el projecte, ha rebut recentment un préstec de l’Institut Català de Finances (ICF) a través de la línia ICF Cultura. L’organisme de la Generalitat de Catalunya ha aportat un finançament de 250.000 euros, destinats a les reformes dels equips de projecció i a les millores d’accessibilitat, entre altres.

 

A partir de la digitalització, Badimon va transformar el Rambla de l’Art en un cinema modern amb alguns trets diferencials. Entre ells, una oferta de diverses pel·lícules al dia en versió original subtitulada i de procedència majoritàriament europea. Tal com assenyala l’impulsor de la iniciativa, “la nostra dificultat és el que ens ha portat a l’èxit”. De fet, el Rambla destaca per acollir a espectadors de proximitat, esdevenint l’únic cinema de la demarcació de Tarragona que forma part del projecte Europa Cinemas, una xarxa de sales centrada en el cinema europeu. Aquest fet li ha atorgat alguns ajuts financers de la Unió Europea (UE). 

“No vivim del cinema comercial i, tot i que no som un cineclub, sí que ens podem sentir identificats amb la seva filosofia”, explica Toni Badimon. Impulsor del Rambla de l’Art, des de l’any 2000, la seva filla Tona s’ha incorporat a l’empresa i entre tots dos es reparteixen les tasques de gestió, administració i programació. “Busquem captar gent jove, que no està avesada a consumir cinema europeu independent”. De fet, Badimon admet que l’atractiu especial del seu cinema és “la relació especial que es crea entre el públic i els responsables de la sala, a més de l’atenció personalitzada.

 

El cinema destaca per una oferta de diverses pel·lícules al dia en versió original subtitulada i de procedència majoritàriament europea

Sensibilitat cap al món cultural

Per fer un pas endavant en la seva modernització, Rambla de l’Art va obtenir a mitjan any passat un finançament de 250.000 euros a través d’un préstec ICF Cultura, els quals compten amb una garantia del Fons Europeu d'Inversions (FEI) destinada a millorar l’accés al finançament en condicions favorables a les pimes culturals i creatives que operen a Catalunya. La inversió va servir per a la compra de local per ús administratiu, millora de l’accessibilitat al cinema per adaptar-se a les noves normatives i canvi d’equips de climatització per millorar l’eficiència energètica. 

Toni Badimon precisa que les millores d’accessibilitat, pensades perquè els espectadors s’apropin a peu o en bicicleta al cinema, han anat acompanyades de reformes en els equips de projecció o en la compra d’un local per a les oficines de la seu corporativa de l’empresa. Del préstec de l’ICF, l’impulsor de Rambla de l’Art en destaca la sensibilitat especial cap al món de la cultura. “Es tracta d’un àmbit amb un buit en l’aspecte del finançament bancari bàsic. Resulta habitual que es demanin avals i garanties, mentre en aquest cas, el nostre aval acaba sent el negoci i l’activitat que despleguem”.

Del préstec de l'ICF, l’impulsor de Rambla de l’Art en destaca la sensibilitat especial cap al món de la cultura

Per a la sala de cinema, aquesta capacitat de resposta i la identificació àgil de la proposta cultural, amb la garantia del FEI, “han afavorit que tinguéssim recursos i finançament exterior amb una cobertura àmplia de l’import del préstec, fet que ens permet créixer”.

Espectadors fidels

En un context en què la xifra d’espectadors i de recaptació dels cinemes de l’Estat espanyol van augmentar un 6 i un 3%, respectivament, l’any 2024, les estadístiques del Rambla de l’Art se situen per sobre d’aquesta mitjana. L’any passat, van incrementar-se un 15% en els dos casos amb un preu mitjà per entrada de 6,2 euros. Dels 26.000 espectadors que van acumular l’any 2024, només el 20% prové de Cambrils, mentre que la resta es reparteix entre els espectadors de cap de setmana o de períodes estivals. Si cada persona hi acostuma a anar al cinema unes dues vegades a l’any, els espectadors del Rambla de l’Art repeteixen entre 12 i 15 vegades. Tal com comenta Badimon, “El públic de Cambrils és reduït en volum, però els que hi van, ho fan molt”. Al cinema, l’únic de Catalunya amb una sola pantalla que ofereix projeccions cada dia de l’any amb un mínim de tres sessions, es van presentar 200 pel·lícules l’any passat. 

Altres trets diferencials del cinema és que no s’emeten anuncis abans de les projeccions, només tràilers de les pel·lícules i una preestrena mensual, normalment amb la participació del director o d’algun dels actors en un format xerrada-col·loqui.

La idea del Rambla de l’Art és copiar el seu model de negoci a altres llocs de Catalunya. De moment, s’ha adjudicat la gestió de la programació del cinema municipal de Begur. Badimon creu que encara hi ha capacitat de créixer a la província de Tarragona en llocs com Reus o Salou. L’objectiu és apropar el cinema europeu a l’espectador, de forma que el públic jove el conegui gràcies a disposar d’una proposta innovadora a prop de casa.