Enmig d'un estiu en què Catalunya espera batre rècords de turisme, els veïns de La Rambla lluiten per mantenir la identitat del que és, potser, el lloc més massificat de Barcelona. "La imatge de La Rambla és la de la ciutat", recorden des de l'associació Amics de la Rambla. És precisament aquesta institució la que s'ha marcat com a objectiu rescatar la identitat del carrer més emblemàtic i visitat de la capital catalana. Ho han plantejat a partir de cinc línies d'actuacions previstes fins al 2027 i adreçades per als barcelonins qui, segons Xavi Masip, gerent de l'entitat, han deixat d'anar a La Rambla. "Hem de recuperar el turisme intern que gaudeix de la ciutat", assegura a VIA Empresa.
L'informe Percepció del turisme a Barcelona 2023, elaborat per l'Ajuntament de Barcelona, afirma que el 70% dels barcelonins veu el turisme "beneficiós" per a la ciutat. Cada dia, 250.000 persones passegen per la llarga avinguda de La Rambla, tot i que gran part d'aquesta xifra són turistes que travessen el carrer de dalt a baix només una vegada.
Una "transformació integral" com a solució
El turisme és el gran motor del veïnat, encara que la seva massificació ha conduït a la despersonalització del barri. L'any 2017, l'Ajuntament de Barcelona va encomanar a l'equip Km-ZERO la transformació de La Rambla des de tots els fronts. Segons aquesta entitat, l'any 2018 hi quedaven menys de 100 veïns, pels 569 residents que recollia el consistori. Tot i això, Amics de la Rambla assegura que ambdues xifres es queden molt curtes amb la realitat. La dada contrasta amb els més de 3.000 visitants que s'allotgen cada nit als hotels i establiments pròxims al carrer. A falta de xifres, la tendència que s'observa en altres districtes cèntrics de la capital catalana projecta una tendència a la baixa. És a dir, cada cop queda menys gent local que visqui a La Rambla.
Gabriel Jené: "Amb la pandèmia hi va haver moltíssims tancaments d'establiments que ara s'han substituït per altres de molta menys qualitat"
En aquesta línia, també la covid-19 va suposar un cop molt dur per a l'activitat comercial de la zona. "Amb la pandèmia hi va haver moltíssims tancaments d'establiments que ara s'han substituït per altres de molta menys qualitat. Això ha fet perdre l'interès del barceloní des de l'àmbit comercial", explica Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta.
Per això, Jené aposta per una transformació total de l'àrea. "Hem de crear elements de promoció econòmica que atreguin noves demandes que permetin noves ofertes. I per generar la demanda el barceloní ha de tornar", recorda el dirigent, que celebra notícies com ara que l'antic edifici de Correus s'hagi convertit en un hub tecnològic. "Tot això anirà aportant noves ofertes i deixarem de tenir el monocultiu de botigues de cànnabis, negocis de souvenirs i restauració enfocada al turisme", afegeix.
"Estem renunciant a una ciutat que té una oferta cultural imbatible, i que és el que ve a gaudir el turista que ens visita", adverteix Masip. A diferència d'altres plataformes, la seva no és contrària al turisme, però sí que lamenta la pèrdua d'identitat de La Rambla. "Sempre es parla de xifres rècord, però el que de veritat ens hem de preguntar és què fan els turistes quan venen", afegeix. Masip vol un visitant "respectuós" i que consumeixi un producte propi de la ciutat. "La Rambla ofereix moltíssima cultura; el repte ha de ser que sigui igual d'atractiu pel local com ho és pel visitant", subratlla. I posa exemples: el Gran Teatre del Liceu, el Tablao Cordobés, els espectacles musicals del Jamboree o les exposicions a La Virreina Centre de la Imatge. Són llocs confrontants al carrer que agraden als turistes i que el barceloní encara visita.
Amics de la Rambla ha instal·lat set antenesper estudiar el flux de persones al passeig i evitar la "demagògia" de les dades
"La Rambla ha de ser un punt de trobada més que un de visita. La gent de Barcelona l'ha de tornar a sentir seva, perquè fora de les incomoditats pugui veure els avantatges i tot el que oferim", remarca Masip, qui assegura que "no estem tan lluny de tenir un turisme de qualitat". Per mesurar l'impacte real dels visitants, Amics de la Rambla ha instal·lat set antenes per estudiar el flux de persones al passeig. Volen evitar la "demagògia" de les dades i poder situar en quin punt es troba el carrer. Un dels focus de turistes és el Port de Barcelona, des d'on baixen molts creueristes que directament es dirigeixen a La Rambla per proximitat i interès. Per això, l'entitat ha situat dues d'aquestes set antenes als molls. Les cinc restants es troben a terrats de diversos punts de La Rambla. La proposta compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona, però encara no s'ha presentat oficialment.
Restaurants i 'souvenirs', el primer pas
El projecte La Rambla, un nou model de turisme urbà contempla diversos objectius. Un d'ells són els restaurants que hi ha al carrer. Actualment, els seus preus i productes estan orientats principalment al visitant estranger. El local percep aquests establiments com a negocis de baixa qualitat i deslligats de l'oferta d'oci local. En aquest sentit, fa deu anys va néixer la iniciativa Tast a la Rambla, amb la idea d'apropar la millor gastronomia de la ciutat al mig del carrer. Una proposta que serveix per a potenciar restaurants de casa nostra en un indret molt massificat i que, alhora, atreu barcelonins que no solen freqüentar La Rambla.
Des del punt de vista d'experts com Jené, una oferta de restauració més variada impactarà en el volum del veïnat. "Si existeix una activitat molt més diversa del que hi ha ara i es generen noves economies, hi haurà molta gent que voldrà viure a prop", assegura el president de Barcelona Oberta, que també pronostica "un comerç més divers" en la resta d'àmbits si es donés el cas. "Hi ha un gran interès per part de molta gent de viure als cascos històrics de les ciutats. Hem de recuperar això", reclama Jené.
Una altra meta són els souvenirs. Des de l'entitat reconeixen que aquest és un tema que "preocupa força", donat que consideren que en els darrers anys s'ha perdut el valor afegit dels productes locals. "Tenim objectes de record que són clònics: trobes la mateixa bossa de Barcelona a Milà o París, però amb el nom de l'altra ciutat. És el mateix producte, només canvia de nom i està fet al mateix taller d'un país estranger, sense cap vinculació local", lamenta Masip.
Per això, Amics de la Rambla ha proposat una col·lecció de pòsters que han dissenyat uns creadors locals, Reskate Studio. "La idea és generar un souvenir creat a Barcelona per dissenyadors de casa nostra. Volem fer objectes que els turistes vulguin comprar per tenir a casa seva o portar com a regal perquè representen l'essència de Barcelona", assegura Masip. De moment han començat amb tres pòsters, però preveuen ampliar la col·lecció amb creadors d'altres estudis i centres, com ara Elisava i Massana.
Rutes i experiències per a barcelonins
A més d'afegir un catàleg d'objectes de record artesanals i d'augmentar l'oferta de restauració local, Amics de la Rambla també vol seduir el barceloní a través d'activitats, com ara rutes i experiències. En aquest sentit, estan treballant amb el portal GetYourGuide, que penja al seu web totes les propostes per qui vulgui informar-se per Internet. "Moltes vegades la gent ve a La Rambla amb orelleres, sense mirar al seu voltant", critica Masip. Per aquest motiu, estan organitzant rutes gratuïtes en català i castellà per als locals. Les temàtiques són diverses: des d'històries fosques de La Rambla fins a temes literaris, personatges il·lustres que han visitat el carrer o la història del transport.
"El barceloní passa poc temps a la ciutat, però no ha deixat de fer les coses que abans feia aquí. El que ha canviat és que ara ho fa fora", explica Masip. "Si mirem dades reals dels visitants locals i estrangers als museus de la ciutat, ens espantaríem. Els locals ja no hi van, però si passen un dia a París o qualsevol altra capital europea aniran a un, dos, tres o quatre", afegeix. Són les reivindicacions del carrer més famós de Catalunya, que es resisteix a perdre la seva identitat barcelonina.