Raül Blanco, president de Renfe, impulsa una nova organització per transformar la companyia en els pròxims quatre anys, fins al final del Pla Estratègic 2028. La nova organització té l’objectiu posat en millorar la competitivitat, progressar cap a una gestió més eficient, optimitzar els recursos, garantir la sostenibilitat dels negocis de la companyia i preparar-se per a la futura liberalització dels seus serveis, que es produirà "abans del 2023".
Aquesta nova organització ha estat aprovada aquest divendres, en sessió extraordinària del Consell d’Administració. El model de gestió i organització Renfe28, presentat per Raül Blanco al Consell d’Administració de la companyia, utilitzarà "com a palanques més importants la innovació i la digitalització, sobre la base de la confiança en les persones". Així ho ha anunciat la companyia en un comunicat, en què ha enumerat els objectius de la nova organització. Destaquen, com a primer objectiu, "impulsar els serveis públics de Cercanías, Rodalies i Mitjana Distància": la companyia començarà a rebre els primers trens encarregats a la indústria fabricant aquest 2024 amb l'objectiu de comptar, abans del 2028, amb 406 nous trens de Serveis Públics i, en conseqüència, tenir "la flota de trens més moderna d’Europa en aquest segment".
Renfe també vol liderar el mercat dels serveis d’alta velocitat ja liberalitzats, segment on actualment competeix amb un operador francès i un altre amb capital italià, i consolidar-se com a operador logístic integral, amb Renfe Mercancías. La companyia també ha anunciat en aquest pla estratègic l'objectiu d'incrementar la seva presència en altres mercats a tot el món. De fet, en el 2023, Renfe ha llançat nous projectes a l’Europa Central i a Amèrica.
La reestructuració també inclou consolidar Renfe Internacional com a una Societat Anònima 100% Grupo Renfe
Per assolir aquests objectius, el Consell ha pactat uns canvis organitzatius que passen per reestructurar l’actual Direcció General de Desenvolupament i Estratègia en una Direcció General d’Innovació, Sostenibilitat i Transformació Digital. D’aquesta forma, les funcions d’Estratègia i Estudis passen a integrar-se en la Direcció General Adjunta de Presidència, Estratègia i Relacions Institucionals, i la gestió dels fons europeus, en la Direcció General Econòmico-Financera.
La reestructuració també inclou consolidar Renfe Internacional com a una Societat Anònima 100% Grupo Renfe, amb una vocació de cerca de negoci en altres països i amb una organització més potent; i, vinculat amb la priorització de les persones, la companyia convertirà l’actual Direcció General de Seguretat, Organització i Recursos Humans en una nova Direcció General d’Organització i Talent, que "posarà el focus en l’impuls a la gestió de persones, en la cerca de talent intern i extern i en la renovació de la plantilla". Per últim, s'integraran en la Direcció General de Negocis i Operacions tots els elements relacionats amb la Seguretat, de manera que els negocis nacionals de transport de viatgers, de mercaderies i els d’enginyeria i manteniment i lloguer de material rodant puguin desenvolupar aquestes funcions directament en tots els seus processos.