El turisme, un dels sectors més afectats per la covid-19, posa el focus en la tecnologia per trobar models que el permetin recuperar la seva activitat. L’impacte de la pandèmia ha suposat per a moltes empreses de turisme i oci un curs accelerat de digitalització i emprenedoria on la capacitat d’adaptació s’ha convertit en un requisit imprescindible. “Intentem planificar fets i crear business i gadgets, però de cop i volta un dia tot s’ensorra i has de tenir la capacitat d’adaptar-te en un temps rècord”, ha assegurat Mario Gavira, vicepresident de Growth de la plataforma de viatges Kiwi, a la taula rodona organitzada per Barcelona Tech City El turisme després de la pandèmia. La tecnologia i les ciutats.
La covid-19 ha provocat una paràlisi -de vegades total i d’altres parcial- de gran part de l’activitat turística, fet que ha forçat a moltes empreses del sector a reinventar el seu negoci. És el cas de Visyon, empresa especialitzada en tecnologia aplicada a les experiències d’oci, que de la nit al dia va veure com el 70% del seu negoci ja no existia. “Vam avaluar les capacitats de l’equip i vam veure una oportunitat reinventant-nos amb els esdeveniments híbrids: abans tot era físic, però ara tots els esdeveniments tenen una part digital”, explica el Daniel Rocafort, CEO de Visyon360. L’empresa, fundada l’any 2011 i adquirida per Mediapro el 2019 va trobar un nínxol de mercat desenvolupant solucions de tecnologia immersiva per tal que els esdeveniments tinguessin una pota física i una altra digital. “Aprofundint en la part online -explica Rocafort- pots multiplicar por 10 o per 100 la teva audiència, pots arribar a un públic que no es mouria fins al teu entorn”.
La supervivència i l’èxit de Visyon ha passat per apostar per la web immersiva: oferir solucions d’oci que no depenguin d’un dispositiu físic; crear espais virtuals on celebrar esdeveniments. La filosofia està clara: “no hi ha repte que no es pugui superar”.
Enriquiment de les experiències i optimització de recursos
Recentment Mediapro, Telefónica i TMB van llançar el primer projecte de realitat augmentada sobre 5G en un autobús turístic. El projecte, anomenat Augmented Tourism 5g, permet als usuaris d’autobusos turístics visualitzar en temps real a una pantalla transparent interactiva continguts de forma superposada al paisatge. Aquest és un exemple d’una tendència cada vegada més consolidada: l’aplicació de les tecnologies 5g al sector del turisme i l’oci amb la finalitat d’enriquir l’experiència de l’usuari.
El timó el tenen les 'techies'. El valor de les agències de viatges online i els metabuscadors s’ha incrementat fins a un 14-16% des d’abans de la covid-19
Una gran part de les techies del sector està enfocada a aquest vessant, en millorar l’experiència de l’usuari i el producte, però hi ha una altra -molt necessària per a les grans corporacions- que busca augmentar la productivitat a les empreses i estandarditzar i automatitzar processos. “Així com la banca va apostar fa uns anys per adquirir tecnologia i li ha sortit rendible. El sector del turisme hauria de seguir aquest model i entendre que la innovació li pot aportar infinits beneficis”, assegura amb cert to de queixa, Luz Alvarado, cofundadora de Chartok, software de gestió hotelera. Segons Alvarado, “al sector encara hi manca consciència perquè es facin més joint ventures i adquisicions d’startups”.
El binomi del sector: startups i grans corporates
Els experts asseguren que el model idoni per al sector és el de la col·laboració entre startups i grans corporacions, però denuncien que “a Espanya hi ha molt pocs casos d’adquisicions per part de grans corporacions comparat amb altres països”, explica Juanjo Rodríguez, CEO i fundador de The Hotels Network, software per a augmentar la conversió dels hotels. Davant les dificultats d’encaix legal, moltes companyies opten per crear acceleradores internes d’innovació, en comptes d’adquirir startups “i això provoca que aquestes empreses se sumin a les tendències quan ja és massa tard”. Segons Rodríguez, són dues figures que s’enriqueixen mútuament: la gran corporació té estabilitat financera i una gran cartera de clients i la startup aporta agilitat, una nova audiència i formats i una gran capacitat d’innovació.
El timó el tenen les techies. De fet, el valor de les agències de viatges online i els metabuscadors s’ha incrementat fins a un 14-16% des d’abans de la covid-19. Gavira, de Kiwi, explica que “el que s’està valorant no és l’estat actual d’aquestes companyies, sinó la projecció de futur. Si observem el passat, veiem que les crisis han estat motors de canvi del sector i els grans beneficiats sempre han estat els actors online purs. Si extrapolem aquesta hipòtesi en l’actualitat: són aquests actors els que poden beneficiar-se de les noves oportunitats que sorgeixin de l’actual crisi”.
Un passaport de vacunacions?
El turisme s’enfronta a un nou panorama amb canvis de normatives, restriccions volàtils i nous hàbits de consum per part dels turistes, i la tecnologia tindrà molt a veure en la seva reactivació, però els experts asseguren que és imprescindible que hi hagi una coordinació entre països per tal d’establir un protocol que aporti transparència i confiança envers la covid-19 a l’hora de viatjar. La possibilitat d’establir un passaport de vacunació -és a dir, un passaport que restringeixi el turisme depenent de si s’està vacunat- és una opció que genera molta controvèrsia dins del sector.
Rocafort: “Aprofundint en la part online pots multiplicar por 10 o per 100 la teva audiència, pots arribar a un públic que no es mouria fins al teu entorn”
“Un passaport té una quantitat de problemes ètics i tècnics, especialment quan una part de la societat no està vacunada, però almenys és una solució. Soluciona més problemes dels que crea”, defensa el Juanjo Rodríguez, de The Hotels Network. Per a la Luz Alvarado, de Chartok, no és gens positiu perquè “converteix el viatge en un fet elitista i això no es pot permetre”.
La digitalització es cola al pla de reactivació del Govern
El turisme és considerat un motor fonamental per a l’economia catalana. De fet, se li atribueix entre el 12-14% del PIB. La seva activitat té un impacte directe a altres sectors com la restauració, el comerç i el sector immobiliari. Per aquest motiu, i per evitar que enguany es repeteixin xifres tan catastròfiques com les del 2020 -un 80% menys de turistes estrangers que el 2019-, el Govern ha presentat recentment el pla Restart Catalunya, que té com a objectiu reactivar el sector turístic català. Concretament, es pretén recuperar el 50% del volum del negoci i que s’arribin a facturar entre 11.000-13.000 milions d’euros en finalitzar l’any. El pla, que té previstes més de 30 accions, pivota entre dos eixos: per una banda, la recuperació de la demanda, i per l’altra, la transformació digital del sector.