• Economia
  • El salt al 'proptech': la navalla suïssa del sector immobiliari

El salt al 'proptech': la navalla suïssa del sector immobiliari

Els nous hàbits de consum arriben al sector immobiliari i pugen el llistó d'exigències

Mireia Garcia, CEO d'Innomads, a la xerrada Del 'real estate' al 'proptech' | Cedida
Mireia Garcia, CEO d'Innomads, a la xerrada Del 'real estate' al 'proptech' | Cedida
Barcelona
07 de Març de 2022
Act. 08 de Març de 2022

El procés de compravenda d’habitatges ha canviat molt en els últims anys. Els nous hàbits de consum han arribat també al sector immobiliari i han influït en la manera en què el consumidor es relaciona amb els espais i amb els agents del sector. De buscar l’habitatge als classificats del diari en paper, a fer una recerca a Idealista, Habitaclia i Fotocasa alhora. Informació, immediatesa i flexibilitat. Són els nous pilars del sector, el resultat d’aplicar la tecnologia a l’immobiliari, i representen el pasDel real estate al proptech.

Aquest ha estat, de fet, el títol de l’última xerrada organitzada per Innomads, hub d’innovació del sector immobiliari, que ha estat liderada per Mireia Garcia, CEO del hub, i Alfredo Díaz-Araque, CEO i cofundador de l’agència Prontopiso. “Quant hem de trigar en contestar el lead d’un client?”, qüestiona Díaz-Araque, i respon: “dues hores”, no més. És l’efecte Amazon aplicat al real estate: “el client ho vol tot per ara mateix”, matisa.

Díaz-Araque: "L’agent immobiliari ha de ser una navalla suïssa, ha de saber de tot”

L'exigència al professional ha pujat el llistó, i on no arriben les persones ho ha de fer la tecnologia. Segons Díaz-Araque, el client exigeix la hiperconnectivitat, l’atenció 24/7, sigui per correu electrònic, per whatsapp “o fins i tot amb un xat bot”, assistent que manté una conversa amb l’usuari a partir d’intel·ligència artificial. El client també vol tota la informació: “l’agent immobiliari ha de ser una navalla suïssa, ha de saber de tot”. I com l’omnipresència i l’omnisciència no són qualitats humanes, Díaz-Araque recomana afrontar-ho en companyia, amb empreses que “d’inici poden ser competència”, però que poden col·laborar en la recerca de trobar solucions comunes als reptes del mercat.

Sense perdre l'essència

Amb aquest esperit va néixer Innomads. "Volíem connectar els tres principals agents que formen part de l'ecosistema: les empreses, les startups, i les institucions i els inversors" -explica Garcia- amb l’objectiu d’oferir serveis i productes de valor adaptats a les noves formes de via de treball i oci. “Volem innovar sense perdre essència”, declara

Segons Trend radar, al món hi ha 7.586 empreses emergents especialitzades en real estate

Actualment, la seva xarxa està formada per sis agències immobiliàries (Forcadell, Amat, Arnal, Bourgeois, Anzizu i Masifill), 21 startups amb solucions molt variades i fins a nou institucions; algunes de caire més acadèmic -com Esade, la UPC o la UB- i altres més relacionades amb l'emprenedoria, com Tech Barcelona o Startupgrind. En els dos anys de recorregut d’Innomads, el hub ha entrevistat 101 startups, n’ha seleccionat 30, ha organitzat 15 matching breakfast i ha aconseguit tancar fins a set projectes pilot entre les startups i empreses consolidades de la seva xarxa.

Amb el radar encès

Una de les eines més valuoses d’Innomads és el Trend radar, plataforma tecnològica amb què capturen tendències del sector i mapegen totes les startups de proptech a escala mundial. Segons Trend radar, al món hi ha 7.586 empreses emergents especialitzades en real estate. D’aquestes 7.586, més de 161 estan ubicades oficialment a Barcelona, encara que Garcia creu que en són moltes més. Segons va dir recentment a VIA Empresa, “podrien haver-hi 50 o 60 més”.

I en aquest camí cap a l’acceleració de la innovació en el sector immobiliari, “les dades ens acompanyen”, assegura Garcia. El proptech espanyol concentra la segona xifra d’inversió més gran del món. Segons dades del hub, el 2021, les startups espanyoles del sector immobiliari van assolir una inversió de 853 milions d’euros.