Les imatges de baralles i cops de colze per entrar primer a les botigues per a l'inici de les rebaixes són cada vegada menys habituals. La liberalització dels descomptes -fa tres anys a Catalunya i des del 2012 a la resta de l'Estat- ha desdibuixat cada vegada més un calendari que abans era molt clar: després de Nadal, rebaixes; a l'inici de l'estiu, rebaixes. Ara, "estan distorsionades", segons el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi. Les promocions són contínues, una situació a la qual els petits comerciants asseguren que s'ha arribat a causa del comerç electrònic i de la importació de dates com el Black Friday. Tot i així, les vendes durant el tradicional període de rebaixes de gener continuen pujant. Segons dades de la patronal del petit comerç, l'any passat la facturació va augmentar un 0,8%. De cara a enguany, l'associació de les empreses familiars de retail de Catalunya Comertia preveu una millora de les vendes del 3% en comparació a la campanya de rebaixes del 2018.
Per a Goñi, aquestes xifres disten molt del que era habitual: assegura que en els anys previs a la liberalització els seus associats incrementaven entre un 4% i un 5% la facturació. El president de Comertia, German Cid, coincideix en el diagnòstic, però es mostra més positiu: "Els nostres associats són moderadament optimistes després de la campanya de Nadal, que ha deixat un increment del 2% de les vendes en comparació a l'any passat". Qualifica el moment pel qual passen els descomptes com un "estancament positiu" en lloc d'un "decreixement".
“La temporada de rebaixes és tot l’any ara”, afirma Goñi; "la gent està tot l'any de rebaixes", indica Cid. Quan els períodes de descomptes estaven regulats, les rebaixes de gener duraven fins a dos o tres mesos; ara, només són una o dues setmanes, segons Goñi. La Confederació Espanyola de Comerç apunta els dos mateixos factors que han provocat aquesta situació i preveuen un increment de les vendes del 2% durant la campanya de rebaixes d'hivern. De totes maneres, Goñi admet que abans la campanya de Nadal i les rebaixes de gener representaven un 30% de les vendes anuals i que ara, tot i moderar-se la facturació durant les rebaixes de gener, si s'inclou el Black Friday en l'equació es manté aquest 30%.
"Això del Black Friday comença a ser preocupant", opina Goñi. Mentre que als Estats Units, d'on prové el fenomen, és una nit d'ofertes salvatges, l'adaptació a l'Estat espanyol s'ha fet diferent i, entre aquest dia i el Cyber Monday, "les rebaixes prèvies a Nadal duren dues setmanes", es queixa el president de Pimec Comerç. Segons l'observatori de la patronal, enguany un 56% dels associats no s'adheriran al Black Friday. Pel que fa al comerç online, Cid considera que ha permès una "visualització constant dels preus", ja que el consumidor sap en tot moment on trobar el producte amb el cost més baix. Això en lloc d'afectar les vendes, "castiga els marges" de benefici dels comerciants.
El comerç electrònic i el Black Friday han portat a una tendència de promocions contínues
Però les petites empreses s'han afegit a aquesta tendència. "A internet veus que anuncien un descompte del 80%, però no és real; a les botigues físiques, tenim inspeccions que comproven els preus abans i durant les rebaixes i indiquem les promocions tal com són, sense inflar els preus", es queixa el president de Comertia. Davant els gegants online, però, Cid veu una escletxa de llum per als petits comerciants: "El consumidor comença a veure que és insostenible viure només de l'ecommerce: l'impacte mediambiental és molt més alt".
Més despesa i ocupació temporal
Tot i l'era del descompte constant, els períodes de rebaixes com a tal -o una versió reduïda- continuen existint. Enguany, alguns comerços han començat les rebaixes abans de Reis, mentre que altres han decidit esperar que passin els regals i aprofitar que és un dia no lectiu a les escoles. Segons un estudi de la fintech Bnext, cada espanyol es gastarà uns 206 euros en les rebaixes d'hivern. La xifra és més del triple de la despesa registrada l'any passat en el mateix període, que segons la companyia va ser d'uns 63 euros.
Els catalans compraran un 43% més que la mitjana estatal, segons el mateix informe, amb una previsió d'uns 295 euros per persona. Però els habitants de les comunitats autònomes que més diners hi invertiran seran els de Navarra i La Rioja, amb uns 306 euros. Per sectors, la moda, els viatges i la tecnologia seran els més demandats. Les ofertes en oci, bellesa, esports i menjar a domicili també tindran una àmplia acceptació, segons el mateix estudi.
Pel que fa als llocs de feina que generarà la temporada de rebaixes, la situació serà molt diferent entre les grans i les petites empreses. El president de Pimec Comerç recorda que són les multinacionals les que amplien plantilla aquestes setmanes, però que alhora representen la minoria del teixit comercial: "Un 85% són botigues petites i la mitjana a cada una és d'1,5 treballadors". Fa anys, era diferent: "Les petites empreses també contractaven nous treballadors i, entre Nadal i rebaixes, tenien feina durant tres mesos".
Els petits comerciants preveuen millor campanya que l'any passat: un 3% més de vendes, segons Comertia
Com que l'arribada del Black Friday ha suposat una "redistribució" de les vendes, el volum de feina també s'ha repartit més i ja no és necessari fitxar més empleats als petits comerços. Segons un estudi d'Adecco, la contractació de personal per fer front a l’augment de consumidors que acudiran a les botigues creixerà. Els dependents i dependentes no seran l’únic perfil professional sol·licitat, sinó que les empreses de logística i transport també s’hauran de reforçar de cara a absorbir l’increment de la demanda de repartiments pròpia d’aquesta època. Catalunya serà la comunitat autònoma que més contractes nous generarà, segons l'informe.
En concret, la consultora de recursos humans preveu que es contractin unes 23.820 persones, xifra que representa un 7,9% més que durant les rebaixes d’hivern de l’any passat. El gran consum és el sector que més treballadors temporals incorporarà, seguit de la distribució, el retail i la logística i el transport. “Aquesta campanya de rebaixes serà una continuació de la tendència experimentada durant el període del Black Friday i Nadal”, considera el director d’Adecco Retail-Distribució, Jose Antonio Fernández-Freire.
Per províncies, Barcelona concentrarà la major part de contractacions del conjunt de l’Estat i el major augment, segons els càlculs d’Adecco. Seran 19.195, un 10% més que al gener del 2019. Tarragona ocupa la segona posició, amb 2.213 contractes; Girona, la tercera amb 1.861; i Lleida serà la quarta amb 550. Totes es mantenen estables respecte a l’any passat. En el conjunt de l’Estat, la consultora preveu un increment del 5,6% de nous llocs de feina, que arribaran als 124.860.
Moure el Black Friday al gener
Les rebaixes no han desaparegut, només s'han redistribuït. La major varietat d'opcions que té ara el client per accedir a promocions i descomptes, però, té descol·locat el petit comerç, que no sempre es pot adaptar a la realitat de les grans empreses. "No ens compensa gens fer grans descomptes abans de les compres de Nadal", indica Goñi, que veu com a possible solució "agafar el Black Friday i moure'l a finals de gener". Això dotaria de "coherència" tota la temporada de rebaixes, considera.
Tant des de Pimec Comerç com des de Comertia veuen una solució a una situació que no volen qualificar de negativa, però tampoc no els satisfà: regulació. D'aquesta manera, potser hi hauria un inici de rebaixes unificat i tornarien les cues.