Torna l'esperada època per a molts i, amb ella, tornen els interrogants, la polèmica i la divisió. Està el Black Friday restant importància a les rebaixes? Com influeixen els descomptes al llarg de tot l'any? Està canviant el model? Quan comencen les rebaixes? Afecta l'onada de calor a les vendes? El Departament d'Empresa i Coneixement ja va anunciar que aquest estiu les rebaixes s'avançarien al 28 de juny, d'acord amb la proposta del Consell Assessor de Comerç, que va decidir impulsar aquesta idea per aprofitar el cap de setmana previ al primer de juliol. Tot i això, alguns van avançar el tret de sortida de les rebaixes al 21 de juny, d'altres al 25 i alguns han decidit esperar-se a començar-les amb l'inici de mes. L'entrada esglaonada dels comerços a les rebaixes, les promocions permanents i l'episodi de calor han comportat que aquest inici de les rebaixes hagi estat "molt fluix en general": ni tan sols s'ha notat un increment substancial de les vendes online. Així ho explica a VIA Empresa el president de Comertia i fundador de Casa Viva, German Cid, que apunta que, per aquest motiu, "les compres s'han concentrat pràcticament a última hora de la tarda".
Els descomptes crònics treuen valor a les rebaixes i, tot i que el Consell de Gremis preveu incrementar un 3% les vendes en relació al 2018, adverteix que una reducció del preu permanent en el temps "comporta una menor afluència i menor interès durant les rebaixes i que el comerç petit i mitjà és el més perjudicat". Unes promocions permanents que, segons el director del clúster ModaCC, Pep Generó, "deterioren el compte de resultats". "Veurem què passa -sosté-, però hi ha empreses que apostaran pel descompte permanent i altres que marxaran d'aquest món per apostar per altres models comercials".
De gustos n'hi ha per a tothom i, en aquest sentit, la directora de Monobrand de Desigual, Natalie Schmidt, considera que "el Black Friday ha vingut per quedar-se perquè el client és el que vol i lluitar contra això és molt difícil. És aquí i ho ha canviat tot: els descomptes, les rebaixes i Nadal, però l'hem d'entendre com a una oportunitat per ser més creatius i afegir-hi un valor". De la seva banda, el president del Consell de Gremis, Joan Guillén, insisteix en la idea que "hem de respectar el model de rebaixes per mantenir una campanya forta de vendes i que es percebin com el que ha de ser, un període de dates determinat i únic".
De moment, les rebaixes han començat amb descomptes de fins al 70%, però amb una afluència baixa de gent comprant pels carrers de Barcelona. La major part de les vendes es concentren durant els primers 15 dies de campanya, que estaran marcats per la calor. Tot i així, Comertia, com el Consell de Gremis, és optimista i considera que "es generaran augments de vendes respecte de l'any anterior". I encara més tenint en compte que, per a molts comerços, les rebaixes representen el 40% de les vendes de tot l'any.
Desacceleració de les rebaixes, però més ocupació
Ara bé, per molt que les rebaixes ja siguin -pràcticament- un element més de les nostres vides i s'hagin instal·lat permanentment sobretot en moltes cadenes, dels 285.000 nous contractes que es crearan per aquest estiu a Catalunya, 37.600 estaran vinculats a les rebaixes, segons informa el Grup Adecco. Aquesta xifra representa un increment del 8,5% sent Barcelona la província on menys puja el percentatge, però també la que més ocupació acapara: del total de contractes creats per afrontar les rebaixes a tot el territori, 29.300 són a la capital catalana, un 7,5% més que el 2018.
Mentrestant, Tarragona emplearà 3.322 persones per fer front a la campanya, un 8% més; Lleida en contractarà 2.263, un 9% més; i Girona n'ocuparà 2.711, un 9,5% més que l'any passat. A escala estatal, l'increment és més reduït, però també s'eleva fins el 6,8% i, de l'1,4 milions de llocs de feina creats per a l'estiu, 190.000 són destinats a les rebaixes.
Cid: "Perdre l'oportunitat de deixar de fer la venda al turista el cap de setmana, afecta negativament a l'economia de la ciutat"
Les vendes, però, podrien augmentar més si, enlloc de poder obrir només diumenge 30 de juny i 7 de juliol, els comerços poguessin aixecar la persiana tots els diumenges de l'any. Així ho ha reclamat Barcelona Oberta a l'Ajuntament de Barcelona, d'una banda, per "renovar el model de shopping turístic" i, de l'altra, per atendre "la nova demanda turística", motiu pel qual, el seu president, Gabriel Jené, ha defensat la necessitat del comerç d’atraure compradors no residents i ha instat l'Ajuntament a aclarir "quins són els motius comercials, turístics i en benefici del consumidor per a l'actual restricció d'horaris comercials".
El president de Comertia ho exemplifica amb xifres. Si un comerç obre els set dies de la setmana, concentra la meitat de les vendes entre divendres, dissabte i diumenge. Si es resta el diumenge, es pot arribar a perdre un gran percentatge de vendes, sobretot en període de vacances i rebaixes. I no només perquè "a la gent també li agrada anar pel passeig de Gràcia i poder comprar", sinó també perquè molts creueristes només passen el cap de setmana a Barcelona i "perdre l'oportunitat de deixar de fer la venda al turista el cap de setmana, afecta negativament a l'economia de la ciutat".
Descomptes vs. qualitat?
Onada de calor i diumenges a banda, els descomptes permanents cada vegada tenen més influència en el comportament del consumidor. Tot i així, segons un informe de Veepee, el 52% dels espanyols invertiran entre 100 i 300 euros en aquestes rebaixes, mentre que un 20% tirarà més alt i gastaran entre 300 i 600 euros. De fet, el 63% s’espera a les rebaixes d’estiu per fer les compres pendents. Però, en aquest sentit, i segons la professora de la UOC, Neus Soler, cal ser conscients dels nostres impulsos. "És important planificar la compra, no tan sols per evitar que fem compres impulsives, sinó per a comprovar que l'establiment aplica realment les condicions que anuncia".
Per això, cal conèixer els factors que composaven el producte abans d'estar rebaixat perquè, assenyala, "els preus han de ser inferiors, però no la qualitat del producte". El CEO d’Andge Investments, Jan Andreu, ja va confessar durant la presentació de l'estudi elaborat pel Departament d'Empresa i Coneixement sobre el sector de la moda a Catalunya que la seva empresa ha decidit "carregar-se el Black Friday" perquè el seu objectiu és, precisament, enamorar i no fer-ho a costa de la qualitat del seu producte. "S'està produint una redefinició del luxe, que serà molt més subtil i més relacionat amb l'experiència". Qüestió de prioritats.
La barreja de factors està canviant el model de consum durant la campanya de rebaixes, però l'essència encara és viva i, tot i que com passa en l'economia global, es desacceleri el ritme de vendes, la gent encara espera que arribin les rebaixes per saldar compres pendents. Això sí, com en tot, amb una transformació del model que -encara- s'està gestant.