La facturació del sector de segona mà a Espanya ha caigut un 36% entre els anys 2011 i 2016, després de registrar un increment mitjà anual del 60% des de l’inici de la crisi. El 23% dels comerços de segona mà espanyol es troba a Catalunya, seguit de Madrid (19%), Andalusia (15%) i el País Valencià (12%).
Segons dades d’Iberinform, filial de Crédito y Caución, la facturació del sector ha passat dels 870.000 euros el 2008 als 1,44 milions d’euros el 2011 com a conseqüència de la crisi. No obstant això, des del 2011, la facturació del mercat de segona mà s’ha anat reduint fins als 920.000 euros el 2016, la qual cosa suposa que el sector ha perdut pràcticament tota la xifra de negoci que va guanyar durant els darrers quatre anys.
L’informe també posa de manifest que fins al 21% dels comerços detallistes dedicats a la venda d’articles de segona mà es troben en un elevat risc d’impagament.
Amb aquesta situació, l’estudi conclou que, després que Espanya no hagi tingut en compte el mercat de segona mà durant dècades i després d’un canvi d’hàbits durant la crisi que va provocar una millora en la facturació, el sector ha tornat a les males xifres d’abans del 2008.
Proliferació del comerç detallista a partir del 2008
L’increment de la demanda de productes de segona mà a partir del 2008 va provocar un fort augment de l’obertura de comerços detallistes, fins al punt de què el 60% de les botigues que operen a Espanya actualment van néixer a partir d’aquest any. Avui en dia, al voltant del 80% del sector està format per microempreses i un 18% per petites empreses.
Però com a conseqüència d’aquesta saturació del mercat, del descens de la demanda i de la proliferació de plataformes online de compravenda, els resultats mitjans d’aquests comerços han acumulat unes pèrdues de gairebé 800.000 euros entre el 2013 i el 2016.