El president de la Confederació d'Empresaris d'Hostaleria d'Espanya (CEHE), José Luis Yzuel, creu que la mesura que obliga un registrehorari de la jornada laboral afectarà el sector de l'hostaleria a causa del seu model de negoci flexible, basat en el servei al client. No obstant això, i a l'espera de com s'implanta, recorda que moltes empreses ja compten amb "registres digitals".
"Nosaltres no som una fàbrica, som un model de negoci on depenem molt del client i on tenim horaris que diguem no són del tot rigorosos. En hostaleria, si la cuina diu que es tanca a les dotze però entra un client a les dotze menys deu doncs en general se li dona sopar", afirma Yzuel en declaracions a Europa Press.
"Nosaltres no som una fàbrica, som un model de negoci on depenem molt del client i on tenim horaris que diguem no són del tot rigorosos"
El sector de l'hostaleria compta amb convenis de flexibilitat que inclouen borses d'hores, de manera que si hi ha hagut un excés d'hores de treball en becs d'activitat al final de l'any es compensen amb vacances en temporada baixa, perquè pel tipus de negoci sempre es fan més hores pactades i recollides en el salari.
"El que abans es pactava tàcitament entre els treballadors i l'empreses ara cal portar-ho als convenis que permetin aquest tipus d'actuacions", ha assenyalat.
No obstant això, considera l'obligatorietat d'un registre portarà a negociar noves opcions que no s'havien plantejat fins ara quan es pactava un sou que incloïa certa flexibilitat de jornada.
Sistema de fitxes o registre amb empremta digital
"No és que el treballador estigués desemparat -assenyala després de ser qüestionat pel nombre d'hores extres elevat en el sector- és que el nostre model de negoci és complex perquè no sempre pots planificar l'hora, nosaltres depenem dels nostres clients, de si ha plogut o no, etc..", apunta.
De moment, en la majoria del sector ja s'està aplicant amb normalitat, amb signatures de fitxes i amb la recollida de dades en aquelles empreses que ja comptaven amb un registre mitjançant l'empremta digital. "Tenim un model de fitxa que va ser compactat amb la idea de totes les associacions", explica.
Als hotels, la Confederació Estatal d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT) ha distribuït una circular entre els seus associats per recordar-lis l'obligatorietat del registre i els aspectes més rellevants de la nova normativa pel que fa a la compensació per excés o per defecte de les diferències de jornada.