05
de Gener
de
2017
D'aquí a unes hores, les llars catalanes rebran una de les visites més esperades de l'any: la dels Reis Mags. Una nit màgica que amaga al darrere setmanes de cerca, tria i compra, i, tot sovint, corredisses en temps de descompte. De fet, aquestes últimes les podríem marcar al calendari com una tradició del 5 de gener al nivell de la cavalcada: que si falta un joc pel nebot, un detall pel fill d'aquells amics que vindran demà i alguna coseta per completar la bicicleta que fa un mes que vam comprar a la nena. Aquest any, però, els que esperin fins al darrer moment es poden trobar amb un pam de nassos. N'avisa Joan Ferrer, CEO de JumboDiset Group: "Estem rebent peticions de gent que busca productes i no els troba. Com que amb la crisi hi havia de tot, no hi havia cap problema en fer els encàrrecs a última hora, però els que esperin massa aquest any potser no trobaran el que busquen".
En Joan Ferrer porta mitja vida treballant al sector de la joguina, i assegura que aquest any el ritme de vendes està sent bo, si bé encara queda l'esprintada final: "Espanya és un dels països on més es concentren les vendes, hi ha el costum d'anar a última hora". L'empresari ho atribueix al fet que qui portin els regals siguin els Reis Mags i no el Pare Noel, ja que hi ha molta gent que espera a passar les festes nadalenques per centrar-se en les compres.
JumboDiset Group va néixer com a tal el novembre de l'any passat, quan l'holandesa Jumbo i la barcelonina Diset -pertanyents al mateix grup holandès, DeMochy- es van fusionar en una sola empresa, amb una gestió i una estratègia conjunta. Com a grup és jove, però les empreses que l'integren acumulen dècades d'experiència. La pota catalana, Diset, va néixer als anys 70 i pot treure pit, entre altres coses, de ser la responsable de l'arribada del Trivial Pursuit a Espanya i la inventora del Party&Co, el joc de taula espanyol més venut arreu del món. Després de la integració, a Barcelona s'ha concentrat l'àrea d'investigació, innovació i desenvolupament, mentre que a Holanda es crearan els jocs i els puzles, en coordinació l'equip creatiu basat a Espanya.
El grup preveu tancar el 2016 amb una facturació de 78 milions d'euros, i fer pujar aquesta xifra fins als 85 milions d'euros l'any vinent. Fins al 65% d'aquestes vendes es fan entre l'agost i principis de gener per preparar l'arribada del Nadal i els Reis Mags.
Què és el més buscat?
"Es venen moltes joguines que també es venien l'any 2000, sobretot pels més petits de fins a cinc anys. Hi ha un interès evident dels pares en tenir joguines clàssiques", explica Ferrer. En aquest sentit, indica que han observat un creixement "substancial" de les vendes de la marca Goula, especialitzada en joguines de fusta.
El canvi arriba cap als 7 o 8 anys en amunt, quan s'introdueixen les joguines amb components tecnològics. No obstant això, Ferrer remarca que l'auge dels drons i els jocs de robòtica, que fomenten l'aprenentatge en aquest àmbit, no va en detriment de clàssics com els jocs de taula. Un exemple d'això, assenyala, és l'èxit que aquest any està tenint el joc Stoopido de Diset, que consisteix a disfressar-se el més ràpid possible amb les màscares i els complements que hi ha a la capsa amb l'objectiu de tenir la cara "més estúpida" de la taula. "Al final, el que es busca és el mateix que s'ha buscat tota la vida: la socialització i la diversió".
D'altra banda, aquest any s'està veient un "repunt" dels jocs de taula per adults gràcies a apostes innovadores com Escape Room the Game, amb el qual es pot traslladar el fenomen dels jocs d'escapisme al menjador de qualsevol casa. "A més, combina el joc de taula amb elements interactius, com efectes sonors i pistes que es poden trobar a la pàgina web", detalla Ferrer. Jocs nous sense oblidar, evidentment, al Party&Co, que segueix sent una aposta segura gairebé 25 anys després del seu naixement.
A la resta d'Europa la tendència és bastant semblant, encara que hi ha petites diferències en funció de la cultura de cada país. "A Alemanya, per exemple, triomfen els jocs més complexos, els d'estratègia. Aquí som de jugar ràpidament, i allà li dediquen més temps i més paciència", apunta.
Un sector en moviment
Melcior, Gaspar i Baltasar encara no han deixat els regals d'enguany, però en Joan Ferrer ja es prepara per al 6 de gener del 2018. "Renovem entre el 30 i el 40% del catàleg anualment. Això vol dir que de les 1.500 referències que tenim, unes 300 són noves cada any", destaca l'empresari, que puntualitza que també entren en aquest grup les versions actualitzades de jocs anteriors.
El sector de la joguina a Espanya compta amb 194 empreses que donen feina a unes 4.000 persones de forma directa i a 20.000 de forma indirecta, segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ). El 2015, la xifra de negocis conjunta va ser de més de 1.421 milions d'euros, amb un important paper de les exportacions, que han crescut al voltant d'un 40% des de l'inici de la crisi i han sigut un factor clau per superar la crisi.
En Joan Ferrer porta mitja vida treballant al sector de la joguina, i assegura que aquest any el ritme de vendes està sent bo, si bé encara queda l'esprintada final: "Espanya és un dels països on més es concentren les vendes, hi ha el costum d'anar a última hora". L'empresari ho atribueix al fet que qui portin els regals siguin els Reis Mags i no el Pare Noel, ja que hi ha molta gent que espera a passar les festes nadalenques per centrar-se en les compres.
JumboDiset Group va néixer com a tal el novembre de l'any passat, quan l'holandesa Jumbo i la barcelonina Diset -pertanyents al mateix grup holandès, DeMochy- es van fusionar en una sola empresa, amb una gestió i una estratègia conjunta. Com a grup és jove, però les empreses que l'integren acumulen dècades d'experiència. La pota catalana, Diset, va néixer als anys 70 i pot treure pit, entre altres coses, de ser la responsable de l'arribada del Trivial Pursuit a Espanya i la inventora del Party&Co, el joc de taula espanyol més venut arreu del món. Després de la integració, a Barcelona s'ha concentrat l'àrea d'investigació, innovació i desenvolupament, mentre que a Holanda es crearan els jocs i els puzles, en coordinació l'equip creatiu basat a Espanya.
Joan Ferrer, CEO de JumboDiset Group. Cedida |
El grup preveu tancar el 2016 amb una facturació de 78 milions d'euros, i fer pujar aquesta xifra fins als 85 milions d'euros l'any vinent. Fins al 65% d'aquestes vendes es fan entre l'agost i principis de gener per preparar l'arribada del Nadal i els Reis Mags.
Què és el més buscat?
"Es venen moltes joguines que també es venien l'any 2000, sobretot pels més petits de fins a cinc anys. Hi ha un interès evident dels pares en tenir joguines clàssiques", explica Ferrer. En aquest sentit, indica que han observat un creixement "substancial" de les vendes de la marca Goula, especialitzada en joguines de fusta.
El canvi arriba cap als 7 o 8 anys en amunt, quan s'introdueixen les joguines amb components tecnològics. No obstant això, Ferrer remarca que l'auge dels drons i els jocs de robòtica, que fomenten l'aprenentatge en aquest àmbit, no va en detriment de clàssics com els jocs de taula. Un exemple d'això, assenyala, és l'èxit que aquest any està tenint el joc Stoopido de Diset, que consisteix a disfressar-se el més ràpid possible amb les màscares i els complements que hi ha a la capsa amb l'objectiu de tenir la cara "més estúpida" de la taula. "Al final, el que es busca és el mateix que s'ha buscat tota la vida: la socialització i la diversió".
D'altra banda, aquest any s'està veient un "repunt" dels jocs de taula per adults gràcies a apostes innovadores com Escape Room the Game, amb el qual es pot traslladar el fenomen dels jocs d'escapisme al menjador de qualsevol casa. "A més, combina el joc de taula amb elements interactius, com efectes sonors i pistes que es poden trobar a la pàgina web", detalla Ferrer. Jocs nous sense oblidar, evidentment, al Party&Co, que segueix sent una aposta segura gairebé 25 anys després del seu naixement.
A la resta d'Europa la tendència és bastant semblant, encara que hi ha petites diferències en funció de la cultura de cada país. "A Alemanya, per exemple, triomfen els jocs més complexos, els d'estratègia. Aquí som de jugar ràpidament, i allà li dediquen més temps i més paciència", apunta.
Un sector en moviment
Melcior, Gaspar i Baltasar encara no han deixat els regals d'enguany, però en Joan Ferrer ja es prepara per al 6 de gener del 2018. "Renovem entre el 30 i el 40% del catàleg anualment. Això vol dir que de les 1.500 referències que tenim, unes 300 són noves cada any", destaca l'empresari, que puntualitza que també entren en aquest grup les versions actualitzades de jocs anteriors.
El sector de la joguina a Espanya compta amb 194 empreses que donen feina a unes 4.000 persones de forma directa i a 20.000 de forma indirecta, segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ). El 2015, la xifra de negocis conjunta va ser de més de 1.421 milions d'euros, amb un important paper de les exportacions, que han crescut al voltant d'un 40% des de l'inici de la crisi i han sigut un factor clau per superar la crisi.