• Economia
  • PSOE i ERC pacten el traspàs de Rodalies

PSOE i ERC pacten el traspàs de Rodalies

L'acord forma part del procés per garantir la investidura de Pedro Sánchez com a president del govern espanyol

Imatge d'un tren de Rodalies | iStock
Imatge d'un tren de Rodalies | iStock
Gemma Fontseca y Aleix Ramirez
Barcelona
02 de Novembre de 2023
Act. 23 de Novembre de 2023

El PSOE i Esquerra Republicana han tancat un acord per al traspàs del servei de Rodalies a Catalunya, dins del procés per garantir la investidura de Pedro Sánchez com a president del govern espanyol. Segons informa l’Agència Catalana de Notícies, el document acordat per les dues parts tindrà el títol de Culminar el traspàs integral de Rodalies. L’entesa s’haurà de validar en tres fases i inclou les vies, els trens i recursos econòmics. A principis d’any, Renfe ja va anunciar una inversió de 850 milions d'euros en la compra de 97 trens per a millorar el servei català de Rodalies. Els nous combois seran més grans, comptaran amb una capacitat de fins a 900 persones i nous serveis com wifi, endolls per a carregar diferents dispositius, espais per als més petits, una millora en la comoditat dels seients i fins i tot zones per a bicis. Part de la producció es dura a terme a Catalunya, a la fàbrica d’Alstom a Santa Perpètua, on s’hi fabricaran 49 trens de 100 metres.

Per dur a terme el seguiment del traspàs es crearà l'empresa Rodalies Catalunya, amb una participació majoritària de la Generalitat i un consell d'administració amb representants de l'administració catalana i l'Estat. L'objectiu d'aquest mecanisme és agrupar tots els recursos materials i humans necessaris per garantir la prestació dels serveis de Rodalies. Davant les crítiques dels sindicats de maquinistes, PSOE i ERC asseguren que la nova empresa tindrà un conveni de col·laboració per preservar els drets adquirits dels actuals treballadors i treballadores. En clau tècnica, el pacte de Rodalies inclou les vies i les catenàries de les línies del Maresme (R1), Hospitalet-Puigcerdà (R3) i Sant Vicenç de Calders-Barcelona (R2). Un altre dels aspectes més destacats del document també corregeix l'actual dèficit tarifari, de 335 milions d'euros.

Aquest punt serà formalitzat a través d'un grup de treball que haurà de definir les seves posicions durant els primers trimestres dels anys successius. Un servei, el de Rodalies, que utilitzen entre 300.000 i 400.000 passatgers diaris i registra constants avaries que tant el Govern com el PSC han atribuït sempre a una "inversió insuficient" per part de l'Executiu central en l'última dècada. El president de l'empresa mixta que pivotarà el traspàs serà proposat per la Generalitat.

La reacció del món empresarial i econòmic

Les principals organitzacions empresarials i econòmiques de Catalunya ja han oferit el seu posicionament sobre l'acord polític entre les dues formacions. "Rodalies és molt important no només pel benestar de les persones sinó també pel creixement econòmic", ha apuntat Carlos Puig de Travy en una conversa amb VIA EmpresaEl degà del Col·legi creu que perquè l'acord sigui efectiu "caldrà seny i consensuar tots els aspectes operatius, de personal i les inversions corresponents". En aquest sentit, l'economista també ha recordat com un procés d'aquestes característiques "no és un tema d'avui per demà". 

Per la seva banda, la patronal Cecot, en un comunicat publicat el 31 d'octubre per fer una valoració general de les negociacions d'investidura a l'Estat, va definir l'actual negociació política com "una oportunitat històrica" per veure "reflectides demandes recurrents i històriques com ho són la millora del finançament, les inversions i les infraestructures". Foment del Treball "s'ha felicitat" pel traspàs de Rodalies, però a la vegada reclama un protocol de seguiment "exhaustiu" del compliment de l'acord. Anteriorment, la patronal dirigida per Josep Sánchez Llibre va xifrar en 35.000 milions d'euros el dèficit inversor de l'Estat en infraestructures. 

L'eterna assignatura pendent

El document signat entre el ministre Félix Bolaños i Oriol Junqueras no és el primer gran anunci sobre Rodalies. L'any 2009, la Generalitat, sota la presidència de José Montilla, i l'Estat van acordar que, a partir de l'1 de gener del 2010, fos Catalunya qui assumís la gestió del servei. En aquella època, l'acord contemplava que la Generalitat es fes càrrec de la planificació i la gestió de les rutes, però les infraestructures i el material tècnic encara era propietat d'Adif i Renfe. En paral·lel, també es va signar una proposta per la qual, un cop finalitzat el contracte programa, la Generalitat tenia dret a triar un altre operador que no fos la companyia ferroviària espanyola. 

Entre la darrera etapa del govern Zapatero i la primera fase de l'executiu de Mariano Rajoy, Renfe va presentar un pla de Rodalies pel període 2008-2015 amb una inversió de 4.000 milions d'euros. Segons dades de la Generalitat, l'Estat només ha executat gairebé el 15% d'aquesta aportació. L'últim gran anunci va ser al desembre de l'any 2020, durant la pandèmia, quan l'aleshores ministre de Transports, José Luis Ábalos, va donar a conèixer una inversió de 6.300 milions d'euros per revertir incidències a la xarxa i les estacions, així com la compra de nous trens. 

Només entre els mesos de gener i abril d'aquest any, a partir dels càlculs de la Cambra de Comerç de Barcelona, les incidències de Rodalies han fet perdre 228.000 hores als treballadors. Per dur a terme els càlculs, l'organització empresarial agafa les dades de les incidències i no pas dels atropellaments o altres actes vandàlics. A principis del 2023, Renfe assegurava que la puntualitat del servei era del 93%, per davant d'altres ciutats europees com Londres, Brussel·les o Milà.