• Economia
  • Renfe serà un monopoli (com a mínim) fins el 2020

Renfe serà un monopoli (com a mínim) fins el 2020

Foment retarda l'entrada d'operadors privats en el transport de viatgers amb tren

L'AVE, una prioritat per l'administració pública
L'AVE, una prioritat per l'administració pública
Europa Press
29 de Novembre de 2016
Act. 29 de Novembre de 2016
El Ministeri de Foment contempla deixar en suspens el pla d'obertura parcial a la competència del transport de viatgers amb tren que ultimava i endarrerir així l'entrada d'operadors privats que trenquin l'actual monopoli de Renfe fins el 2020, la data que la UE ha fixat per liberalitzar aquest mercat a tot el continent, segons ha anunciar el ministre de Foment, Íñigo de la Serna.

D'aquesta forma, la companyia ferroviària pública, que acaba d'adjudicar el seu contracte més gran de nous trens AVE per fins a 1.491 milions d'euros, seguirà sense tenir competidors fins a almenys la propera dècada.

El ministre ha revelat que ha "obert una reflexió" sobre el pla de liberalització parcial i progressiva del tràfic de passatgers amb tren que ha heretat de l'equip de Foment que dirigia Ana Pastor.

En opinió de De la Serna, aquesta obertura parcial del mercat, a només tres anys abans de la liberalització total a Europa, podria generar "distorsions" al mercat.

"Potser a les portes de 2020 és preferible preparar bé la xarxa i el mercat i abordar tot el procés de liberalització d'una vegada, en comptes de donar entrada ara a un o més operadors privats en només una línia", ha indicat el ministre.

En virtut del pla de liberalització parcial que va dissenyar l'equip de Pastor, el Ministeri estava ja llest per treure a concurs la concessió d'una llicència d'operador ferroviari a una empresa privada, que entraria així a competir amb Renfe.

No obstant això, s'havia previst que aquesta liberalització fóra en una primera fase limitada, de manera que només s'atorgaria una llicència a un operador privat, que competiria amb l'empresa pública en una sola línia, el Corredor de Llevant. El projecte contemplava no obstant això anar estenent gradualment i progressiva aquest model a altres línies.

El nou ministre ha obert una "reflexió" sobre aquest pla en considerar que avançar parcialment l'obertura del mercat donant ara llicencia a una empresa "generaria més inconvenients que beneficis".

Interès del sector privat
Més d'una desena de companyies privades entre les quals figuren constructores i grups de transport amb autobús han sol·licitat ja llicencia d'operador ferroviari i estan a l'espera que s'obri aquest mercat.

En concret, el grup Planeta, Globalia, les constructores ACS, Ferrovial, Acciona i Comsa, i les empreses de transport amb autobús Alsa i Arriva-DB figuren entre les firmes que porten anys interessades a convertir-se en operadors i a entrar a competir amb Renfe en transport de viatgers amb tren.

La UE va fixar recentment al 2020 la data màxima per obrir a la competència del transport de viatgers amb tren en tots els països socis. Per al tràfic de mercaderies ja està obert, des de 2005 en el cas d'Espanya, si bé Renfe segueix sent l'operador dominant amb el 76% del mercat i les companyies privades amb prou feines s'han fet amb una quota del 26%, segons les dades d'Adif de tancament del passat mes d'octubre.