Renfe qüestiona la legitimitat dels arguments del sindicat Semaf per anar a la vaga. Enmig del conflicte laboral amb els representants dels maquinistes i ajudants de la companyia, l'operadora qüestiona les motivacions del procés vaguístic que, afirma, "no està basat ni en la necessitat de milloressalarials ni de més llocs de treball".
Segons l'empresa pública, la recuperació de l'oferta pre-covid demandada pels maquinistes està coberta, en tant que renfe "en pocs mesos tindrà la plantilla més alta de maquinistes des de 2016". La companyia ferroviària, però, manté la crítica al sindicat per la negativa a acceptar més maquinistes en formació a cada cabina per homologar-los com a conductors de tren.
Renfe argumenta, a més, que els maquinistes volen "evitar la transferència de les Rodalies a la Generalitat de Catalunya". El sindicat, a la seva convocatòria de vaga, criticava l'incompliment de la "integritat dels serveis" davant la transferència de competències, però l'empresa recorda que «la gestió de les rodalies la té la generalitat des ddel 2019», i només faltava el finançament del servei, que es recull en els pressupostos de 2021. Renfe acusa el sindicat, en aquest sentit, de basar la vaga en una "reivindicació política que impacta al legítim marge de maniobra que ha de tenir qualsevol administració".
La vaga va ser convocada el passat 7 de setembre per Semaf sense el suport d'altres sindicats presents a la companyia. El procés ha generat diversos conflictes de mobilitat al conjunt de l'estat per "l'incompliment dels serveis mínims contemplats", que, reitera l'empresa, van ser correctament comunicats als maquinistes a través dels mitjans habituals. L'operadora ferroviària ha anunciat l'obertura d'una trentena d'expedients, a més de "mesures addicionals" que continua estudiant.