• Economia
  • Reparar l'avaria pel robatori de coure a Rodalies costarà 15 milions d'euros i dos mesos

Reparar l'avaria pel robatori de coure a Rodalies costarà 15 milions d'euros i dos mesos

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible anuncia que denunciaran els fets al jutjat per "aclarir qui hi ha al darrere"

Interior de l'estació de Renfe a Plaça Catalunya | ACN
Interior de l'estació de Renfe a Plaça Catalunya | ACN
Redacción VIA Empresa
Barcelona
14 de Maig de 2024
Act. 14 de Maig de 2024

Reparar l'avaria pel robatori de coure que va tenir lloc diumenge a Rodalies, en plena jornada electoral, costarà uns 15 milions d'euros i uns dos mesos de treballs. Segons ha anunciat en roda de premsa el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, demà mateix es denunciaran els fets davant del jutjat per "aclarir qui hi ha al darrere". Puente ha subratllat que en els últims cinc anys hi ha hagut 11.151 incidències no atribuïbles a Renfe o Adif a la xarxa ferroviària espanyola, més de la meitat de les quals a Catalunya, i un terç de les quals a l'àmbit metropolità. El ministre ha remarcat que aquesta situació "no se soluciona amb el traspàs de Rodalies" i ha avisat que els actes vandàlics són competència policial.

"No entro a valorar si els Mossos estan fent bé la seva feina o no, entenc que ho estan fent tan bé com poden. Però si dic que si la policia catalana no té responsabilitat sobre l'assumpte, Renfe i Adif encara menys", ha asseverat en una roda de premsa a Madrid acompanyat dels màxims responsables de Renfe i Adif.

El ministre ha remarcat que aquesta situació "no se soluciona amb el traspàs de Rodalies" i ha avisat que els actes vandàlics són competència policial

El ministre no ha volgut entrar en si els fets que van tenir lloc ahir responen a un robatori o a un acte de sabotatge, però sí que ha dit que el valor del material robat, quaranta metres de cable de coure, és "menyspreable si el que es pretén és la venda". Així mateix, ha ofert dades sobre els actes vandàlics a la xarxa de Rodalies de Renfe que mostren que, des de fa cinc anys, hi ha prop de tres actes vandàlics al dia de mitjana al territori català.

Puente ha agregat que el material robat era en un punt d'accés molt difícil, amb la qual cosa, els autors de l'acte "es van jugar la vida" per retirar un material de valor escàs al mercat negre. El ministre ha lamentat també que més enllà del valor del material robat, dels danys i del temps de reparació, "el més greu" és la conseqüència que el fet tindrà "sobre les persones" durant diverses setmanes.

Els autors de l'acte "es van jugar la vida" per retirar un material de valor escàs al mercat negre

En aquest sentit, ha assegurat que l'acció va comportar "una alteració del fet democràtic més important, el dia d'una votació", alhora que ha lamentat totes les dificultats que des d'avui mateix està causant a la ciutadania que utilitza diàriament el servei ferroviari. "Jo no afirmo que hi hagi sabotatge, però no ho puc descartar. Em va cridar molt l'atenció que ahir els Mossos, sense haver entrat als túnels on es van produir els incendis van descartar el sabotatge. Aplaudeixo els seus coneixements, nosaltres no ho podem descartar, encara que tampoc ho podem afirmar, ho deixo clar", ha dit Puente.

Segons el govern espanyol, els fets de diumenge no són culpa de Renfe ni d'Adif. "És cosa de persones o incívica, o alguna cosa pitjor", ha insistit el ministre. Finalment, ha manifestat que els discursos intencionats políticament sobre la responsabilitat del caos viscut al servei ferroviari durant el 12-M l’ha motivat a exposar les dades de què disposa el ministeri, i que assenyalen que Catalunya té una incidència anormalment elevada d'actes vandàlics com el llançament de pedres als trens o la col·locació d'objectes a les vies. "Són dades tremendament cridaneres", ha resumit.