El sector de la gran distribució i el retail es troba en un moment d'incertesa, marcat principalment per la situació econòmica d'inflació i pels canvis d'hàbits del consumidor. Directius i responsables de compres de la gran distribució i el retail han abordat a Autentica 2023, el nou esdeveniment dedicat a la gastronomia i la indústria alimentària que se celebra a Sevilla, com aquest context està influint al seu dia a dia.
Segons Álvaro González, director general de Caea (Confederació Andalusa d'Empresaris d'Alimentació), “s'ha produït un descens del consum d'entre un 6-7% des del començament d'any a causa del context inflacionista”. La guerra d'Ucraïna, l'escassetat de matèries primeres determinades, l'increment de costos, la crisi energètica que afecta els carburants i l'electricitat, i ara la sequera que vivim, amb restriccions d'aigua i temperatures anormalment elevades, generen un context de dificultats per als productors i distribuïdors. A tot això, s'hi afegeix la pujada dels tipus d'interès, que fa que el consumidor tingui menys poder adquisitiu.
Galdós (Uvesco): “La incertesa, sigui inflacionista o tecnològica, viurà amb nosaltres els propers anys"
Per a Enrique Colilles, director general de Trops, empresa productora i comercialitzadora de fruita, la sequera és un problema estructural que està afectant ara però que ja fa molts anys que és un handicap per als agricultors. "La nostra producció de mànec s'ha reduït un 80% a causa de la manca estructural d'aigua que tenim a Andalusia, i això és perquè falten infraestructures". Per això, Colilles fa una crida a l'administració pública per resoldre el problema.
En la mateixa línia, Daniel Mariscal, vicepresident de Coviran, remarca la importància de la col·laboració amb totes les baules de la cadena. "Hem d´atendre les demandes del consumidor final i, en aquest moment d´incertesa, hem de col·laborar entre productors i distribuïdors i crear una relació de confiança a llarg termini", assenyala.
Tot i això, el sector de la distribució és resilient i s'ha sabut adaptar a aquesta situació d'incertesa. Per a Pedro Galdós, cap de màrqueting d'Uvesco, “la incertesa, sigui inflacionista o tecnològica, viurà amb nosaltres els propers anys. Però des de la indústria de la distribució hem demostrat que estem preparats per a aquest context”.