Parlar de retail és sinònim d'omnicanalitat, punts de venda o última milla. Però, qui hauria dit mai que el comerç minorista també s'assemblaria al ioga? Almenys, de cara a les persones. Així ho ha posat de manifest la directora de negoci de Value Retail, Elena Foguet, propietària de La Roca Village o Las Rozas Village durant el Retail Forum organitzat per Esade i Esadecreapolis: "El ioga torna a estar de moda i té com a base conèixer-se a un mateix. Aquesta també és la base del retail". De fet, tan de moda estan les vendes que el hashtag de la jornada ( #RetailRev) s'ha col·locat com a Trending Topic, just per sota de Viggo Mortensen que per cert, era també un amant del ioga a la pel·lícula Captain Fantastic.
Per saber com som, hem de conèixer. I viceversa. De la vida al retail, el consultor Genís Roca té molt clar que les empreses que marquen la diferència no són necessàriament les que tenen més tecnologia sinó les que millor saben utilitzar-la per liderar la relació amb el client. Ara bé, "les dades capturades són pa per avui, gana per demà. El futur són les dades merescudes", ha alertat.
“Les dades capturades són pa per avui, gana per demà. El futur són les dades merescudes” @genisroca@VIAEmpresa#RetailRev@esadecreapolis@ESADEpic.twitter.com/s70qsx4wg0
— Víctor Costa (@victorcostaor) 10 de mayo de 2018
Però, com es guanyen aquestes dades? Amb permís de la llei que pot canviar Internet, el talent humà hi té molt a veure. En aquest sentit, el fundador de Future for Work Institute, Jordi Serrano, ha posat en valor l'empresa líquida sorgida de la societat ideada per Zygmunt Bauman que potencia valors com la rapidesa, l'agilitat o l'adaptabilitat, entre d'altres. I no és necessàriament una qüestió de digitalització. "L'agilitat és una cultura i es menja l'estratègia per esmorzar", ha assegurat.
"El peix ràpid es menja el lent"
La cita del fundador del Fòrum Econòmic Mundial, Klaws Schwab, no admet dubtes: “No és el peix gran que es menja el petit, sinó el peix ràpid que es menja el lent". A l'espera que Terminator arribi al mercat laboral, Serrano també ha recordat que "Elon Musk ja ha reconegut que potser ens hem passat automatitzant perquè hem infravalorat els humans". El mercat laboral també està patint el seu propi canvi climàtic amb les deslocalitzacions o l'auge de les plataformes col·laboratives.
Serrano: "L'agilitat és una cultura i es menja l'estratègia per esmorzar"
"¿Estoy hablando con el propietario de este bot?", es preguntava Josep Maria Ganyet a VIA Empresa després de la presentació de Google Dúplex. La tecnologia ho canvia tot i Serrano ha volgut donar-hi una volta en tant que oportunitat per posar el focus sobre el rol dels treballadors en l'experiència de compra.
S'hi han sumat diferents representants d'empreses de moda. Elena Foguet ha sigut de les primeres en mullar-se posant el talent humà al centre de tot: "Si no t'agraden les persones, no juguis a la lliga del retail." I sense persones, tampoc hi ha idees. La seva teoria del triangle de l'èxit és prou clara: equip al punt de venda, director i direcció. "Si no coneixes el teu equip, no saps què vols", ha afegit. Més enllà dels resultats, hi ha l'empatia i la comunicació que fan fort el triangle.
El repte de no treballar a Google
Tot i reconèixer que és difícil predir el futur, el director de recursos humans d'Uterqüe (marca "premium" d'Inditex Group), David Cantallops, ha destacat també que les dues grans variables són l'omnicanalitat i les persones. "Per a mi el talent és actitud", ha explicat parafrasejant la teoria d'alegria heroica de Víctor Küppers.
"Per a mi abans les persones no existien, eren només dades. I ara, de sobte, a Suárez hi ha persones que creuen en la disrupció", ha afegit Marta Alejano, manager digital de Joyerías Suárez. Les seves dades han deixat de ser simples xifres per acabar-se omplint "d'intel·ligència i sentiments". Són les mètriques de les emocions. Trencar tòpics també és això: "Si ets mil·lennial, el repte no és anar a treballar a Google sinó a Suárez".
Alejano: "Si ets mil·lennial, el repte no és anar a treballar a Google sinó a Suárez"
Davant la pregunta al voltant de si prefereixen conveniència o experiència a la botiga, el consens ha sigut generalitzat: de tot una mica. O el que és el mateix, un equilibri entre entrar a la botiga i agafar les coses com a Amazon Go i viure tota una experiència constructiva (i mai millor dit) a la botiga de Lego. "No és ni blanc ni negre, s'hi ha de posar una mica de diversió", ha afirmat Pilar Insua, directora regional de recursos humans de VF Corporation al sud d'Europa.
La bogeria i l'apocalipsis del retail
Per últim, el degà associat del MBA d'Esade, Luis Vives, ha entrat en joc per pronosticar "l'apocalipsis del retail" alhora que ha emplaçat l'auditori d'Esade ple a vessar a "tornar-se una mica més paranoic i pensar en què pot arribar a passar". De moment, s'han tancat 9.000 botigues a Estats Units durant el 2017 i es preveuen 12.000 més de cara al 2018. Encara més: "Les oficines bancàries desapareixeran" i "les nostres organitzacions no estan preparades per innovar, les dissenyem per seguir les normes".
Vives: "Les nostres organitzacions no estan preparades per innovar, les dissenyem per seguir les normes"
Com deia una antiga portada de The Economist: "El món està boig". Així que val més agafar-s'ho amb la filosofia del ioga. I per si de cas, també hi ha l'aplicació Confesor Go, tal com ha recordat Serrano, que et busca un confessor per si tens "una urgència espiritual".