"Ja ho he entès: això es tracta de fer la revolució que Johan Cruyff va fer al camp, però als despatxos". Així és com el periodista Antoni Bassas resumeix l'estratègia del CEO i cofundador de Delta Partners, Víctor Font, per conquerir el cel blaugrana a les pròximes eleccions presidencials previstes, de moment, el 2021. "Bon dia, tot i que després de perdre al Bernabéu, mai és bon dia", comença Font en un esmorzar en petit comitè organitzat pel Cercle de les Llibertats a l'Hotel Evenia Roselló. En un despatx de VIA Empresa hi tenim un marc amb 8 frases de Cruyff aplicables a la vida professional, entre les quals s'hi poden llegir "per marcar, has de xutar", "si no pots guanyar, assegura't de no perdre", "s'ha de potenciar les qualitats bàsiques" o "sortiu i gaudiu!". Futbol, negoci i filosofia.
Cruyff: "Si no pots guanyar, assegura't de no perdre"
La presentació de Font sobre la seva pròpia trajectòria vital no es fa esperar: "Tinc 47 anys, el meu pare és botiguer i empresari. De petit, deia que volia ser futbolista, vaig jugar als juvenils del Granollers i vaig estudiar ADE a Barcelona. Vaig pensar que entrar en el món de la consultoria estratègica podria tenir sentit". Abans de cofundar Delta Partners l'any 2006, Font va ocupar diferents càrrecs fins a convertir-se en soci a Oliver Wyman (llavors encara era DiamondCluster) a Sao Paolo, Barcelona i Dubai. Així ho va explicar també en un esmorzar a l'auditori d'Esade Pedralbes que va donar per a molt...
La vida professional de Font es mou entre la consultoria estratègica i la banca d'inversió, entre les fusions i les adquisicions (M&A). "El Barça opera en el sector de l'entreteniment", recorda. I d'aquí, un primer titular ja aparegut en una crònica a VIA Empresa: "El CEO del Barça hauria de ser el de Disney o el Cirque du Soleil".
Quan la raó guanya la passió...
Fa més d'una dècada que Font treballa en la seva visió sobre com hauria de ser el model del Barça del Futur, poc després de participar en la candidatura de Marc Ingla amb suport de Ferran Soriano a les eleccions de 2010. Van perdre, però Font ho recorda com "una experiència magnífica" on "la raó va guanyar la passió" per una qüestió de temps, després de nits i dies tancats al seu despatx de Diagonal.
Font: "No hi ha cap grup, ni cap persona, ni conjunt d'interessos mediàtics al meu darrere"
D'allà va sortir l'oportunitat de ser accionista de l'ARA de la mà de Bassas i recorda amb claredat el manifest fundacional del mitjà: "Els inversors no influeixen en el contingut del diari". Actualment, Font té al voltant del 20% del diari però no descarta sortir-ne per implicar-se totalment en el projecte del Barça i preservar així la seva independència.
"No hi ha cap grup, ni cap persona, ni conjunt d'interessos mediàtics al meu darrere. Hi ha un centenar de voluntaris que estan fent contribucions al projecte", insisteix. La candidatura Sí al Futur es va començar a pensar el 2010, però no va ser fins al 2013 quan va començar a caminar tot i no saber ben bé cap a on aniria el projecte.
Com decidir a Can Barça
Font organitza "juntes directives" de la seva candidatura des de fa 2 anys per anar fent camí cap al Camp Nou i té molt clar que el model actual està esgotat: "No generem prou recursos per afrontar tots els reptes que tenim que jo anomeno la tempesta perfecta". Una meteorologia complicada que inclou ingredients com l'era post-Messi, la competència entre clubs, la monetització de dades o la inversió de l'Espai Barça.
En xifres, el FC Barcelona factura gairebé 1.000 milions d'euros, i Font li dóna l'estatus de mitjana empresa amb potencial de gran. Per què? "A Catalunya hi ha 70 empreses que facturen més que el Barça", recorda. Això sí, no totes tenen 350 milions de seguidors arreu del món. Del model econòmic de Can Barça en parlava l'escriptor Roger Vinton a VIA Empresa fa un parell de setmanes, coincidint amb l'esclat del cas i3Ventures.
"El primer que cal canviar és el qui i com es prenen les decisions del Barça", defensa Font. En altres paraules, es tracta d'intentar "convèncer als culés de ser directius", "actualitzar què hi ha darrere del més que un club" i prendre decisions, com per exemple, el nom de les instal·lacions, la retirada d'una samarreta o posar o treure el llaç groc, entre d'altres.
Font: "El primer que cal canviar és el qui i com es prenen les decisions del Barça"
En aquest sentit, el CEO de Delta Partners recorda que "el Barça és una institució complexa i polièdrica" i que ha de tenir "el millor conseller delegat del món". Disney i Cirque du Soleil, entre les travesses. A parer seu, tampoc es tracta "de buscar noms per buscar noms". "La junta dels millors", que diuen alguns, o "al soci allò que és del soci", que diuen altres.
Durant el torn de preguntes, els membres del Cercle de les Llibertats li pregunten per Josep Guardiola o Xavi Hernández. Font prefereix no ensenyar les cartes abans de jugar la gran partida. Això sí, la crítica és d'actualitat: "La campanya ens l'han fet aquests últims 15 dies amb les campanyes de joc brut. I això que nosaltres estem fora de les lluites caïnites".
Per acabar l'esmorzar, un hatrick final de Font:
"Fer grans campanyes en mitjans és una mica com matar mosques a canonades"
"El fi no justifica els mitjans, no vull arribar a la presidència a qualsevol preu"
"El Barça és una institució multiesportiva i no s'hauria d'utilitzar com a eina política".