"Si creus en el teu projecte, es tracta de no defallir. De la confiança en un mateix i de relativitzar els problemes puntuals. D'agafar perspectiva i oferir un projecte innovador, que no hagi existit fins ara" apunta Jordi Puy, CEO d'Unison, l'empresa emergent catalana que ha revolucionat el model de gestió dels drets de la indústria musical. Juntament amb diverses startups catalanes culturals han participat a l’acte New business models in the cultural digital market al 4YFN, sota la marca internacional Catalan Arts, impulsada pel Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).
L'emprenedor i exdirector de l'Institut Català de les Empreses Culturals de Londres, Jordi Puy, va crear Unison el 2017, ho va desenvolupar amb els seus socis i va arrencar oficialment l'1 de gener de 2020. La pregunta que ha hagut de respondre de forma reiterada és com ho van fer amb la pandèmia que va arribar a Europa dos mesos després. "Ens va fer més resistents als processos i com a startup vam poder ser més àgils i flexibles per adaptar-nos a la situació", confessa Puy.
Puy: “En el sector cultural és molt important oferir un projecte innovador, que no hagi existit fins ara”
Des d’Unison administren, recapten i reparteixen els drets d’autor de manera senzilla, justa i eficient a través de tota la cadena de valor. Es tracta d’una plataforma única, dissenyada amb els líders de la indústria, per aconseguir eficiència i transparència en el sector de la gestió dels drets d'autor. A més, administren el copyright de manera transparent i eficaç gràcies a la tecnologia blockchain.
En aquests moments compten amb 400 clients de 30 països diferents i el 2021 han multiplicat per sis la facturació. Confessen que existeixen, en part, gràcies al Préstec Participatiu Cultura, que van rebre des d’un bon principi per part de l’ICEC, i també de les famoses sigles 3F (Friends, Family and Fools). És a dir, de la família, els amics i de les persones més íntimes. Els dos primers anys han servit per demostrar el potencial en l'àmbit internacional. I és justament el 2022 que serà el de creixement amb l'objectiu de ser un operador únic internacional 'made in Catalonia'.
La passió per la música, la clau de la revolució
Una altra empresa emergent que revoluciona la música en l'àmbit internacional es diu OffBeat (abans es deien MonkingMe, i també van rebre un Préstec Participatiu Cultura de l’ICEC). En una conversació amb VIA Empresa, la CEO Ivet Anoro, defineix la startup catalana com "la comunitat global d'amants de la música". El lloc on els fans poden crear una identitat musical que els defineix en el món digital. "La generació Z, els nascuts entre 1997 i el 2015, necessita identificar-se amb l'art i la música", confessa Anoro.
"La música defineix la identitat de les persones. Som únics al món, ja que per exemple Spotify es mou en l'àmbit privat. Nosaltres tenim una comunitat de fans de la música que poden gaudir-ho en el món virtual", continua l'emprenedora. "Som una aplicació en el metavers que fem servir la tecnologia més puntera, com ara els NFT. Busquem fer partícips els artistes i que ells també tinguin ingressos. Per exemple estem treballant amb Mago de Oz o Pignoise".
Anoro: “La música defineix la identitat de les persones i som únics al món”
Més de 7.000 usuaris volen provar l'aplicació i confessen que els donen accés a poc a poc per poder conèixer les opinions i millorar-ho fent sentir partícip a la comunitat. De moment gaudeixen d’una àmplia presència a l'Estat espanyol, Estats Units i Mèxic.
El consell final, que convergeix amb el de Jordi Puy, és el de la "resiliència". El sector cultural i, en especial musical, és molt vocacional i és important comptar amb flexibilitat, molta cintura i creativitat. De moment, la revolució musical ‘made in Catalonia’ juga a la lliga de campions i Unison i OffBeat són el gran exemple.