• Economia
  • Rodalies pateix de mitjana una incidència amb més de 10.000 afectats cada dos dies i mig

Rodalies pateix de mitjana una incidència amb més de 10.000 afectats cada dos dies i mig

La meitat dels problemes entre el 2021 i l’agost del 2024 són avaries i la línia més perjudicada és l'R15

Un tren aturat a l'estació de Viladecans | ACN
Un tren aturat a l'estació de Viladecans | ACN
Redacció VIA Empresa
25 de Març de 2025
Act. 25 de Març de 2025

La xarxa de Rodalies i Regionals va patir 553 incidències greus entre principis del 2021 i agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. D’aquesta manera, se'n va registrar una cada 2,5 dies. Així es desprèn d’una resposta del Departament de Territori a una pregunta parlamentària de Junts que inclou les incidències que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals. El recompte inclou les incidències en forma d'avaria, imprevistos –com atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o falta de maquinista- i limitacions temporals de velocitat. La meitat d’incidències greus van ser per avaria a la infraestructura o del tren. La línia amb més dies amb afectacions va ser l'R15, amb 369. 

 

En les dades analitzades per l’ACN a partir de la resposta del Departament de Territori, titular del servei, s’ha comptabilitzat el nombre d’incidències a partir de si es tractaven avaries, imprevistos, treballs programats o limitacions temporals de velocitat, i vagues; i, per altra banda, els dies diferents amb afectacions. És a dir, dies en què hi ha hagut una afectació en una línia o més a més de 10.000 usuaris de Rodalies o 1.000 de Regionals. 

La meitat d’incidències greus van ser per avaria a la infraestructura o del tren

En total, les incidències d'aquesta mida al conjunt de la xarxa sumen 553 en els 1.339 dies entre gener del 2021 i agost del 2024, ja sigui per errors en la senyalització, interrupcions importants del servei com l'incendi a les instal·lacions d’Adif a Gavà el maig del 2023, l'avaria al sistema de telecomunicacions al Control de Trànsit Centralitzat (CTC) del gestor d’infraestructures ferroviàries que el 9 de setembre del 2022 va deixar sense servei Rodalies i Regionals unes hores tot i que les conseqüències es van arrossegar tot el dia; el robatori de coure el 12 de maig del 2024 -la mateixa jornada de les darreres eleccions al Parlament-, el descarrilament d'un Talgo a Sitges el setembre del 2022; i limitacions temporals de velocitat per diversos motius com treballs programats o incidències; o atropellaments, entre moltes altres causes. 

 

Concretament, una de les causes que va provocar més disfuncions en el servei són les limitacions temporals de velocitat, amb 35 dies a la bifurcació de Vila-seca entre l'abril i el juny del 2022, a més de mitja dotzena de casos més entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona entre octubre i novembre del 2022. D'altra banda, també es va produir l'incendi al quadre de senyals de Gavà el maig del 2023, que l’ACN ha comptabilitzat com una sola incidència, però que va tenir un enorme impacte amb retards i una circulació de trens molt menor a l'habitual durant vint dies a l'R2 sud i Regionals del sud. 

Les línies cap a Tarragona i Lleida, les més afectades 

Les línies que sumen més jornades amb afectacions per avaries, imprevistos o limitacions temporals de velocitat van ser les de Regionals que comuniquen Barcelona amb les comarques de Tarragona i Lleida (tenint en compte que una mateixa incidència pot afectar diverses línies alhora perquè comparteixen part del trajecte). En aquest recompte, no s’hi inclouen els dies amb disfuncions al servei a l’R2 sud. 

Segons les dades que Territori ha aportat a la resposta parlamentària a preguntes de Junts, entre els anys 2021 i agost de 2024, l'R12 entre l'Hospitalet de Llobregat i Lleida via Manresa -línia ja desapareguda- va sumar 69 dies diferents amb afectacions, l'R13 entre Barcelona i Lleida per Valls 259; l'R14 entre Barcelona i Lleida per Tarragona i Reus 337; l'R15 entre Barcelona i Riba-roja d'Ebre 369; l'R16 entre Barcelona i Tortosa 359 i l'R17, entre Barcelona i Port Aventura, 298.