Al món del cinema, un dels exercicis habituals d’equilibrisme és mantenir la tensió de la tresoreria des que signes un contracte amb una productora o distribuïdora fins que el cobres. Aquesta necessitat, especialment important en les empreses petites, és el que empeny a moltes d’ells a acudir als mercats a la cerca de finançament. És el cas de la productora de cinema i televisió barcelonina, Rodar i Rodar, que des de fa més dues dècades s’ha beneficiat de les línies de préstecs de l’Institut Català de Finances (ICF), Organisme de la Generalitat de Catalunya. “Representa un impuls i un suport imprescindible pels sectors incipients”, assegura Joaquín Padró, CEO de la productora. Amb més de 30 anys de trajectòria, Rodar i Rodar ha desenvolupat més de 15 pel·lícules i 12 sèries. Padró recorda que, a més del finançament bancari tradicional, en moments que s’ha d’emprendre un nou projecte audiovisual, “resulta bàsic tenir coberta la disponibilitat de tresoreria”.
Aquesta possibilitat és la que li ha atorgat l’ICF des de fa més de 20 anys. Una de les darreres aportacions va ser fa sis mesos, quan l’organisme va prestar 400.000 euros a Rodar i Rodar per ajudar a cobrir una nova etapa: la creació del departament d’animació de la productora, a més de reforçar el seu servei de ‘service’, un treball d’assessorament i acompanyament per les companyies estrangeres que venen a l’Estat espanyol a rodar pel·lícules i sèries.
La productora Rodar i Rodar inicia una nova etapa: la creació del departament d’animació
Joaquín Padró comenta que “el nostre core business principal continua sent la producció de pel·lícules i sèries, però el ‘service’ ens permet donar servei a les productores estrangeres, les quals disposen d’avantatges fiscals per rodar aquí”. D’aquí, l’interès per treballar amb l’ICF. De fet, a l’Eix 3 de les seves línies estratègiques, l’Institut Català de Finances promou el finançament de projectes culturals, educatius i d’economia social i reivindica el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). En aquest cas, es tracta de finançar i invertir en startups, persones treballadores autònomes, pimes, grans empreses i entitats amb l’objectiu d’impulsar, d’una manera sostenible, el creixement i la innovació del teixit productiu de Catalunya, i aquí s’hi inclouen empreses i projectes culturals com Rodar i Rodar.
Sensibilitat financera
Respecte a la valoració de l’ajuda de l’ICF, Padró explica que l’experiència en aquestes tasques d’intermediació fa que tingui una sensibilitat financera especial a l’hora de resoldre els projectes. “Són ràpids i eficients”. En més de tres dècades d’activitat, Rodar i Rodar ha produït autèntics èxits de taquilla com ‘El orfanato’ o ‘Los ojos de Julia”. D’aquest viatge, el CEO de la productora assenyala el canvi d’enfocament de la firma. “Vam començar amb iniciatives de caràcter comercial, però ens vam centrar més en la publicitat perquè vam constatar que el centre de poder de les decisions es traslladava a Madrid”.
Joaquín Padró: "L'ICF té una sensibilitat financera especial a l’hora de resoldre els projectes. Són ràpids i eficients"
Aquest mateix canvi és el que ha detectat Joaquín Padró en aquests moments en el món del cinema i de la televisió. “Si vols treballar amb Netflix, Disney o Warner, has de tenir presència constant a Madrid”, lamenta. La realitat fa que una de les reclamacions de Rodar i Rodar sigui una aposta més decidida de les administracions per crear un ecosistema audiovisual a Catalunya. La productora disposa d’una plantilla de 10 persones, dues d’elles en tasques de producció, amb seu única a Barcelona i plans de producció a tres anys vista. La seva facturació se situa al voltant dels 15 milions d’euros anuals, tot i que els seus fundadors deixen entreveure una certa tristesa “perquè no s’aposti políticament pel sector audiovisual”.
Premi de publicitat a Cannes
Rodar i Rodar és una productora de cinema i televisió situada a Barcelona i fundada per Joaquín Padró i Mar Targarona el 1991. Entre les seves produccions destaquen ‘El Orfanato’ (2007) de J. A. Baiona, ‘Los Ojos de Julia’ (2010) de Guillem Morales o ‘El Cuerpo’ (2012) d'Oriol Paulo.
La companyia inicia la seva trajectòria al món audiovisual com a productora de publicitat. En l'actualitat, continua sent l'única productora espanyola a fer-se amb el Gran Premi del Jurat en el festival de publicitat de Cannes. La seva primera incursió en el món del cinema va ser amb la pel·lícula ‘Muere mi vida’ (1996), on va debutar la mateixa Mar Targarona com a directora.
Fa una dècada, va fer la seva primera incursió en una pel·lícula amb anglès, amb el film ‘Mirage’, rodada en aquell idioma amb la col·laboració del grup Atresmedia amb un pressupost de 20 milions d’euros. A aquesta, li han seguit una sèrie de produccions amb anglès per a facilitar la seva distribució internacional, a més de ‘remakes’ internacionals de produccions nacionals.
Filmax, Nostromo Pictures, Brutal Media i Sábado Películas són algunes de les productores catalanes que han treballat per a la plataforma Netflix, que des de fa tres anys ha apostat per rodar fora de Madrid. Entre el 2020 i el 2021, la companyia va rodar una desena de produccions a Catalunya en el marc de la seva estratègia d’ampliar el seu radi d’acció. Malgrat aquests petits avenços, des de Rodar i Rodar tenen el somni que es consolidi un sector audiovisual a Catalunya més estructurat i amb més protagonisme.