Europa viu un moment de canvi, i el Cercle d’Economia també. L’entitat viu les seves primeres eleccions presidencials amb més d’un candidat en els seus 70 anys d’història i, encara que aquests només són temps de precampanya, la competició ja és oficial i acaba de començar: ja hi ha dos candidats. El primer a presentar-se públicament va ser Jaume Guardiola, continuista d’un llegat marcat pels 18 presidents que ha tingut el Cercle. La segona ha estat l’empresària Rosa Cañadas, qui -amb perspectiva internacional i caràcter poètic- ha assenyalat el rumb de la seva candidatura: recuperar la veu del Cercle i convertir Barcelona “en la veu mediterrània d’Europa”.
Cañadas té un perfil indubtablement internacional: nascuda a Tànger, formada a París i als Estats Units, a Hardvard, i fundadora i presidenta de la Fundación Tanja, organització que fomenta la relació entre els teixits empresarials d'Espanya i el Marroc. Per això no pot evitar pensar en clau internacional: en el paper del Cercle dins d'Europa. És moment "d'obrir una etapa del Cercle més oberta i internacional", ha indicat Cañadas, recordant que, des dels inicis de l'entitat, "Europa sempre ha tingut veu en el Cercle i ara el Cercle també ha de tenir veu a Europa". Potenciar la bidireccionalitat i potenciar la veu del Cercle.
La veu, de fet, ha estat la gran protagonista de la seva presentació. L'empresària ha remarcat que vol "recuperar i enfortir la veu del Cercle", deixant entreveure que ha perdut veu en els últims anys. "Hem deixat un espai que han ocupat altres institucions -fa referència a Foment del Treball-. Encara que això no vol dir que estiguem competint amb elles; hem de col·laborar".
Cañadas: "Europa sempre ha tingut veu en el Cercle i ara el Cercle també ha de tenir veu a Europa"
Cañadas creu que en els últims anys el Cercle no s'ha pronunciat sobre temes importants, que fins fa poc, "el Cercle sempre s'havia avançat als esdeveniments" i que no ha percebut això en molts àmbits. El debat de l'aeroport és un exemple. O el no-debat: "el Cercle no ha estat en aquest debat", ha sentenciat.
En aquest sentit, creu que s'han de continuar liderant debats, ser una veu reconeguda. "Mai abans s'havia produït tant de debat a l'esfera pública. És com si tot hagués saltat pels aires, com si tot s'hagués de recompondre. I aquestes circumstàncies demanen la veu serena del Cercle".
Empatia i transversalitat
Davant del moment de canvi que viu Espanya -i el Cercle-, Cañadas assenyala que "es necessiten noves actituds: enormes dosis d'empatia i transversalitat". Creu que són atributs que formen part de l'entitat des de la seva fundació i que la Junta que l'acompanyarà en la presidència, si guanya, tindrà molt presents. "Necessitem una junta que entengui el moment que vivim", que sigui sensible amb "la igualtat de gènere, amb els joves, a la sostenibilitat, a la immigració, la transformació tecnològica..."
D'aquesta Junta, però, no ha volgut compartir noms. Cañadas, igual que Guardiola, està jugant les seves cartes: ho deixa per més endavant. "El que sí puc dir és que serà una junta transversal, de joves i sèniors, molt diversos en les seves sensibilitats, homes i dones de sectors diferents que representen el teixit empresarial", ha indicat. Hi ha algun membre de la Junta actual, assegura, que ja ha fet algun apropament amb ella.
Els pilars que es mantenen
Cañadas vol mantenir els tres focus de debat que han estat presents a l'entitat en els seus 70 anys d'història: Europa, l'economia de mercat i la democràcia. Sobre Europa, ha apuntat que el Cercle hauria de participar en els debats i consultes europees, "perquè el nostre dia a dia com a ciutadans es decideix cada vegada més a Europa". Creu que en aquest sentit, tenen un paper clau alguns socis del Cercle, que tenen posicions laborals estratègiques. "Hem d'estar presents als debats, però no en cal tenir seus, ni a Madrid ni a Brussel·les":
Cañadas: "Hem d'estar presents als debats, però no en cal tenir seus, ni a Madrid ni a Brussel·les"
Amb aquesta visió europeista i internacional creu que s'ha d'impulsar el creixement de Barcelona. "Barcelona ha de tenir personalitat pròpia i deixar de ser cocapital de l'Estat. Ha de ser la capital del Mediterrani, un dels nostres grans mercats", ha indicat.
De fet, també és a través d'Europa com creu que el Cercle ha d'incidir en l'economia del mercat. Per a la candidata, el paper de l'entitat en aquest sentit és el de "donar suport a l"emprenedoria i les grans corporacions, sense oblidar-se de les pimes, que són la columna vertebral de l'economia espanyola i les que generen el 70% de l'ocupació".
Pel que fa a l'aportació de l'entitat respecte a la democràcia, creu que el Cercle no pot limitar-se a criticar el populisme. Que ha d'anar més enllà: qüestionar-se el perquè. "Debatre sobre la raó profunda d'aquests moviments."
Barcelona o Sitges?
La Reunió del Cercle d'Economia, les jornades estrella de l'entitat, també han protagonitzat la presentació de Cañadas. Tornar al model tradicional de les jornades de fa anys, a Sitges, o fer-ho a Barcelona, com en les dues últimes edicions? "I per què no les dues?" Per a la candidata la fórmula ideal és fer dues Reunions del Cercle: unes a Sitges, orientades a la reflexió i l'anàlisi, i unes altres a Barcelona, jornades més curtes, amb més exposició i amb visites de polítics i personalitats. En el primer cas, li tornaria el protagonisme als socis, en el segon cas, "integraria molt més de debat. No podem ser una plataforma on vinguin personalitats a presentar els seus discursos sense donar peu al debat".
Els joves, objectiu compartit
El Cercle ha de ser capaç d'atraure a més joves. I aquest és un objectiu compartit per ambdós candidats. Volen incorporar les seves veus i aprofitar el seu "capital de coneixement". Això no vol dir, però, que no compti amb els socis més antics. "Hem d'escoltar als joves del Cercle i ajuntar-los amb les generacions més sèniors. Acompanyar-los i deixar-los participar" i, alhora, "reconèixer la vàlua dels més veterans". Cañadas vol escoltar totes les veus i, de l'heterogeneïtat, fer-ne una sola veu: "la veu de l'Europa mediterrània".