L'emblemàtic teatre El Molino de Barcelona ha acollit aquest dilluns el primer Summit de Barcelona Oberta, la unió d'eixos comercials turístics de la ciutat. L'objectiu ha estat el d'analitzar l'actual relació entre comerç i turisme per buscar solucions que beneficiïn la ciutat i el seu retail. Enric Truñó, regidor responsable dels Jocs Olímpics de Barcelona 92 i, per tant, una de les personalitats clau per entendre l'auge del turisme a la ciutat, ha reclamat que "20 anys després hem de repensar els instruments amb els que volem fer el turisme de la ciutat".
Per Truñó, "l'objectiu de la política turística ha de ser promoure i preservar el destí. No es pot matar la gallina dels ous d'or ni dir que s'ha d'aturar tot. S'ha de preservar en la seva identitat i la seva qualitat". Alhora, però, també ha evidenciat que "hi ha un problema d'ús a la ciutat, que fa que l'experiència turística sovint tampoc sigui bona".
El paper del lobby hoteler
L'exregidor, que com a consultor també va rebre l'encàrrec de coordinador i dirigir el no reeixit Pla Estratègic de Turisme de la ciutat 2010-2015; ha recordat que "l'Ajuntament va ser generós el 1993 al cedir el pas a Turisme de Barcelona". Truñó ha lamentat l'excessiu pes del "lobby hoteler", evidenciant que "no vas a una ciutat perquè tingui bons hotels. T'interessa la ciutat i després busques l'hotel". Per tot plegat, ha reivindicat que "avui el sector hoteler ha de ser generós amb la resta d'actors del turisme de la ciutat".
Enric Truñó també ha posat de manifest que la situació actual és ben diferent de la prèvia als Jocs Olímpics. I ho és perquè actualment Barcelona ja disposa d'un "producte ben plantejat, amb una bona xarxa hotelera, infraestructures de comunicació, equipaments culturals i de convencions". Per tant, ara toca "atacar la governança". Per fer-ho, aposta per "refundar Turisme de Barcelona, equilibrant-hi la presència política". Sense voler assenyalar ningú, Truñó ha reclamat un "pas endavant de l'Ajuntament. Si se t'escapen els apartaments turístics és que algú no ho ha gestionat bé".
L'exregidor ha constatat que "els últims anys el mercat havia tirat molt i l'Ajuntament i Turisme de Barcelona no se n'havia adonat". Per això reclama la unitat d'una política que, considera, "a vegades és excessivament tàctica i perd visió estratègica. Ho vam tenir pels Jocs Olímpics, i ens convindria tornar-hi".
Truñó assegura que "el lideratge de la ciutat ens correspon a tots i es plasma en l'Ajuntament, que ha d'escoltar la pluralitat de veus". Al capdavall, adverteix, "el win-win no és que tothom ho guanyi tot; i si no pactem estratègies de ciutat, qui més hi perdrà serà Barcelona".
Superar el debat dels llums de Nadal
"Cal superar el debat dels llums de Nadal. Són importants i hi han de ser. No entenem perquè s'han retallat, n'hem perdut entre un 10 i un 12%", ha assegurat Gabriel Jené, director general de La Mallorquina i president de Barcelona Oberta alhora que representant de l'eix comercial Pelai Centre i Plaça Universitat. Jené ha evidenciat que "el cost fix per instal·lar-ho és el mateix, si ho tens menys dies t'acaba costant més".
El representant dels comerciants també ha volgut recordar que l'organització i el cost d'aquests llums recau en els mateixos eixos comercials, "empresaris que la majoria som de proximitat". En aquest sentit, ha denunciat que "les grans cadenes acostumen a ser alienes a tot això. Hi ha empresaris que lideren llistes de Forbes i no contribueixen ni en els llums ni en les quotes dels eixos comercials, que són simbòliques".
Gabirel Jené també s'ha mostrat crític amb la decisió de l'actual consistori municipal de fer l'encesa dels llums de Nadal a la confluència dels districtes d'Horta-Guinardó i Nou Barris, divendres passat. "Independentment que l'acte d'encesa de llums sigui pels ciutadans, mereix que sigui un acte de difusió mundial", ha assegurat. A més, ha afegit que "les grans ciutats amb les que competim ho converteixen en actes d'impacte mundial. Això permet cridar l'atenció del turista a l'inici de la campanya, no per les campanades quan jo no aporta gaire al comerç".
Col·laboració pública i privada
Jené ha destacat que "no pot ser que al centre de la ciutat hi hagi una presència depredadora de grans marques". Al parer dels comerciants, és una amenaça a la diversificació necessària als principals eixos de la ciutat. Alhora, Jené ha reclamat la implantació de sistemes com els BID's (Business Improvement Districts), on els comerços d'una àrea definida pacten increments en els seus impostos a canvi de millores a la zona. "Ens poden ajudar a professionalitzar la gestió dels eixos", ha evidenciat.
Alhora, el representant de Barcelona Oberta ha reclamat definir una bona gestió dels comerços emblemàtics, que vagi més enllà de la protecció arquitectònica. Al seu entendre, també aporten "riquesa comercial i fugir de l'estandardització. Són marques que creen una identitat de ciutat".
Pel que fa a la problemàtica del Top Manta, tot i reconèixer la "complicació social" que hi ha al darrere; Jené ha recordat que "nosaltres som empresaris i això és un problema que ens han de solucionar, especialment en la proliferació de productes il·legals a l'espai públic".
Finalment, ha destacat com inquieten entre els comerciants "els dubtes plantejats al voltant de projectes com el MWC, la Fórmula 1, els Jocs d'Hivern o l'arribada de creueristes". En aquest sentit, i posant sobre la taula també la qüestió dels horaris turístics comercials, Jené ha recordat que "Barcelona és un gran destí de turisme de compres. A partir d'aquí pactem un horari i un espai perquè els greuges siguin els mínims".
Per Truñó, "l'objectiu de la política turística ha de ser promoure i preservar el destí. No es pot matar la gallina dels ous d'or ni dir que s'ha d'aturar tot. S'ha de preservar en la seva identitat i la seva qualitat". Alhora, però, també ha evidenciat que "hi ha un problema d'ús a la ciutat, que fa que l'experiència turística sovint tampoc sigui bona".
El paper del lobby hoteler
L'exregidor, que com a consultor també va rebre l'encàrrec de coordinador i dirigir el no reeixit Pla Estratègic de Turisme de la ciutat 2010-2015; ha recordat que "l'Ajuntament va ser generós el 1993 al cedir el pas a Turisme de Barcelona". Truñó ha lamentat l'excessiu pes del "lobby hoteler", evidenciant que "no vas a una ciutat perquè tingui bons hotels. T'interessa la ciutat i després busques l'hotel". Per tot plegat, ha reivindicat que "avui el sector hoteler ha de ser generós amb la resta d'actors del turisme de la ciutat".
Enric Truñó també ha posat de manifest que la situació actual és ben diferent de la prèvia als Jocs Olímpics. I ho és perquè actualment Barcelona ja disposa d'un "producte ben plantejat, amb una bona xarxa hotelera, infraestructures de comunicació, equipaments culturals i de convencions". Per tant, ara toca "atacar la governança". Per fer-ho, aposta per "refundar Turisme de Barcelona, equilibrant-hi la presència política". Sense voler assenyalar ningú, Truñó ha reclamat un "pas endavant de l'Ajuntament. Si se t'escapen els apartaments turístics és que algú no ho ha gestionat bé".
L'exregidor ha constatat que "els últims anys el mercat havia tirat molt i l'Ajuntament i Turisme de Barcelona no se n'havia adonat". Per això reclama la unitat d'una política que, considera, "a vegades és excessivament tàctica i perd visió estratègica. Ho vam tenir pels Jocs Olímpics, i ens convindria tornar-hi".
Enric Truñó i Gabriel Jené han repassat la relació entre turisme i comerç a Barcelona. PGF |
Truñó assegura que "el lideratge de la ciutat ens correspon a tots i es plasma en l'Ajuntament, que ha d'escoltar la pluralitat de veus". Al capdavall, adverteix, "el win-win no és que tothom ho guanyi tot; i si no pactem estratègies de ciutat, qui més hi perdrà serà Barcelona".
Superar el debat dels llums de Nadal
"Cal superar el debat dels llums de Nadal. Són importants i hi han de ser. No entenem perquè s'han retallat, n'hem perdut entre un 10 i un 12%", ha assegurat Gabriel Jené, director general de La Mallorquina i president de Barcelona Oberta alhora que representant de l'eix comercial Pelai Centre i Plaça Universitat. Jené ha evidenciat que "el cost fix per instal·lar-ho és el mateix, si ho tens menys dies t'acaba costant més".
El representant dels comerciants també ha volgut recordar que l'organització i el cost d'aquests llums recau en els mateixos eixos comercials, "empresaris que la majoria som de proximitat". En aquest sentit, ha denunciat que "les grans cadenes acostumen a ser alienes a tot això. Hi ha empresaris que lideren llistes de Forbes i no contribueixen ni en els llums ni en les quotes dels eixos comercials, que són simbòliques".
Gabirel Jené també s'ha mostrat crític amb la decisió de l'actual consistori municipal de fer l'encesa dels llums de Nadal a la confluència dels districtes d'Horta-Guinardó i Nou Barris, divendres passat. "Independentment que l'acte d'encesa de llums sigui pels ciutadans, mereix que sigui un acte de difusió mundial", ha assegurat. A més, ha afegit que "les grans ciutats amb les que competim ho converteixen en actes d'impacte mundial. Això permet cridar l'atenció del turista a l'inici de la campanya, no per les campanades quan jo no aporta gaire al comerç".
Col·laboració pública i privada
Jené ha destacat que "no pot ser que al centre de la ciutat hi hagi una presència depredadora de grans marques". Al parer dels comerciants, és una amenaça a la diversificació necessària als principals eixos de la ciutat. Alhora, Jené ha reclamat la implantació de sistemes com els BID's (Business Improvement Districts), on els comerços d'una àrea definida pacten increments en els seus impostos a canvi de millores a la zona. "Ens poden ajudar a professionalitzar la gestió dels eixos", ha evidenciat.
Alhora, el representant de Barcelona Oberta ha reclamat definir una bona gestió dels comerços emblemàtics, que vagi més enllà de la protecció arquitectònica. Al seu entendre, també aporten "riquesa comercial i fugir de l'estandardització. Són marques que creen una identitat de ciutat".
Pel que fa a la problemàtica del Top Manta, tot i reconèixer la "complicació social" que hi ha al darrere; Jené ha recordat que "nosaltres som empresaris i això és un problema que ens han de solucionar, especialment en la proliferació de productes il·legals a l'espai públic".
Finalment, ha destacat com inquieten entre els comerciants "els dubtes plantejats al voltant de projectes com el MWC, la Fórmula 1, els Jocs d'Hivern o l'arribada de creueristes". En aquest sentit, i posant sobre la taula també la qüestió dels horaris turístics comercials, Jené ha recordat que "Barcelona és un gran destí de turisme de compres. A partir d'aquí pactem un horari i un espai perquè els greuges siguin els mínims".
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.