La 60a edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, programat del 12 al 16 d’octubre, posa en evidència la recuperació d’aquest certamen, després de dos anys de pandèmia, amb la presència de 200 expositors i 700 embarcacions.
Malgrat el panorama econòmic internacional, el president d’aquest saló, Luis Conde, exhibeix optimisme. Assegura que no només s’ha recuperat aquest certamen firal sinó també el sector nàutic i tot el negoci que es genera al seu voltant. Com a exemple menciona el port esportiu de Palamós, que també presideix, en el qual no queda ni un amarrament lliure en aquests moments.
Pel que fa a la recuperació del sector, Carlos Sanlorenzo, secretari general de l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (Anen), subratlla que surten “reforçats” de la pandèmia. No obstant, reconeix l’existència de “problemes conjunturals” que estan frenant la venda d’embarcacions.
En el primer semestre de 2022 es van matricular 3.552 embarcacions d’esbarjo a l’Estat espanyol quan, en el mateix període de l’any anterior, se’n van inscriure 4.190. Sanlorenzo atribueix aquest descens del 15% exclusivament a les motos d’aigua, de les quals se’n venen menys per problemes de subministrament dels fabricants. Afirma que la venda d’eslores es manté en creixement.
La manca de subministres provoca un descens del 15% en matriculacions de noves embarcacions d’oci, especialment de motos aquàtiques
Si no fos per la manca de subministres i per la “inflació desbocada”, Sanlorenzo insisteix en que estarien en els nivells de vendes de 2019. Afegeix que la guerra a Ucraïna no afecta al sector local de les embarcacions d’oci perquè les seves conseqüències es limiten als grans iots dels magnats russos.
Aquest representant patronal critica la decisió del Govern central d’excloure les embarcacions d’oci de la bonificació del gasoil, una decisió que qualifica de “desencertada”. El Ministeri d’Hisenda només està disposat a considerar certes excepcions pel que fa a l’activitat d’arrendament nàutic.
Copa Amèrica de Vela
El sector confia en que la Copa Amèrica de Vela del 2024, que es disputarà a Barcelona, suposarà un impuls tant pel que fa al negoci com a la difusió de l’oci nàutic. En aquest sentit, Luis Conde recorda que ha assistit a tres edicions de la copa del món de vela -una a San Diego (Califòrnia) i dues a València- i que, per això, pot dir que “anirà bé, serà la bomba, segur”. Pronostica que no serà l’última edició de la copa mundial de vela que aculli Barcelona tot i que aquesta decisió depèn de l’equip guanyador, que és l’encarregat d’escollir la següent seu.
Pel que fa al Saló Nàutic, Conde no creu que els afectin els mals presagis econòmics anunciats a partir de la tardor vinent. Aquesta edició del certamen girarà al voltant de la innovació, la digitalització i la sostenibilitat. Així, el Moll de la Fusta acollirà l’InnovationDock, una exposició a càrrec d’estartups internacionals. Els Molls d’Espanya i Marina Port Vell acolliran una exposició flotant d’iots a motor i catamarans.
El director d’aquest saló, Josep Antoni Llopart, va corroborar que la crisi logística i de subministres els afectava però que estaven decidits a “donar resposta a les necessitats de la indústria i a les demandes dels públics”.
Han posat en marxa la plataforma digital Nautic 6.0 que operarà tot l’any. Oferirà continguts relacionats amb la nàutica mitjançant un podcast, un bloc i un programa de televisió (NauticTV) que s’emetrà a partir d’octubre a NauticalChannel de Movistar+. El nou bloc, amb la capçalera Nautic News, se centrarà en les novetats del sector de l'economia blava i la sostenibilitat.