• Economia
  • Salou: exemple del model turístic del futur

Salou: exemple del model turístic del futur

Formació, digitalització i innovació són els tres eixos sobre els quals s'ha d'impulsar el sector turístic català

Formació, digitalització i innovació són les claus del model turístic del futur de Salou
Formació, digitalització i innovació són les claus del model turístic del futur de Salou
Núria Jacas
Corresponsal de Tarragona
Salou
31 d'Octubre de 2018

Legends of Catalonia. Podria ser el nom d'una sèrie però en realitat és el d'un videjoc, el primer que llança l’Agència Catalana de Turisme en col·laboració amb Sony per impulsar el turisme en Catalunya, que compta amb Carles Puyol, Edurne Pasaban i els germans Roca, i que transcorre en indrets emblemàtics de Catalunya. L'ha presentat aquest dimarts la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, qui ha assenyalat que "la nostra destinació i la nostra indústria turística necessiten utilitzar eines com la intel·ligència artificial, la realitat augmentada, la gamificació o la realitat virtual per diferenciar-se i apropar-se als mercats mundials”. És el que han defensat també aquests dies a Salou, ciutat catalana turística per excel·lència, en què experts del sector han destacat que les claus per garantir un futur òptim del sector turístic són d'una banda, la investigació i la recerca i per altra, una ferma aposta per la innovació i la digitalització. 

 

 

 

 

I perquè l'exemple és Salou? Doncs perquè, segons representants i experts, la vila és un bon exemple del model turístic esperat en un futur no llunyà. La ciutat tarragonina, escollida per ESADE i CaixaBank Hotels&Tourism per acollir una jornada sobre innovació turística en què hi han participat representants de diversos organismes i entitats del sector, és "destinació pionera", segons el seu alcalde, Pere Granados. En la seva intervenció, Granados ha reconegut que un dels reptes més importants que afronta és desenvolupar una destinació responsable i sostenible des del punt de vista social, mediambiental i econòmic, sent tot això perfectament compatibles amb la rendibilitat i els balanços de negoci. És a dir, que el full de ruta de Salou és tenir "un turisme de qualitat i sostenible".

Per la seva part, el director de l'Institut Tecnològic Hoteler CEHAT, Àlvaro Carrillo, ho té clar: "Salou ofereix servei, qualitat i marca". Segons ell, la vila té la grandíssima sort de conèixer els seus turistes i això fa que molta part de la feina ja la tingui feta. "Salou és un destí amb un caràcter molt marcat i especial i ara l'única feina que li caldria fer és aconseguir que l'experiència dels turistes fos única i més personalitzada", afegeix.

Però què més té Salou? En l'acte s'han presentat també dos informes, Perspectives de l'economia espanyola i del sector turístic, de la mà d'Anna Campos, economista de CaixaBank Research, i Principals preocupacions del sector turístic català, anàlisi i propostes, d'ESADE-CaixaBank Hotels&Tourism, i elaborat per Josep Francesc Valls, catedràtic del departament de Marketing ESADE i director de l'Aula Internacional d'Innovació Turística.

Antón: "El full de ruta del turisme de Salou ha de ser digitalització, formació, innovació i tenir molta capacitat de conversió i d'adaptació"

I en la mateixa línia opina Salvador Antón, catedràtic de la Facultat de Turisme i Geografia de la Universitat Rovira i Virgili, quan ha expressat que "el full de ruta de Salou ja està molt marcat" i sap el que ha de fer. Anton però ha puntualizat que "aquest fet no el pot despistar i per tant, han de seguir apostant per la digitalització, la formació, la innovació i tenir molta capacitat de conversió i d'adaptació". En la mateixa línia, Campos ha afegit  que "amb l'anàlisi del big data s'ha demostrat que estem davant d'una enorme finestra de coneixement" i que, amb una bona anàlisi, es pot arribar a detectar tendències del futur.

Claus de futur pel sector turístic mediterrani

Bon exemple d'aquest fet és l'experiment que es va dur a terme des de CaixaBank Research analitzant les dades massives extretes de totes les màquines de pagament electrònic de CaixaBank de la Costa Daurada.

Salou

Alguns dels resultats van ser que un 40% dels pagaments de Salou i Miami Platja es van realitzar amb targetes de crèdit estrangeres; Cambrils contenia un gran volum de pagaments de turistes belgues i La Pineda, de russos; a Salou, per exemple, de cada 100 euros gastats, 28 euros es destinen a hotels. Altra conclusió a destacar és que els russos fan una despesa molt elevada en moda i els britànics i nòrdics, en oci.

A la Costa Daurada, els russos fan una despesa molt elevada en moda i els britànics i nòrdics, en oci 

En aquest sentit, Anton ho té clar: "Per millorar necessitem informació precisa i detallada, com la que ens aporta el big data, per exemple. Doncs apostem per innovar i digitalitzar el sector i així podrem prendre decisions amb visió de futur". La informació també és un valor afegit per a Patrick Torrent, director executiu de l'Agència Catalana Turisme, qui ha comentat que "hem de ser capaços d'analitzar bé les dades i tenir capacitat de reacció com per exemple, les formes de consumir dels clients". En aquesta línia també s'ha apuntat Granados, qui ha afirmat que "si l'objectiu és una gestió intel·ligent, eficient i responsable del turisme, la transformació digital és un element imprescindible per a les nostres empreses i destinacions per crear un entorn innovador". I Àlvaro Carrillo ha expressat també que "si ho fem bé, ara tenim les eines i una gran oportunitat per definir i conèixer quin tipus de turisme volem tenir".

Per últim, el director general del Grup Costa Brava Centre, Martí Sabrià, ha enumerat altres factors claus pel futur del sector, com són millores de les infraestructures i dels serveis dels municipis –que passen per apostar per un elevat grau de personalització cap al turista– i aprofitar els recursos naturals que ens proporciona el territori. Sabrià opina que "el salt qualitatiu no passa només amb millorar les infraestructures, sinó també fent-ho amb els serveis, el tracte, les personalitzacions, etc. Hem d'aconseguir un tracte més directe amb el turista".