• Economia
  • Sangria i còctel negre d’estiu: tradició de proximitat?

Sangria i còctel negre d’estiu: tradició de proximitat?

J. García Carrión, productor de Don Simón i Hacendado, lidera un mercat amb una presència gairebé nul•la de marques catalanes

Trobar sangria i còctel negre d'estiu de km 0 és una tasca difícil | Pixabay
Trobar sangria i còctel negre d'estiu de km 0 és una tasca difícil | Pixabay
Barcelona
21 d'Agost de 2019

A les clàssiques preguntes de “Coca-Cola o Pepsi?”, “Nutella o Nocilla?”, “síndria o meló?”, hi podríem afegir una altra: “Sangria o còctel negre d’estiu?”. El mal anomenat tinto d’estiu competeix directament amb la barreja de vi amb fruites com el préssec o la poma com a begudes tradicionals dels àpats d’estiu, un dur competidor que el supera de lluny. Segons els últims estudis de l’Observatori del Mercat del Vi, el consum de sangria supera per 15 punts el còctel negre d’estiu, però tots dos presenten uns creixements similars: entre el 2% i el 4% anual en els últims cinc anys. Però més enllà de triar un o altre, hauríem de saber escollir aquells que es fan amb un vi de proximitat com a base. A Catalunya, un producte vinícola de quilòmetre zero és apostar per qualitat.

 

Un lideratge en solitari

La companyia líder del sector és J. García Carrión (Múrcia) amb una facturació anual de 930 milions d’euros al sector del vi, i amb increments del 30% per any pel que fa a la venda d’aquestes dues begudes elaborades amb vi i sota la marca Don Simón. El consum intern és una pota clau de l’estratègia de negoci, però la internacionalització de la sangria i el còctel negre d’estiu han ajudat a desestacionalitzar-lo i a impulsar les vendes.

Les vendes de sangria i còctel negre d’estiu de J. García Carrión creixen un 30% anualment

El següent al rànquing és Félix Solís Avantis (Ciutat Real) amb 300 milions d’euros facturats amb tots els seus vins, seguit de la francesa Pernod Ricard Bodegas amb 1.421 milions d’euros. El distribuïdor de marques com Chivas, Beefeater o Havana Club extreu la major part del seu benefici d’aquestes begudes alcohòliques, mentre que les vendes de productes vinícoles el deixen en tercer lloc a la llista d’empreses. El següent, tal com apunta l’estudi de l’OMV, és Vicente Gandía (València). La seva estratègia també ha estat ampliar l’oferta del mercat amb begudes alcohòliques a base de vi de diversos sabors.

 

Don Simón, la marca blanca de Mercadona

Comprar una sangria o un còctel d’estiu de marca pot suposar un cost d’entre 2 i 10 euros, tot dependrà del nom del productor i de l’origen de la matèria primera. Les begudes més venudes a les grans superfícies, segons fonts diverses del sector, són les de marca blanca i les de Don Simón i La Casera, per la seva tradició a les llars de l’Estat espanyol.

J. García Carrión, amb Don Simón i Hacendado, és el líder al mercat

D’entre les marques pròpies de les cadenes de supermercats, destaquen Mercadona i Lidl pel seu volum de vendes. Els establiments valencians comercialitzen unes begudes alcohòliques amb la línia Hacendado que estan elaborades per J. García Carrión i Sandevid, mentre que els alemanys distribueixen sota la marca Conde Noble, de qui no s’especifica res més que el fet de ser produïda a Espanya.

Per trobar una sangria o un còctel negre d’estiu català cal anar a bodegues o vinoteques. Aquests espais especialitzats poden oferir les novetats de petits productors que s’atreveixen amb aquestes begudes alcohòliques, menys típiques al territori. Tot i això, caldrà estar atents a l’evolució del mercat per saber si el vi de Catalunya se suma a la moda de nous sabors i productes gurmet per atraure les generacions més joves i captar el recent interès del client estranger.