• Economia
  • Dia 40: Un Sant Jordi diferent però igual

Dia 40: Un Sant Jordi diferent però igual

Ganyet explica com es va gestar #LlibreriesObertes i quins són els resultats

Un Sant Jordi inèdit pel confinament. | ACN
Un Sant Jordi inèdit pel confinament. | ACN
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa
Etnògraf digital
Barcelona
24 d'Abril de 2020

Un Sant Jordi diferent —no s’ha dit mai— i nogensmenys Sant Jordi amb les llibreries obertes, també de manera diferent. La diada d’aquest any per a mi, els meus companys de Mortensen i la cooperativa Som* va començar avui fa tot just un mes i una setmana amb una idea boja: muntar una plataforma en línia per ajudar les llibreries a vendre els 30.000 llibres que es venen a tot el país en un dia de vendes.

 

"Sant Jordi va començar amb una idea boja: muntar una plataforma en línia per ajudar les llibreries a vendre els 30.000 llibres que es venen a tot el país en un dia"

Cada dia que triguéssim en posar el web en línia era un dia menys que teníem per assolir l’objectiu, i cada dia més de confinament feia el projecte més necessari. La pressió inicial va ser gran però malgrat tot vam acomplir el primer objectiu de sortir un mes clavat abans de Sant Jordi. L’estructura d’e-commerce necessària per la campanya i la seva comunicació es va muntar en menys de cinc dies.

 

Amb un “mínim producte viable” vam sortir en cap de setmana sense fer massa soroll; si fóssim una startup en diríem un “soft lauch”. La curiositat, l’acollida per una part del sector (i la crítica d’una altra) i la poca feina de la premsa cultural aquells primers dies sense esdeveniments va garantir una cobertura mediàtica de sortida prou gran com per generar tracció. En poc més de 24 hores la campanya va sumar més de 250 llibreries associades i va vendre més 1.000 llibres. Al cap de tres dies s’havien doblat les vendes i 280 llibreries ja hi estaven adherides. Arribava l’1 d’abril i les vendes pujaven a 3.000, una bona xifra si pensem que aquestes vendes no s’haguessin fet mai o haguessin anat a Amazon, però un escàs 10% de l’objectiu que ens havíem proposat.

"En poc més de 24 hores la campanya va sumar més de 250 llibreries associades i va vendre més 1.000 llibres"

Ahir dia de Sant Jordi es va arribar als 45.000 llibres venuts, superant en 15.000 l’objectiu inicial. Fent números i comptant que de mitjana un llibre surt a 18 euros el volum de negoci que les llibreries han generat amb les portes obertes és ja de 800.000 euros. El proper objectiu és el milió, un milió del que el 100% és per les llibreries ara mateix. 

Un Sant Jordi diferent als altres per com hem comprat el llibre però semblant en què els llibres que hem comprat per Sant Jordi tampoc no els llegirem.