• Economia
  • Seafood, la fira del peix que Barcelona va atraure a foc lent

Seafood, la fira del peix que Barcelona va atraure a foc lent

El saló aterra de Brussel·les a la capital catalana a l'abril del 2021 i s'espera que tingui un impacte econòmic d'uns 100 milions d'euros

Constantí Serrallonga, director general de la Fira de Barcelona, i Liz Plizga, vicepresidenta de Diversified Communications, durant la presentació de Seafood Expo 2021
Constantí Serrallonga, director general de la Fira de Barcelona, i Liz Plizga, vicepresidenta de Diversified Communications, durant la presentació de Seafood Expo 2021
Margalida Vidal / Aiats Agustí
Barcelona
14 de Novembre de 2019

En cert moment abans que el MWC aterrés a la capital catalana, la Fira de Barcelona va virar en la seva estratègia i va abraonar-se a la caça major. Els departaments encarregats de buscar fires que potencialment poguessin venir als pavellons de Montjuïc i Gran Via preparaven la batuda. O en aquest cas l'arpó. Els resultats ja els coneixem: la fira més gran del sector del peix, Seafood Expo, arribarà a Barcelona l'any 2021. Se situarà entre un dels cinc esdeveniments més importants per a la Fira de Barcelona i es calcula que tindrà un impacte econòmic d'uns 100 milions d'euros per a la capital catalana. 

Ho ha anunciat Constantí Serrallonga, director general de la Fira de Barcelona, durant la presentació de la fira. "Figurarà en el top 5, però encara no estem en condicions d'assegurar quin número ocuparà", ha indicat. Per davant hi ha salons com el Mobile World Congress -el major- i Alimentaria. "La nostra idea és quedar a Barcelona a llarg termini", ha afirmat Liz Plizga, vicepresidenta del grup organitzador, Diversified Communications. 

La fira arriba a Barcelona per créixer. Se celebrarà al recinte de Gran Via entre els dies 27 i 29 d'abril del 2021 i calculen que hi assistiran entre 29.000 i 30.000 professionals de 155 països diferents, i més de 2.000 empreses provinents de 89 països.       

El peix és la commodity alimentària més exportada del món per valor de 135.000 milions d'euros i Seafood Expo es declara l'esdeveniment més gran del món d'aquest sector. És per això que Serrallonga s'ha mostrat "satisfet", tot i que ha admès que és "un gran repte" per a la Fira. Ha destacat que l'entitat ja té experiència en el sector de l'alimentació, amb fires com Hostelco i el Fòrum Gastronòmic -que se celebra a Barcelona per primera vegada aquest novembre-, a més d'Alimentaria. 

Seafood Expo se celebrarà al recinte de Gran Via del 27 al 29 d'abril del 2021 i es calcula que hi assistiran entre 29.000 i 30.000 professionals

Per què Barcelona?

La propera edició de Seafood Expo -entre el 21 i el 23 d'abril de l'any que ve- serà l'última que acollirà Brussel·les. "Vam considerar com a opció per mudar-nos totes les grans ciutats d'Europa, però Barcelona era la que més encaixava a tots  els factors que vam analitzar", ha explicat Plizga. El procés per triar el nou emplaçament de Seafood va ser "rigorós" i entre les variables que s'han tingut en compte la vicepresidenta de Diversified Communications ha destacat la "infraestructura hotelera i la quantitat de vols directes".

El preu hoteler ha tingut una forta influència en la decisió de traslladar el saló. Fonts coneixedores afirmen que la Fira ha arribat a un acord amb el sector hoteler per contenir els preus de manera raonable.

Però allò que més punts va fer guanyar a la capital catalana va ser l'efecte crida: "La ciutat està acostumada a rebre esdeveniments de gran envergadura, com el Mobile World Congress; per tant, és la localització correcta per a Seafood", ha conclòs Plizga. La capacitat de convicció de la Fira ha influït molt. Segons la vicepresidenta de l'empresa organitzadora, "ens proporciona les condicions necessàries per modernitzar-nos". La cutura gastronòmica de Barcelona ha estat un altre factor secundari que ha influït en la decisió final.  

Tot i que no ha volgut especificar quants anys de contracte han signat Diversified Communications i la Fira de Barcelona, el fet que en 27 anys que fa que va celebrar-se la primera edició del saló mai no hi ha hagut un canvi d'ubicació dóna algunes pistes. Amb una negociació tan llarga com aquesta, la situació política a Catalunya no ha afectat els plans de l'organització. "Les protestes no han tingut un impacte en el normal funcionament de les empreses a Barcelona i, a més, veiem un gran compromís per garantir la seguretat", ha indicat Plizga. De fet, ha explicat que a Brussel·les van seguir endavant amb l'edició de Seafood de l'any 2016 tot i que feia només cinc mesos que hi havia hagut l'atemptat terrorista al metro: "A totes les ciutats passen coses".    

15 anys de feina

En la seva estratègia d'atraure salons estrangers, la Fira de Barcelona ja fa 15 anys que treballa en identificar fires que poguessin estar potencialment interessades a venir a Catalunya. L'ISE d'Amsterdam i el Seafood de Brussel·les són dos exemples. En ambdós casos les fires naixen en ubicacions geogràficament properes a França i Anglaterra, ben connectades amb Europa. Però avui dia la ubicació ja no és un problema, perquè les connexions aèries han crescut arreu. El que necessiten aquestes fires són recintes més grans i ciutats amb més capacitat d'acollida, dos factors que Barcelona compleix indiscutiblement. I els encarregats de la Fira han visitat els directius d'aquestes fires cada any per fer-los-ho saber.

El preu hoteler ha tingut una forta influència en la decisió de traslladar el saló a Barcelona i la Fira ha arribat a un acord amb el sector per contenir els preus

De fet, en el transcurs d'aquests anys de negociació, els responsables d'organitzar la fira Seafood a Brussel·les van fer una incursió temporal a Barcelona, com a camp de proves. De la mà d'Alimentaria Exhibitions (quan la Fira posseïa el 50% de l'empresa), l'octubre de l'any 2012 Barcelona va acollir la versió mediterrània de la fira que se celebrava a Brussel·les amb 300 expositors.

Fonts coneixedores de la Fira expliquen a VIA Empresa que en les dues ciutats europees, els preus hotelers han escalat fins a cotes abusives i, a més, els seus recintes firals no han satisfet les seves necessitats de creixement d'espai. Si bé la fira de Brussel·les ha anat ampliant les seves instal·lacions, no ha pogut retenir el millor saló que tenia.

Producte i processament

Diversified Communications, l'empresa amb seu a Portland responsable de l'organització del Seafood, celebra també aquest certamen als Estats Units i Àsia, així com altres fires punteres en sectors com el de l'alimentació orgànica, reciclatge, cannabis, floricultura o farmàcia.

L'edició de Barcelona comptarà amb dues parts: la principal estarà enfocada en el producte i el Seafood Processing Global mostrarà als visitants diversos aspectes del processament de productes del mar. Això vol dir que entre les empreses expositores n'hi haurà d'especialitzades en materials i equips d'envasat, refrigeració i congelació, control d'higiene i garantia de qualitat. L'esdeveniment també acollirà uns premis, que reconeixeran els millors peixos i mariscos que es presentin. Un guardó serà per al millor producte per a minorista i l'altre per al de més qualitat per al sector horeca.