El titular ho diu pràcticament tot: De la Casa Seat a la Casa Reial contra Seat a Catalunya. Anem, però, per parts. Peça a peça. Retrovisor, motor i gas!
Aquesta setmana (quasi) nadalenca, l'automobilística ha volgut fer el seu particular "tribut" a Barcelona anunciant que la Casa Seat obrirà les seves portes entre Passeig de Gràcia i La Diagonal durant el primer trimestre de 2020. 4 plantes i 2.600 metres quadrats. El nom no està escollit a l'atzar, surt de la inspiració d'altres grans cases que han marcat la història de la capital catalana com la Casa Batlló o la Casa Milà. Si s'ha d'agafar embrenzida, val més que sigui amb Gaudí!
La Casa Seat tindrà una mica de tot: restauració, espai de treball obert per a projectes innovadors, un auditori, activitats de cultura urbana, sostenibilitat, disseny, tecnologia i empresa. I no hi faltarà tampoc la seva visió sobre la mobilitat del futur! Un futur, en el qual, experts com el president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya, Josep Maria Vall, augura que "es compraran quilòmetres" més que cotxes. O encara més: es compraran quilòmetres com megabits o connexions.
Luca de Meo: "Barcelona és la casa de Seat des de la seva fundació el 1950"
Tornem al cotxe que ens toca. "Barcelona és la casa de Seat des de la seva fundació el 1950", assegurava Luca de Meo com a president de l'automobilística. Almenys, fins que Renault no decideixi el contrari amb una oferta irrebutjable i és que l'empresa francesa té previst incorporar De Meo al seu equip com a director general abans que acabi el 2019. Queden molts pocs dies, però Le Parisien diu que la decisió ve del president de Renault, Jean Dominique Senard, després de la sortida de Thierry Bolloré a l'octubre. La Vanguardia publicava que Seat assumeix la marxa de Luca de Meo a la cúpula de Renault i el New York Times citava la seva informació.
El cert és que el Peu de Pàgina que ens ocupa va més enllà de Luca de Meo, Seat o Renault. El mateix dia que es feia pública la Casa Seat, el president del comitè de Seat, Matías Carnero, assistia a la comissió d'investigació del 155 al Parlament i confirmava "pressions" per trasllar la seva seu social fora de Catalunya després del referèndum de l'1 d'Octubre. De qui? Carnero insinuava, però no rematava. En concret, Carnero apuntava a l'entorn de la Casa Reial, però negava que el rei Felip VI ho hagués demanat personalment.
"Mai he dit això. Que el Rei truqués directament a Seat", insistia. Llavors, qui va trucar o qui va pressionar? Carnero donava un pas més endavant i revelava que van ser advertits en un acte de la Casa Reial en motiu del 12 d'octubre del 2017 on es va comentar la situació de Seat. Sí, parlant de Seat el Día de la Hispanidad. "Va ser un acte on hi van assistir alguns membres del Consell d'Administració de Seat, entre els quals l'exlíder del PP Josep Piqué. A partir d'aquí cadascú pot fer les seves interpretacions", explica.
Carnero: "Va ser un acte de pressió. Què pinta parlar de Seat en un acte de la Casa Reial? No li veig sentit"
Més enllà d'exlíder del PP a Catalunya o ministre de confiança de José Maria Aznar, Piqué també ha estat president de Vueling i conseller delegat i vicepresident segon d'OHL. També forma part del consell d'administració de Seat presidit per Herbert Diess. "Va ser un acte de pressió. Què pinta parlar de Seat en un acte de la Casa Reial? No li veig sentit", reconeix Carnero. I detalla que diversos directius de Seat volien marxar de Catalunya després del discurs reial del 3 d'Octubre, però afegeix que "la pressió social" i Luca de Meo van aconseguir que la seu social no es traslladés.
I mentrestant, Seat ha seguit al seu ritme, de rècord en rècord. Tant és així que l'automobilística ja ha aconseguit un nou rècord superant totes les vendes del 2018 un mes abans de tancar el 2019. 542.800 vehicles versus 517.600 vehicles. "El context econòmic desafiant no ha frenat el nostre segon rècord consecutiu i aconseguir un creixement de doble dígit", explica el vicepresident comercial de Seat i CEO de Cupra, Wayne Griffiths. I Seat segueix confiant en Martorell com a passaport mundial cap a la innovació, tal com va explicar la companya Marta Escobar Martí durant el primer Innovation Day.
Tota decisió té les seves conseqüències. Seat s'ha quedat i Carnero recorda que al desembre de 2017 es va notar un petit descens en les vendes després de "la brutal campanya de comentaris en xarxes socials i mitjans de comunicació". Alhora, el president del comitè d'empresa recorda que el llançament del nou Seat Tarraco es va aturar "un parell de mesos" per evitar el boicot de la resta de l'Estat per tenir un nom made in Catalunya. I sobre els recents talls de carreteres? "S'han tret moltes coses de context. Que es traslladi la planta és impossible", sentencia Carnero. Això sí, amb un risc final: "Que Volkswagen no t'assigni nous models per la conflictivitat a Catalunya".
De Meo: "Alguns creuen que la meva feina consisteix a anar a Alemanya a pidolar inversions, quan la realitat és que allò que s'inverteix a Seat es genera aquí, aquesta empresa s'autofinança des de fa quatre anys"
Fa tot just un mes, Foment del Treball distingia Luca de Meo amb la medalla d'honor a l'Empresari de l'Any pel seu lideratge al capdavant de la companyia en plena transformació digital del sector. Entre les seves grans fites, se li reconeix haver posicionat Seat com una de les marques que més creix a Europa i líder en vendes del sector a Espanya amb "un ferm compromís amb Barcelona". L'automobilística amb seu a Martorell genera 15.000 llocs de feina directes i més de 100.000 llocs indirectes, aporta el 0,8% del PIB del conjunt de l'Estat espanyol, representa el 3% de les exportacions i és el primer inversor industrial en recerca, desenvolupament i innovació d'arreu d'Espanya.
"Seat viu el millor moment des de la seva creació", assegurava De Meo durant l'entrega del premi. Nota a banda mereix les respostes del màxim de responsable de Seat en una entrevista a La Vanguardia on assegurava que "mentre [la protesta al carrer o el tall de carreteres] no impacti a la nostra operativa no tinc res a dir ni a decidir. Perquè m'estimo molt a Catalunya i a Barcelona... Allò que ens inquieta no és que es s'aturi el país, sinó que perquè es talli una carretera haguem de parar la planta".
Encara més: "Alguns creuen que la meva feina consisteix a anar a Alemanya a pidolar inversions, quan la realitat és que allò que s'inverteix a Seat es genera aquí, aquesta empresa s'autofinança des de fa quatre anys". "La meva feina és demostrar que no passi res operativament, però si això segueix, el grup té altres opcions, disposa de plantes en pràcticament tots els països d'Europa. Aquesta és la meva por. No és una queixa ni una advertència, sinó un estat d'ànim", va concloure.