• Economia
  • El sector agroalimentari exhibeix múscul (i xifres) a Alimentaria 2024

El sector agroalimentari exhibeix múscul (i xifres) a Alimentaria 2024

La tercera fira més important de Catalunya culmina un primer trimestre de grans congressos, enmig d’un context reivindicatiu i transformador

Alimentaria&Hostelco 2024 creix amb la seva edició més internacional | ACN
Alimentaria&Hostelco 2024 creix amb la seva edició més internacional | ACN
Barcelona
18 de Març de 2024
Act. 18 de Març de 2024

Tret de sortida a una nova edició "històrica" i internacional d'Alimentaria & Hostelco, que ocupa els set pavellons de la Fira de Barcelona i rep amb els braços oberts els nombrosos asiàtics aplegats a les instal·lacions, després de les restriccions per la covid-19 dels últims anys. Amb gran presència institucional i empreses punteres de l'agroalimentació, es tracta de la tercera fira més important de Catalunya, després del Mobile World Congress (MWC) i l'Integrated System Europe (ISE), celebrats el febrer i gener d'enguany respectivament. Una Alimentaria 2024 de rècord que preveu rebre més de 100.000 visitants provinents de 120 països, més de 3.200 empreses expositores i que té un impacte econòmic de 200 milions d'euros. El context de la fira? Reivindicatiu i transformador. La protesta dels agricultors des de fa un mes com a rerefons, noves eleccions catalanes i europees en poques setmanes, l'escalada de preus dels aliments i la intel·ligència artificial que ho eclipsa tot.

Només entrar a Alimentària és evident que el focus és internacional, tot i que la llengua catalana regna a tots els pavellons, mentre que al MWC 2024 era molt més difícil d’escoltar. Alimentaria & Hostelco és la fira líder del sector a Espanya, al top 3 d'Europa i al top 5 del món; el marcat accent internacional d'aquesta fira ve amb una gran notícia: la tornada de la Xina i Hong Kong a la fira, com vam anunciar fa una setmana. “Teníem ganes de venir”, confessen membres del gegant asiàtic Liu Pan Shui Mei Wei Yuan Food a VIA Empresa. Tenen un dels productes més picants del saló: pebrot amb xilli, no apte per tots els paladars i un producte comú a la Xina. Això sí, detallen que, així com els coreans aprofiten per quedar-se més dies de turisme, ells “no venen per oci, només negocis perquè volen anar per feina”. “Vam arribar ahir i dijous ja tornem a marxar”. L’objectiu: expandir-se per Europa.

Alimentaria compta amb 100.000 visitants de 120 països i amb un impacte econòmic de 200 milions d’euros

Després dels xinesos, els estands més grans del saló pertanyen als catalans, els italians i també els andalusos. Actualment, hi ha convidats al congrés 2.200 compradors forans que ja han tancat 13.500 trobades. I atenció als noms propis anunciats: el xef Ferran Adrià; el doctor Walter Willet (Harvard), autoritat mundial en alimentació i salut pública, i l'expert en innovació alimentària Màrius Robles.

A l'Horeca Hub es mostraran les últimes tendències gastronòmiques de la mà de xefs com Joan Roca, Quique Dacosta, Oriol Castro, Eduard Xatruch, Elena Arzak, Diego Schattenhoffer, Ramon Freixa, Álvaro Salazar, Xavier Pellicer o Rafa Zafra.

Els concursos: un clàssic d’Alimentària

Congressites entrant al saló Alimentaria | ACN
Congressistes entrant al saló Alimentaria | ACN

Un dels esdeveniments més esperats d'enguany té a veure amb els concursos. Fins a l'últim dia no es donarà a conèixer el millor cambrer o cuiner, però sí que al primer dia es donarà a conèixer els premis Innoval en què es reconeix els productes més innovadors. També es reconeixerà la millor pizza napolitana, els millors productes ecològics, les startups i les millors innovacions en la restauració.

Si per alguna cosa es caracteritza Alimentaria & Hostelco és perquè hi ha espais i representació per a tothom. L'oferta es divideix en 13 sectors especialitzats en carn i derivats, lactis, conserves, restaurants, aperitius i dolços, productes gurmet, ecològics, cafeteria, fleca i pastisseria, les tendències com els aliments proteics i una mostra de l'oferta internacional. També hi ha un espai amb la representació de tots els territoris d'Espanya, per a l'equipament de la indústria, els premium i per als grocery foods, amb presència de les grans marques. I amb emblemes reconeguts com Valls Companys, Bon Àrea, Argal, Adam Foods, Costa Foods Group, Unilever, Coca-Cola, Aneto, Casa Tarradellas, El Pozo, Noel Alimentaria i Nestlé.

Com a curiositat, al congrés hi ha un espai per provar els millors olis d’oliva del món. És un tast de pa amb oli de tota mena i procedència. I la part que més encuriosits ha aplegat, sobretot catalans: “No vull ni imaginar-me el preu d’aquest oli, si al supermercat pago més de vuit euros”, expliquen diverses assistents amb humor.

Els treballadors de Danone diuen “prou”

Treballadors de Danone protesten a les portes del saló Alimentaria | ACN
Treballadors de Danone protesten a les portes del saló Alimentaria | ACN

Des de primera hora del matí i a fora de Fira de Barcelona hi ha hagut nombrosos treballadors de Danone, vestits amb armilles grogues, que reivindiquen que s'aturi l'acomiadament de 157 empleats que es preveu a la fàbrica de Parets del Vallès. De fet, la multinacional francesa ha proposat el trasllat del 90% de la producció, que assumia la factoria de Parets del Vallès, a la planta situada a Aldaia (València). La companyia assegura que es tracta d'“un procés de reindustralització i racionalització de la fàbrica”.

Treballadors de Danone de la fàbrica del Vallès: “més Fageda i país i no tant Danone”

La decisió, segons CCOO, s'ha pres des de Danone Iberia per produir marques blanques. “No poden deixar la fàbrica a les mans d'una altra empresa per produir marques blanques. El que han de fer és potenciar i mantenir la producció a Parets del Vallès”, detallen a VIA Empresa, i recorden els 22,7 milions d'euros en inversions el darrer any i mig. També aprofiten per criticar l’estand de la companyia a dins del saló, que és un dels més grans i notoris, i reivindiquen amb ironia “més Fageda i país i no tant Danone”. Aquest dilluns, el comitè d’empresa i la direcció es reuneixen al Departament de Treball per intentar acostar posicions.

La intel·ligència artificial i els aliments funcionals, cap de cartell

Xai vegà, costelles enriquides amb Omega 3 i vitamines gràcies a la tecnologia 3D, i una cervesa sense alcohol i amb proteïnes concebuda per a la recuperació muscular són algunes de les protagonistes d’aquesta edició.

I amb robots, però amb moltes més aplicacions, la IA ha desembarcat a l'alimentació. S'exhibeixen, per exemple, forns que utilitzen la IA per aprendre de l'usuari i refrigeradors que refreden begudes a -10 graus centígrads sense que es congelin. També es pot visitar un restaurant gestionat amb aquesta tecnologia, des de la reserva fins a la realització de la comanda i la producció a la cuina.