Xifres històriques de la nova edició de l'Integrated Systems Europe (ISE) a Barcelona, el congrés audiovisual més gran del món que torna a fer de Catalunya el centre mundial de l'audiovisual durant aquesta setmana. I amb ell, un impacte notori a un sector en auge des de fa anys: l'audiovisual català. De fet, un estudi d’Acció i el Clúster Audiovisual de Catalunya xifra en 4.000 les empreses que es dediquen a l’àmbit audiovisual al país -un 8,3% més respecte l’any passat- i són responsables de més de 37.000 llocs de treball. La gran majoria d'elles són pimes (98,6% del total) i a resta són filials d'empreses estrangeres. I el més interessant: una facturació agregada de 7.566 milions d’euros (un 6,9% més que l'any passat).
Per volum de negoci, destaquen, en primer lloc, les empreses catalanes que es dediquen al desenvolupament i producció audiovisual (productores de cinema i televisió, videojocs, experiències immersives, serveis de producció i postproducció i platós), amb el 48,3% de la facturació de tot el sector i el 40,5% del nombre d’empreses. A continuació destaquen les especialitzades en publicitat i comunicació (que generen el 41,6% del volum de negoci del sector i el 53% del nombre d’empreses) i les que es dediquen a la distribució, ràdios i televisions (que representen el 10,1% de la facturació i el 6,2% d’empreses del sector).
Qui inverteix a Catalunya?
En aquests moments, Catalunya és la desena regió a escala internacional en nombre de projectes d’inversió estrangera del sector audiovisual i la cinquena a la Unió Europea. Per països, els Estats Units, el Regne Unit, França, Suècia i Alemanya són els cinc territoris que més han invertit els darrers cinc anys a Catalunya. Segons l’informe, es valora especialment la capacitat per atraure i captar talent qualificat, l’existència d’un clúster sectorial de referència, la proximitat al mercat i als consumidors, així com l’ecosistema tecnològic i innovador existent.
L’informe destaca actius de Catalunya en aquest sector com la celebració de l’ISE, el congrés més important del món d’aquest àmbit, la presència de centres tecnològics i de recerca especialitzats en l’audiovisual com el Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra, el CVC, i2CAT o Eurecat, així com infraestructures com el Parc Audiovisual de Catalunya a Terrassa, el Neàpolis de Vilanova i la Geltrú, el centre Roca Umbert de Granollers i el TecnoCampus de Mataró.
Catalunya és la desena regió a escala internacional en nombre de projectes d’inversió estrangera del sector audiovisual i la cinquena a la Unió Europea
És just la presència d’infraestructures que, Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya, té clar que “és l’aspecte a millorar del sector audiovisual”. “Tenim talent, teixit empresarial potent que abraça les noves tecnologies i necessitem unes infraestructures en les quals es pugui treballar amb grans produccions i darrers equipaments”. D’aquí el naixement d’un projecte promogut pel Govern, el Catalunya Media City, que preveu construir una gran infraestructura audiovisual a les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs que exercirà com a vaixell insígnia del sector audiovisual. El pla del Govern és acabar-lo l’any 2030.
El document també subratlla el talent -actualment hi ha més de 12.000 persones matriculades en màsters i graus relacionats amb el sector- i que Catalunya s’ha consolidat com un dels hubs de startups més desenvolupats d’Europa. A hores d’ara ja hi ha 235 startups del sector audiovisual, un 85% més que el 2018.
Els catalans que participen en l’ISE 2024
"Estem creixent, consolidant i madurant aquest ecosistema", ha destacat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, durant la inauguració de l’ISE 2024, un saló que, ha afegit, "ens ajuda d'una manera molt decisiva". Per Torrent, la inversió estrangera, els projectes propis i la posada en comú dels ecosistemes català i internacional ajuda a posar Catalunya "al mapa" i constitueix un "punt de trobada". "Hi ha empreses de tot el món que coneixen iniciatives catalanes i d'aquí en sorgeixen negocis, joint ventures i projectes comuns que fan escalar i créixer aquestes empreses catalanes", ha assenyalat el conseller, que ha ressaltat el llegat que deixa el saló i l'"enfortiment" de l'ecosistema català.
Aquest 2024, 80 empreses i entitats catalanes participen amb estand a l’ISE. Segons càlculs d’Acció, es tracta d’un 10% més que l’edició anterior, una xifra que situa Catalunya com el 5è territori amb més companyies i entitats que participen en el congrés. Del total d’empreses catalanes, 30 estan ubicades al pavelló de la Generalitat de Catalunya.
Les empreses catalanes portaran a terme 1.000 reunions que potencialment es transformaran en un volum de negoci d'entre 2 i 2,5 milions d'euros
A més, de les companyies catalanes que accedeixen al congrés de la mà de la Generalitat (és a dir, que participen dins del pavelló de Catalunya, que també serà un 63% més gran en superfície) portaran a terme al voltant de 1.000 reunions que potencialment es transformaran en un volum de negoci d'entre 2 i 2,5 milions d'euros els pròxims anys.
Com a exemple, han compartit espai en aquest pavelló d’uns 650 metres quadrats de superfície, l’empresa de solucions i lloguer d’equips audiovisuals per a esdeveniments Albadalejo, la companyia de platós (físics i virtuals) i serveis vinculats a la producció Blackfish, l’estudi creatiu i tècnic d'il·luminació i llums Ledscontrol, o l'aplicació per comprar roba o productes que apareixen en una sèrie o pel·lícula Waital.
80 empreses i entitats catalanes participen amb estand a l’ISE 2014, mentre es tracta d’un 10% més que l’edició anterior
Pel que fa a les startups més representatives destaca Carpa Revolució, que ofereix un espai amb diversos serveis sostenibles pensats com smart city per festivals i altres esdeveniments; HandPoem Interactive -proporciona un dispositiu electrònic que converteix els gestos i moviments en un mitjà per produir continguts o viatjar a través d’ells- i Hulahoop, una plataforma fintech de finançament i inversió per a la indústria de l’entreteniment. També destaca IotTable, que crea un dispositiu per automatitzar les tasques del sector de la restauració i l’hosteleria; o IZI que ofereix la producció de vídeos simultanis i col·lectius a través d’algoritmes en IA.
Finalment, entre les principals també hi ha Omniqo que es dedica a la fotografia, imatge, tours virtuals i imatge 3D per empreses i Window Sight, una plataforma de streaming per mostrar art visual en televisions.
Bonustrack: Mediapro i Microsoft creen un laboratori d'intel·ligència artificial
La catalana Mediapro, ara liderada per Tatxo Benet després de la marxa de Jaume Roures, ha anunciat la posada en marxa d'un laboratori d'intel·ligència Artificial i Synthetic Media en col·laboració de Microsoft, referent mundial en la matèria. En el marc de la fira ISE, les companyies han explicat que compartiran "coneixement tecnològic" i de negoci per al desenvolupament de solucions per al sector audiovisual. La tasca del laboratori girarà al voltant de les persones i estarà compromesa amb la legalitat i els principis ètics en la conceptualització, desenvolupament i ús de les solucions d'IA. La iniciativa, pionera a Europa, disposa d’un equip d'un centenar de persones que estudiarà l'anàlisi de mercats i audiències, el monitoratge de publicitat en retransmissions o la personalització de continguts.