Intercarn reunirà la millor producció espanyola de productes carnis i derivats i serà novament el major saló d'Alimentaria & Hostelco, que tindrà lloc del 18 al 21 de març en el recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Consolidada com una potència exportadora de primer ordre, la indústria càrnia espanyola exhibirà els seus productes davant de compradors de països estratègics com la Xina, França, Portugal o el Japó.
El saló capdavanter d'Alimentaria per als negocis i la internacionalització de la indústria càrnia espanyola, Intercarn, reunirà 360 empreses del sector, un 10% més que el 2022, i ocuparà uns 14.000 metres quadrats. Entre els expositors es trobaran grans companyies com a Grup Vall Companys, Grupo Jorge, El Pozo, Grupo Coren, Costa Brava Mediterranean Food, Noel Alimentaria, Jamones Aljomar, Costa Food Group, Grupo Norteños, BonÀrea o Companyia General Càrnia.
També participaran prop de 150 petites i mitjanes empreses de tot l'Estat –la major part del teixit productiu carni el conformen pimes- agrupades en participacions institucionals de comunitats autònomes i províncies com Catalunya, Castilla y León, Huelva o Galícia i segells de qualitat com Jabugo, Jamón de Teruel, Sobrassada de Mallorca, Pedroches o Torrezno de Soria i associacions sectorials. En total, els expositors d'Intercarn representaran més del 70% de la facturació del sector a Espanya. A aquesta gran representació espanyola, se li sumaran 90 companyies internacionals, el 25% del total, amb participacions destacades de Polònia, Bèlgica, Països Baixos, Alemanya i Itàlia.
Els desafiaments d'una indústria clau per a l'economia
El sector de l'alimentació i els subsectors carnis són, juntament amb l'automoció o la química, motors de l'economia espanyola. El carni és el quart sector industrial d'Espanya i la seva xifra de negoci (més de 33.218 milions d'euros el 2022) suposa més del 23% de tot el sector alimentari espanyol, segons dades del Govern d'Espanya. També lidera les exportacions del sector i és el major ocupador de la indústria alimentària, amb més de 118.000 ocupacions directes (24,7% del total). A més, segons dades de Nielsen, els productes carnis han tancat 2023 amb un increment de demanda a Espanya del 2,7 % en volum i el consum anual de carn per habitant també ha crescut lleugerament superant els 32,4 kg per càpita. Les vendes de plats preparats carnis han crescut un 7%.
El carni és el quart sector industrial d'Espanya i la seva xifra de negoci suposa més del 23% de tot el sector alimentari
Tota aquesta potència de la indústria càrnia espanyola es constatarà a Intercarn, un certamen en el qual també s'analitzaran alguns dels principals reptes que viu el sector, com les noves tendències de consum carni, la sostenibilitat de la seva producció i el seu paper en el desenvolupament de l'economia rural i l'equilibri territorial.
En la mateixa línia, l'IRTA (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries) organitzarà en el saló un debat amb productors i distribuïdors que, sota el títol Xarxa to green meat, es centrarà en com produir carn de qualitat, competitiva i més sostenible en el futur. A més, Intercarn i AECOC (Associació de Fabricants i Distribuïdors) presentaran un estudi conjunt sobre els nous hàbits de compra i de consum dels productes carnis en l'àmbit internacional i com adaptar-se a ells amb èxit. Així, les diferents associacions i organitzacions del sector ramader-carni com Interporc, Fecic, Anafric, Intercun, Provacuno, entre d'altres, organitzaran diferents actes i jornades, així com la recepció de visites internacionals.